Logolla on muitakin käyttötarkoituksia, kuin vain komeilla yrityksen toimistorakennuksen seinällä. Logo erottaa yrityksen muista toimijoista ja logo on organisaation tärkein tunnus, jota käytetään käyntikorteissa, asiakirjoissa, mainosmateriaaleissa, yrityksen tuotteissa ym. Toisin sanoen kaikessa materiaalissa, joka on suunnattu yrityksen ulkopuolelle, mutta myös yrityksen sisäisissä materiaaleissa. Tässä on kohteita, joissa yrityksen logo voi näkyä
- Nettisivut
- Myyntiesitteet
- Jaettavat pdf -oppaat
- Käyntikortit
- Word- ja Powerpoint-pohjat
- Asiakas- ja henkilöstölehdet
- Painotuotteet
- Roll Upit
- Messumateriaalit
- Infograafit
- Uutiskirjeet
Kaikki yllä mainitut ovat sellaisia tuotteita, joiden suunnittelussa yleensä käytetään graafisen suunnittelijan palveluja. Joten logon käyttökohteet kertovat samalla todella paljon siitä, miten paljon graafista suunnittelua yrityksessä oikeasti tarvitaan. Siksi siihen kannattaakin varata yrityksessä aikaa ja rahaa. Hyvin usein käy niin, että kun suunnitellaan logo ja mietitään missä kaikkialla sitä käytetään, tulee samalla uusia suunnitelmia muistakin yrityksen tuotteista.
Logon näkyvyys ei ole tärkeää siis ainoastaan ulkopuolelle ja asiakkaille, sen näkyvyys myös yrityksen sisällä ja omille työntekijöille on tärkeää, sillä se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Logoa voidaan käyttää myös yrityksen työvaatteissa tai henkilökunnalle lahjoitettavassa vapaa-ajan ulkoiluasussa. Tällöin henkilökunta liikkuessaan ulkona lisää samalla yrityksen logon näkyvyyttä.
Logoa suunnitellessa kannattaa miettiä jo valmiiksi, missä kaikkialla sitä tullaan käyttämään. Tämä auttaa suunnittelijaa heti tekemään logosta erilaisia tiedostomuotoja, jotta logon muokkaaminen tiettyyn kohteeseen sopivaksi on helpompaa. Esimerkiksi tämä on yksi syy siihen, miksi logon suunnitteleminen kannattaa jättää ammattilaiselle sen sijaan, että tekisi sen itse. Ammattilainen tietää, millaista tiedostomuotoa käytetään mainoksissa, käyntikorteissa, dokumenteissa ym., jolloin hän pystyy muokkaamaan valmiiksi kaikki tarvittavat tiedostomuodot, jolloin yritykselle jää vain toimitus painoon.
Toisinaan yrityksen nimen ja logon takana oleva syntytarina voi olla mielenkiintoinen, ja jos yrityksellä sellainen on, kannattaa siitä kertoa esimerkiksi asiakkaille suunnattavassa materiaalissa. Kaikki sellainen, joka saa yrityksen ja sen logon jäämään ihmisten mieleen, on kotiinpäin. Logolle voi keksiä paljon erilaisia käyttötarkoituksia, joilla tuoda lisää näkyvyyttä yritykselle. Urheiluseuroja sponsoroivien yritysten logot näkyvät joukkueiden paidoissa ja mainoksina katsomoissa ja tietenkin myös television katsojille, jos joukkueen pelejä näytetään televisiossa. Hyvä esimerkki siitä, miten logo voi tuoda tunnettuutta yritykselle oman maansa ulkopuolella, on ABN AMRO, joka sponsoroi Ajaxin jalkapallojoukkuetta. Kun Jari Litmanen aikoinaan pelasi Ajaxissa, suomalaiset tietenkin seurasivat joukkueen otteita, ja samalla heille kävi tutuksi ABN AMROn logo ja nimi, pankin, joka toimii Alankomaissa ja on yksi maan suurimmista pakeista.
Jos yrityksellesi tarvitsee suunnitella logo, meidän graafisen suunnittelun palvelumme on valmis auttamaan sinua. Tutustu meihin ja toteuttamiimme töihin saadaksesi kuvan siitä, millaista suunnittelupalvelua me tarjoamme. Kokeneiden suunnittelijoidemme avulla voimme luoda yrityksellesi logon, joka on yrityksen tyyliin sopiva ja varmasti ihmisten mieleen painuva.