Miten hyvä logo suunnitellaan ja millaisista elementeistä se koostuu? Kuulostaa helpolta, eikö totta – mutta työhön ryhtyessäsi huomaat nopeasti, että hyvän idean löytämiseen ja sen toteuttamiseen voi vierähtää hetki jos toinenkin.
Upealla ja kiinnostusta herättävällä logolla on tärkeä paikkansa yrityksen tai tuotteen visuaalisessa viestinnässä. Se toimii osaltaan yrityksesi tai vaikkapa blogisi käyntikorttina, joka parhaimmillaan tuo luoksesi lisää asiakkaita. Niinpä logon laatimiseen on syytä käyttää aikaa.
Ikimuistoinen logo syntyy parhaiten ammattilaisen käsissä. Ammattilainen osaa sommitella sen harmonisesti ja symmetrisesti, sekä kiinnittää huomiota väreihin, kontrasteihin ja kuviin. Jos kuitenkin haluat kokeilla logon tekoa itse, poimi talteen seuraavat vinkit, ja opi miten hyvä logo suunnitellaan ammattimaisesti.
Vältä klisheitä
Kaikessa taiteellisessa työssä otetaan toki vaikutteita muiden toimivista ideoista, eikä logon suunnittelu ole poikkeus. Aluksi voi olla hyväkin tutustua jo olemassa oleviin, tunnettuihin logoihin, ja miettiä, mikä niissä itseä viehättää. Voit vaikkapa valita kolme mielestäsi kauneinta logoa, ja sitten analysoida niitä. Millainen värimaailma niissä on? Ovatko ne hillityn pelkistettyjä vai huimaavaan värikkäitä. Mitkä elementit kiinnittävät huomiosi?
On kuitenkin tärkeää välttää liian räikeää kopiointia. Unohda myös klisheet. Logon tarkoitus on kiinnittää huomiota juuri sinun uniikkiin brändiisi. Aivan kuten yrityksesi tai tuotteesi nimessä, ei logoakaan tulisi voida sekoittaa helposti johonkin toiseen. Nimen ja logon saumattomasti toimiva yhdistelmä on myös suunnittelutyön tärkeä osa – Ja se korostuu silloin kun logossa on esimerkiksi vain tekstiä tai pelkkä kuva. Näiden on jäätävä ihmisten mieleen positiivisessa mielessä.
Värit puhuvat
Värimaailma on yksi logon tärkeimmistä ominaisuuksista. Värit kantavat yhteiskunnassamme useita merkityksiä, joita me niihin liitämme myös alitajuisesti.
Värit kommunikoivat ideoita ja tunteita. Sulje silmäsi ja ajattele kirkkaanpunaista väriä. Millaisen tunteen se sinussa herättää? Entäpä hempeä vaaleanpunainen tai rauhallinen sininen?
Logossa värien tehtävä on paitsi kiinnittää huomiota, myös välittää brändin tai tuotteen ideaa. Logot voivatkin olla yksivärisiä, kaksivärisiä, tai monivärisiä sen mukaan, mitä niillä halutaan viestiä. Länsimaisessa kulttuurissa väreihin on liitetty esimerkiksi seuraavia merkityksiä:
Punainen
Punainen lienee yksi voimakkaimmista ja siten myös vahvimpia tunteita herättävistä väreistä. Se liitetään paitsi sellaisiin hyviin ominaisuuksiin kuin energisyyteen, vahvuuteen ja intohimoon, myös aggressioon, vereen ja vaaraan. Se on intensiivinen väri, joka assosioituu myös rakkauteen ja elinvoimaan.
Esimerkiksi Coca-Cola on onnistuneesti käyttänyt punaista logossaan, jossa se yhdistyy nerokkaan uniikkiin fonttiin.
Musta
Punaisen tapaan mustalla on kulttuurissamme vahvoja merkityksiä. Se liitetään voimaan, valtaan, auktoriteettiin, mysteereihin ja pelkoihin. Musta on myös äärimmäisen tyylikäs väri, jota erityisesti muotimaailmassa on pidetty ikonisena. Se on samalla sekä kapinallinen että hienostuneisuutta viestivä väri, joka sopii lähes kaikkiin tilanteisiin.
Valkoinen
Valkoinen on puhtauden ja viattomuuden väri, joka yhdistetään täydellisyyteen. Se symbolisoi hyvyyttä ja valoa, kuten myös turvallisuutta, terveyttä ja neitseellisyyttä.
Valkoinen sopii hyvin esimerkiksi siivous- tai terveysalan ammattilaisten viestintään, kuten myös hääpalveluiden väripalettiin.
Sininen
Sininen on yritysmaailmassa suosittu väri, sillä se huokuu luottamusta. Esimerkiksi vakuutusyhtiöt, pankit, sairaalat ja lentoyhtiöt ovat suosineet sinistä markkinoinnissaan.
Sinisellä sanotaan olevan rauhoittavia vaikutuksia. Se on myös taivaan ja meren väri, mikä herättää monissa ihmisissä miellyttäviä, seesteisiä tuntemuksia. Sininen liitetään lisäksi viisauteen, uskollisuuteen, älykkyyteen ja tasapainoon.
Vihreä
Vihreä on tietenkin luonnon väri! Se symboloi elämää, kasvua, harmoniaa, ympäristöä ja hedelmällisyyttä. Monenkirjavien merkityksiensä vuoksi se sopii useamman alan yritysten logon väriksi, ja on erityisen käytetty esimerkiksi puutarha-alalla ja luontaistuotekauppojen logoissa.
Vihreä liitetään myös rahaan ja varakkuuteen, ja sellaisena sitä ovat käyttäneet esimerkiksi pankit ja sijoitusyhtiöt. Turvallisuutta huokuvana se sopii myös vakuutusyhtiöiden viestintään.
Keltainen
Iloinen keltainen viestii uusia alkuja, optimismia, valaistumista ja energiaa. Se on myös älykkyyden, onnellisuuden, uskollisuuden ja positiivisuuden väri. Toisaalta siihen on liitetty myös sellaisia negatiivisia ominaisuuksia kuin pelkuruus.
Keltainen sopii erityisen hyvin kaikenlaisen aktiivisen tekemisen ja leikin pariin. Lämpimänä ja houkuttelevana värinä se herättää myönteisiä tunteita.
Ruskea
Ruskeaa pidetään joskus harmaan tapaan tylsänä värinä. Se edustaa kuitenkin myös pelkistettyä kauneutta ja viestii rauhaa ja tasapainoa. Ruskean on sanottu herättelevän ruokahalua sekä edustavan jatkuvuutta ja vakautta.
Oranssi
Pirteä oranssi assosioituu iloon, lämpöön, auringonvaloon ja innostuneisuuteen. Sitä pidetään myös luovuuden, muutoksen ja vapauden värinä. Lisäksi se edustaa tasapainoa ja seksuaalisuutta.
Vaikka oranssi on esimerkiksi länsimaisessa pukeutumisessa aika harvoin käytetty väri, on se logoissa ja tuotemerkeissä varsin yleinen. Huomiota herättävänä ja iloisen pirskahtelevana värinä se sopii monenlaisiin tarkoituksiin.
Violetti
Jännittävä violetti on tulevaisuuden pioneerin väri. Se yhdistetään ideoihin, uudistumiseen, mielikuvitukseen, uniin ja unelmiin, inspiraatioon, sekä ihmisen psyykkisiin ominaisuuksiin ja valaistumiseen. Historiassa violetti on ollut ylimystön ja kuninkaallisten väri, ja sen tummemmat sävyt on liitetty magiaan ja salatieteisiin.
Vaaleanpunainen
Vaaleanpunaista tai pinkkiä väriä pidetään rakkauden, ystävyyden, harmonian ja sisäisen rauhan värinä. Se yhdistetään helposti tyttömäisyyteen ja sitä pidetään myös naisten värinä. Pinkki onkin yleisesti käytetty tehokeino esimerkiksi kauneudenhoitoalalla.
Logon sävytys on syytä miettiä tarkkaan juuri siitä syystä, että erilaiset värit herättävät ihmisissä erilaisia assosiaatioita ja mielikuvia. Toisaalta väreillä on myös tärkeä visuaalinen merkitys itse logon rakennuspalikkana. Hyvä logo ei kuitenkaan perustu yksinomaan väriin vaan sen tulisi toimia myös mustavalkoversiona.
Yksinkertaisesti parasta
Oletko koskaan nähnyt logoa, jota oli vaikea lukea? Muistatko tuon yrityksen nimen tai toimialan? Niinpä. Hankalasti avautuvat viestit jäävät unholaan. Niistä on vaikea saada kiinni.
Ellet sitten soita metallibändissä, pitää logostasi saada selvää. Jos yksikin kirjain on mahdollista lukea väärin, ei brändisi viesti välity kunnolla. Pahimmassa tapauksessa se voi myös synnyttää kiusallisen väärinkäsityksen.
Monimutkainen kikkailu ei useinkaan kannata vaikka se itsestä tuntuisi nokkelalta. Samoin sisäpiirin vitsit kannattaa logoissa, kuten myös yritysten ja projektien nimissä unohtaa. Ne toimivat ainoastaan silloin, jos tähän sisäpiiriin kuuluvat kaikki asiakkaasi – Esimerkiksi jonkin tietyn toimialan asiantuntijat, jotka ymmärtävät heti, mitä brändisi nimi tai kuva tarkoittaa.
Kiinnitä huomiota fonttiin
Parhaimmillaan saat logon fontillakin tuotua brändiäsi esille. Mieti hetki vaikkapa jo edellä mainittua Coca-Colan iskevää ja kirkasväristä logoa. Sen fontista ei voi erehtyä. Sen tunnistavat kaikki jopa siinä määrin, että siitä on tehty vuosien saatossa monta onnistunutta parodiaa.
Kokeile kuvankäsittelyohjelmien fontteja. Mitkä niistä ovat sopusoinnussa yrityksesi päämäärän kanssa? Mitkä niistä sopivat brändisi tyyliin? Pulleat, lapsenomaiset fontit esimerkiksi herättävät täysin toisenlaisen mielikuvan kuin kapeat, hienostuneet fontit.
Symmetria ja logon osien suhteet ovat tärkeitä
Kiinnitä huomiota logosi tasapainoisuuteen. Millaisessa suhteessa sen osat ovat toisiinsa? Harmonia miellyttää silmää enemmän kuin sekasorto.
Mikä on fontin suhde kuvaan? Minkä kokoisia eri osien tulisi olla? Entä voisitko käyttää suunnittelussa hyväksesi negatiivista tilaa? Joskus brändiä tai logoa korostetaan myös kuvalla, joka staattisuuden sijasta herättää liikkeen tunnun. Liikkeen tuntu tuo logoon ja tuotemerkkiisi vauhtia.
Tilaa logo ammattilaiselta: Se maksaa itsensä takaisin
Monet aloittelevat tai perustamisvaiheessa olevat yritykset tekevät logonsa itse. Syynä lienee osittain se pelko, että logon tai yrityksen visuaalisen ilmeen teettäminen ammattilaisella olisi hirvittävän kallista.
Vetävä ja kiinnostava logo maksaa kuitenkin itsensä takaisin niin ajassa kuin rahassa. Lisäksi graafisen suunnittelun kentältä löytyy monenlaista ammattimaista tekijää ja monenlaisia hintoja. Hyvä logo on yrityksen julkisivu – sen kasvot – joten siihen kannattaa todellakin panostaa.
Logosta yritys muistetaan – tai ei muisteta. Epäselvä, liian värikäs ja epätasapainoinen logo ei jää mieleen, koska se ei miellytä silmää eikä iskeydy asiakkaan tajuntaan voimakkaana visuaalisena viestinä. Tilaa logo netistä – Me luomme sinulle täydellisen sellaisen.
Omagraafikko tarjoaa nopeasti ja edullisesti graafisen suunnittelun palveluita. Voit pyytää meiltä tarjousta myös logon suunnittelusta. Ottaessasi yhteyttä ammattilaiseen voit jo miettiä valmiiksi, millaiseen käyttöön logo tulee (eli mitkä ovat sen tekniset vaatimukset) sekä minkälaista teemaa tai värimaailmaa siihen haluaisit. Tai ota vain rohkeasti meihin yhteyttä, vaikka et tietäisikään vielä mitä haluat. Autamme sinua eteenpäin!