Lukeminen on aina ollut suosittu harrastus, mutta parin viimeisen vuoden aikana sen suosio on kasvanut entisestään. Pandemia oli yksi vaikuttavista tekijöistä, mutta moni muukin asia on vaikuttanut siihen. Kirjoja kirjoitetaan ja julkaistaan nyt enemmän kuin koskaan ja teknologioiden kehitys on varmistanut sen, että meidän ei enää välttämättä tarvitse ostaa fyysistä kirjaa voidaksemme lukea sen. Vaikka kovakantiset kirjat ja pokkarit ovat tänä päivänä edelleen suosittuja, suurin osa kirjojen lukemisesta on kuitenkin siirtynyt sähköisiin kirjanlukusovelluksiin ja äänikirjojen kuuntelemiseen. Tämä ei ole kuitenkaan muuttanut sitä tosiasiaa, että kirjan kansi on yksi kirjan houkuttelevuutta määrittävä tekijä; ehkä se on pikemminkin vain korostunut. Vanha sanonta, ”Ei ole kirjaa kansiin katsominen” ei oikein pidä paikkaansa, sillä kirjan kannet ovat kirjan myyntipakkaus, oli kyse sitten fyysisestä kirjasta tai e-kirjasta.
Kun henkilö käy e-kirjapalvelussa läpi kirjoja, tärkeimpinä hakukriteereinä ovat tietyt kirjailijat tai tietty kirjasuositus, joka on saatu tuttavalta tai sosiaalisessa mediassa seuratulta henkilöltä. Kolmantena tulee kirjan kansi. Kirjan kansi määrittää kirjan valintaa silloin, kun ei haeta jotain tiettyä kirjaa vaan katsellaan ja etsitään mahdollista seuraavaa lukuelämystä. Edellä mainitut kolme asiaa ovat ne, jotka ohjaavat lukemaan kirjan takakansitekstin. Eli hyväkin kirja saattaa jäädä niin kirjakaupassa kuin e-kirjapalvelussakin vähälle huomiolle, jos sen kansi ei ole yhtä hyvä kuin kirjassa kerrottava tarina tai kannet eivät vastaa kirjan tarinaa tai sen tunnelmaa.
On olemassa henkilöitä, jotka ovat erikoistuneet kirjojen kansien kuvittamiseen, mutta moni ei välttämättä tiedä sitä, että kirjan kansien suunnittelu ja kuvittaminen on myös osa graafisen suunnittelijan työtä. Jos olet esimerkiksi julkaisemassa e-kirjan ja haluat sille kansikuvan, jolla voit mainostaa kirjaasi, helpoin tapa löytää tekijä on etsiä graafinen suunnittelija, joka tarjoaa kirjan kansien kuvittamista ja jolla on siitä kokemusta.
Kuvittaminen sopii kirjan kannen suunnitteluun yleensä valokuvaa paremmin, sillä kuvittamisella pystyy luomaan maisemia, tilannekuvia ym., joita ei kameralla saisi aikaiseksi tai niiden toteuttaminen olisi liian kallista ja monimutkaista. Tärkeä osa kuvittamista on myös tekstin sovittaminen valittuun kuvituskuvaan. Erilaisilla ja erikokoisilla fonteilla ja tekstin sijoittelulla on tärkeä tehtävä siinä, että lopullinen kirjan kansi sopii kirjan teemaan ja tunnelmaan.
Kirjan kansien suunnitteluun vaikuttaa hyvin paljon se, millaisesta kirjasta on kyse. Onko kyse lasten, nuorten vai aikuisten kirjoista, onko kyseessä fakta vai fiktio, kauhua vai romantiikkaa, tai onko kyseessä kenties elämänkertakirja. Jos kirjan pohjalta on tehty elokuva tai TV-sarja, tämä tuodaan yleensä esiin kirjan kansissa. Kokeneelle graafiselle suunnittelijalle, jolla on kokemusta kirjan kansien suunnittelusta, mikään näistä aihepiireistä ei ole vaikea tarttua. Kirjan kirjoittajalla tai kustantajalla voi olla jonkinlainen mielikuva siitä, millainen kirjan kansien tulisi olla. Yhdessä graafisen suunnittelijan kanssa nämä ideat ja ajatukset voidaan herättää eloon, jotta kirjalle saadaan sen tarinan ansaitsemat kannet.