Myyntipakkausten tarkoituksena on saada tuotteesta houkuttelevan näköinen, jotta asiakas huomaa sen ja ostaa tuotteen, myös silloin kun tuote on lasi tai muovipakkauksessa. Mutta on myös olemassa tuotteita, joilla ei ole myyntipakkausta, mutta niihin täytyy silti saada kiinnitettyä jotenkin tietoa tuotteesta. Molemmissa edellä mainituissa tapauksissa myyvän ilmeen viimeistelee hyvin suunniteltu etiketti. Etiketeissä tuotteen nimen/merkin/yrityksen logon sekä muun tekstin, kuvioiden ja muotojen yhteensovittaminen on erityisen tarkkaa, jotta etiketti on ammattimaisen näköinen eikä se ole niin sanotusti liian täynnä. Oleellisin tieto tulee myös olla luettavissa nopeasti ilman, että sitä tarvitsee etsiä, esimerkiksi vaatteiden etiketissä vaatteen koko, kankaan koostumus sekä pesuohje. Etikettien tulee sisältää tiettyjä vaadittuja elementtejä, mutta muuten ei ole olemassa muuta rajoittavaa tekijää kuin etiketin koko.
Etiketin suunnittelu on parasta toteuttaa samassa yhteydessä myyntipakkauksen suunnittelun kanssa. Tällöin säästää huomattavasti aikaa ja rahaa, kun suunnittelija tietää jo valmiiksi, miten etiketti tulee myyntipakkaukseen sijoittumaan. Pakkaus määrittää etiketin muodon, mutta etiketin muodolla voidaan myös pehmentää myyntipakkauksen ulkonäköä tai saada aikaseksi tietynlainen ilme. Esimerkiksi soikea etiketti kaunotekstillä lasisessa hillopurkissa luo vaikutelman kotitekoisesta hillosta.
Mitä sitten pitää ottaa huomioon, kun suunnitellaan etikettiä? Tärkeintä on määrittää kohderyhmä, jolle tuotetta halutaan myydä. Uutuustuotteen tulee erottua hyllystä, jotta se huomataan jo entuudestaan tuttujen tuotteiden joukosta. On lähes mahdotonta suunnitella sellainen etiketti, joka herättäisi kaikkien huomion ja kiinnostuksen. Voi olla hyvä tutkia hieman, millaisia etikettejä vastaavissa tuotteissa on muilla valmistajilla, mutta tämän tarkoituksena on vain saada ideoita, ei matkia niitä täysin.
Myyntipakkauksessa on yleensä kaksi etikettiä, etupuolen etiketti, jonka on tarkoitus houkutella asiakasta, sekä takapuolen etiketti, josta löytyy vaadittavat tiedot tuotteesta ja sen koostumuksesta. Tämä voidaan tietenkin hoitaa myös yhdellä yhtenäisellä etiketillä, joka kiertää myyntipakkauksen ympäri. Etupuolen etiketissä voi käyttää enemmän värejä ja kuvioita, sillä tekstiä ei etupuolella yleensä ole kovin paljon. Takapuolella taustan ja fontin värit pitää sovittaa yhteen niin, että teksti on helposti luettavissa. Eli ei ole välttämättä pakko valita mustaa tekstiä valkoisella pohjalla.
Myyntipakkaukselle voi myös suunnitella samalla kertaa useamman kuin yhden etiketin. On esimerkiksi suosittua käyttää erilaisia juhlakausiin liittyviä etikettejä, kuten joulu- tai talviaiheisia. Hyvin suosittua ovat myös erilaiset kampanjaetiketit, jolloin tuotteen nimen tilalla onkin joku muu sana, esimerkiksi ”Friend”, ”Kiitos”, ”Be Happy” tai muuta vastaavaa, tai kuten Coca Cola -pulloissa ja Fazerin Marianne pusseissa, etiketeissä voi lukea eri nimiä. Tällaisilla etiketeillä varustetut myyntipakkaukset sopivat annettavaksi lahjaksi ja herättävät hyllyssä huomiota myös sellaisissa asiakkaissa, jotka eivät välttämättä muuten ostaisi tuotetta. Joten etiketillä on todella tärkeä tehtävä tuotteen houkuttelevuuden ja sen myynnin onnistumisen kannalta. Siksi kannattaakin antaa sen suunnitteleminen kokeneen graafisen suunnittelijan käsiin.