Logojen on tarkoitus olla hauskoja, huomiota herättäviä ja mieleenpainuvia. Siksi animoidut logot sopivatkin täydellisesti juuri tähän päivään. Logot ovat olleet liikkumattomia yli sadan vuoden ajan, mutta nyt kun animaatiot ovat niin helposti saatavilla digitaalisessa suunnittelussa ja internet tarjoaa ihanteellisen välineen liikkuville kuville, ei ole mikään yllätys, että animoitujen logojen suosio on kasvussa. Ne huomataan paljon paremmin ja niillä voi luoda monenlaisia tapoja tuoda logo esille perinteiseen tapaan verrattuna. Mutta miten animoituja logoja sitten käytetään?
Animoitujen logoja voi käyttää esimerkiksi yrityksen kotisivuilla, TV-mainoksissa tai mainosnäytöillä. Kaikkein tutuimpia animoituja logoja ovat niin sanotut loopatut logot, sellaisia monet meistä on varmasti joskus nähnyt jossakin yhteydessä. Tällaisen logon ideana on se, että animaatio toistuu siten, että se näyttää jatkuvalta. Tällainen tyyli ei ole tarpeen tilanteissa, joissa logo näkyy vain kerran, mutta se sopii erinomaisesti tilanteisiin, joissa logo näkyy jatkuvasti, kuten verkkosivustoilla tai digitaalisissa mainoksissa. Tärkeintä animaatiolooppia suunniteltaessa on, että loppu ja alku ovat samat, jotta siirtyminen tapahtuu saumattomasti. Hyvä esimerkki tästä on esimerkiksi VR:n animoitu logo, jossa logo lähtee liikkeelle kuin juna kadoten näkyvistä palatakseen takaisin samaan alkutilanteeseen.
Animoidut logot toimivat erityisen hyvin esimerkiksi kaupunkien mainostauluilla. Tällöin mainoksessa ei välttämättä tarvitse käyttää muuta liikkuvaa kuvaa kun animoitu logo vastaa huomion kiinnittämisestä. Jos olet epävarma logon looppaamisesta, häivyttäminen mustaan voi toimia lähes kaikissa tilanteissa. Kun logo nousee esiin ja uppoaa mustaan taustaan, se voi toistua loputtomiin ilman kielteisiä vaikutuksia siirtymissä. Tämä antaa suunnittelijalle enemmän vapautta muissa suunnittelun osa-alueissa. Häivytys mustaan on loistava tekniikka, jos muuta silmukointimenetelmää ei ole käytettävissä.
Toinen suosittu tapa käyttää animoitua logoa on logon vaihtuminen. Tällaisessa tapauksessa logo muuttuu kuvasta toiseen, esimerkiksi logon vaihtoehtoiseksi versioksi tai hauskaksi leikiksi alkuperäisestä logosta. Tätä tyyliä käytetään usein logoissa, jotka vaihtuvat kuvalogosta sanamerkkilogoon tai jotka vaihtuvat kahden eri kuvalogon välillä. Mieti, miten voit parhaiten välittää brändisi arvot yleisölle – staattisen kuvan, tekstin tai animaation avulla. Toinen tapa logojen vaihtamisessa on herättää hieman iloa tai huvitusta käyttämällä animaatioita hahmosi tai maskottisi tunnelman valaisemiseksi. Lisäämällä logoon inhimillisen persoonallisuuden ja käyttämällä liikettä sen vahvistamiseen suunnittelijat kannustavat yleisöä yhdistämään tämän persoonallisuuden brändiin. Tällaista logovaihdosta käytettäessä on tärkeää miettiä, millaista mielikuvaa tai persoonallisuutta halutaan tuoda esille, jotta ei siirrytä liian kauaksi logon omistavan yrityksen imagosta tai kohderyhmästä.
Animoituja logoja on helppoa käyttää erityisesti sellaisten yritysten logoissa, jotka edustavat liikettä tai liikkumista, nykyaikaisuutta ja innovatiivisuutta. Animoidun logon käyttöönotto erilaisilla alustoilla voi olla myös hyvä vaihtoehto kauan toiminnassa olleelle yritykselle, joka haluaa uudistaa ja nykyaikaistaa ilmettään sopimaan tähän aikaan.