Trendejä tulee ja menee. Osa niistä on hyvin lyhytikäisiä, joskus joku trendi on niin suosittu, että se jää elämään pidemmäksi aikaa. Tämä ei koske ainoastaan muotia, kodin sisustamista tai autojen väriä. Trendit ovat tärkeä osa myös graafista suunnittelua. Toisinaan trendin nouseminen suosituksi voi kestää pari vuotta, toisinaan jokin trendi nousee suosituksi todella nopeasti. Se mikä on ollut trendinä viime vuonna, saa mahdollisesti tänä vuonna alkaa väistymään jo uuden trendin tieltä tai ainakin antaa sille vähän omasta tilastaan. Kun vuosi 2022 on jo kääntymässä viimeiselle neljännekselleen, voi olla hyvä aika tarkastella kuluneen vuoden suosituimpia trendejä, joista osa jatkaa suosiotaan myös kun siirrytään vuoteen 2023.
- 3D hahmot: Yritysten mainoksissa ja verkkosivuilla näkee yhä enemmän 3D hahmoja. Virtuaalitodellisuuden suosion myötä olemme tottuneet näkemään näytöillämme enemmän 3D-visuaalista kuvaa. Pidämme niitä todellisempina ja ne tuntuvat olevan lähempänä meitä. Siksi 3D-suunnittelusta on tullut niin suosittua, erityisesti erilaisten hahmojen luomisessa.
- 3D ja 2D elementtien yhdistäminen: Edelliseen kohtaan viitaten, 3D ja 2D elementtien yhdistäminen on ollut yksi näkyvimmistä trendeistä tämän vuoden aikana ja sen suosio jatkuu varmasti myös ensi vuoden puolella. Yhdistelemällä näitä kahta elementtiä saadaan aikaiseksi elävämmän näköisiä graafisia tuotoksia, jotka erottuvat edukseen.
- Pastellivärit ja karkkivärit: Pastellivärit ovat olleet nähtävissä graafisessa suunnittelussa jo parin vuoden ajan. Nyt on siirrytty enemmän sellaiseen niin sanottuun pastellivärien ja karkkivärien räjähdykseen. Eli näitä värejä käytetään tahallisesti liioitellun paljon, eli yhdistellään runsaasti eri pastellisävyjä ja karkkivärejä toisiinsa.
- Vaikka trendeissä hyvin usein katsotaan enemmän tulevaisuuteen, on hyvin tavallista, että aina silloin tällöin menneisyydestä tutut asiat nousevat uudelleen pinnalle ja trendiksi asti. 60- ja 70-luvuilta tutut psykedeeliset värit, kuviot, muodot ja fontit ovat myös olleet yksi kuluvan vuoden trendeistä. Retrous kokonaisuudessaan on ollut yksi nousevista trendeistä graafisessa suunnittelussa parin viime vuoden aikana, mutta psykedeelisyys erottuu tästä omana trendinään. Kirkkaammat värit ja abstraktit kuvitukset ovat tämän trendin keskeisiä osia.
- Yksi parin viime vuoden aikana suosiotaan kasvattanut trendi, joka on hyvin tervetullut ja joka toivottavasti muuttuu trendistä pysyväksi osaksi graafista suunnittelua, on osallistavuus. Tämä tarkoitetaan sitä, että graafisissa tuotoksissa, mainoksissa ym. ei esitellä enää vain valkoihoisia laihoja henkilöitä, vaan eri ihonsävyt, erilaiset kehontyypit ja erilaiset etnisyydet ovat edustettuina. Tähän trendiin sisältyy myös erilaisten seksuaalisten ryhmien huomioonottaminen ja osallistaminen.
Kaikki yllä mainitut trendit ovat sellaisia, jotka jäävät varmasti joko kokonaan tai osittain elämään osana graafista suunnittelua ja tuomaan inspiraatiota myös tulevina vuosina. Trendeille on hyvin tuttua se, että oltuaan jonkin aikaa pinnalla jättäen oman kosketuksensa kyseisen ajanjakson tuotoksiin, ne jäävät taka-alalle herätäkseen jälleen uudelleen eloon, ehkä 10 tai 20 vuoden päästä.