Me kaikki olemme nähneet logoja, joita pidämme hyvin suunniteltuina ja jokaisella meillä on omat suosikkinsa ja mieltymyksensä sen suhteen, millainen logo on näyttävä. Mutta kun yritykselle tai tuotteelle alkaa suunnittelemaan logoa, ei kuitenkaan kannata nojata liikaa siihen, millaisia logoja esimerkiksi vastaavilla tai samalla alalla olevilla yrityksillä on. Logon tarkoituksena on kuvata juuri sinun yritystäsi ja luoda asiakkaalle muistikuva ja mielleyhtymä, joka tuo heti mieleen sinun yrityksesi, eikä sekoita sitä johonkin toiseen yritykseen.
Logosta ei myöskään kannata tehdä liian monimutkaista, vaikka sellainen saattaisikin houkutella ja taata erottuvuuden muista. Yrityksissä, jotka ovat toimineet useita vuosikymmeniä, tai jopa vuosisadan, tulee jossain vaiheessa vastaan tilanne, jossa logoa halutaan muuttaa nykyaikaisemmaksi. Tällaisessa tapauksessa logon monimutkaisuudesta on haittaa. Logon täytyy myös toimia mustavalkoisena eikä ainoastaan sen alkuperäisessä värityksessä.
Mistä sitten lähteä liikkeelle, kun lähdetään suunnittelemaan yritykselle logoa? Yrityksen toimiala on tietenkin yksi tärkeimmistä määrittävistä tekijöistä. Tämänhetkiset trendit voi myös ottaa huomioon. Hyvin yleistä on, että yrityksen logo muodostuu yrityksen nimestä tai nimikirjaimista, jolloin pelataan erilaisten fonttien ja värien yhteensovittamisella. Ammattilaisgraafikot voivat antaa hyviä neuvoja ja esimerkkejä siitä, millainen logo voisi sopia juuri sinun yrityksellesi, ottaen huomioon ajatuksenne ja mielikuvanne siitä, millainen logo edustaisi parhaiten yritystänne tai tuotettanne.
Minkä kokoinen yritys sitten tarvitsee itselleen logon? Ei ehkä kannata niinkään miettiä sitä, minkä kokoinen yritys on, vaan sitä millaista palvelua tai tuotteita yritys tarjoaa ja vaatiiko yrityksen näkyvyys ja sen tunnistaminen logoa. Moni saattaa ajatella, että yhden henkilön yritys ei tarvitse itselleen logoa, mutta tämä riippuu ihan täysin alasta, jolla yritys toimii. Esimerkiksi valokuvaajalle oma logo on tärkeä, sillä sen voi lisätä valokuviin ikään kuin nimikirjoitukseksi ja tunnisteeksi siitä, kuka valokuvan on ottanut.
Verkossa on tänä päivänä tarjolla paljon erilaisia ohjelmia, joilla voi suunnitella yritykselle logon, mutta tällaisenkin ohjelman käyttäminen vaatii graafista silmää, siksi onkin parasta antaa tehtävä graafiselle suunnittelijalle, jolla on aikaisempaa kokemusta erityylisten logojen suunnittelusta. Jotta yritys saa varmasti oman näköisensä logon, joka edustaa yritystä ja luo oikeanlaisen imagon, kannattaa logo suunnitella yhdessä graafisen suunnittelijan kanssa, joka on erikoistunut logojen suunnitteluun ja jolla on kokemusta logojen suunnittelusta erilaisille yrityksille tai tuotteille. Graafinen suunnittelija voi suunnitella yrityksen toiveiden ja mielikuvien perusteella useamman logo vaihtoehdon, joiden joukosta valitaan yritystä parhaiten edustava. Logo on yksi tärkeimmistä yrityksestä ulospäin näkyvistä kohteista, joten sen suunnitteluun kannattaa varata aikaa ja resursseja. Graafisen suunnittelijan suunnittelema logo ei ole iso, mutta sitäkin tärkeämpi, kulu yritykselle, joka haluaa luoda itsestään hyvän ja huomattavan mielikuvan ulospäin mahdollisille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille.