Ennen digitalisoitumista julisteilla oli tärkeä tehtävä tiedottaa ihmisille tulevista tapahtumista, kuten konserteista, näyttelyistä ym. Elokuvajulisteet ovat monien ihmisten keräilykohteita ja erilaiset taidejulisteet koristavat koteja kaikkialla maailmassa. Julisteilla on tänä päivänäkin oma paikkansa, olipa kyse sitten digitaalisista julisteista tai printtijulisteista. Esimerkiksi digitaalisilla elokuvajulisteilla on tänäkin päivänä tärkeä tehtävä elokuvien mainoksina. Festivaali- ja konserttijulisteita voi nähdä edelleen ympäri kaupunkeja. Julisteissa korostuu hyvin kuvien, värien ja tekstin yhteensovittaminen tavalla, joka ei tee julisteesta liian levotonta tai liian yksinkertaisen oloista.
Kun puhutaan julisteista, monilla tulee ehkä ensimmäisenä mieleen juuri festivaalijulisteet. Graafisen suunnittelun kannalta festivaalijulisteet ovatkin hyvin mielenkiintoisia tarkastelun kohteita, sillä niihin täytyy sisällyttää paljon asioita ilman, että julisteesta tulee liian levoton tai vaikeasti luettava. Ensimmäiseksi festivaalijulisteesta tulee näkyä festivaalin ilme, teema tai ’viba’. Hyvästä festivaalijulisteesta käy ensivilkaisulla ilmi se, millaisesta festivaalista on kyse, onko tarjolla rokkia, EDM:ää vai kenties suomipoppia. Festivaalijulisteissa on yleensä paljon tekstiä, kun siinä luetellaan esiintyjien nimet aseteltuina pääesiintyjistä vähemmän tunnettuihin, ja lisäksi on maininta festivaalin paikasta ja ajankohdasta sekä lippuja myyvistä tahoista. Eikä pidä tietenkään unohtaa festivaalin logoa, jolle on varattu oma paikkansa julisteessa. Mutta festivaalijulisteiden suunnittelussa ei periaatteessa ole mitään rajoituksia. Tämä antaakin graafiselle suunnittelijalle mahdollisuuden esimerkiksi kokeilla ideoita, joita ei muunlaisissa yhteyksissä olisi välttämättä mahdollista käyttää. Jopa hulluiltakin kuulostavat ratkaisut esimerkiksi käytettävien värien ja fonttien suhteen voivat olla festivaalijulisteissa juuri se oikea valinta.
Julisteista voi tehdä mielenkiintoisen ja houkuttelevan näköisiä yhdistelemällä erilaisia geometrisiä kuvioita, erilaisia fontteja sekä yllättäviä väriyhdistelmiä. Ilmoitus-, mainos ja tapahtumajulisteiden tarkoituksena on tulla huomatuksi, joten niissä voi käyttää hyvin monenlaisia keinoja. Tuotejulisteissa tuote on yleensä keskiössä ja sen ympärille rakennetaan mahdollista taustaa ja tekstiä. Tuotejulisteissa ei haluta yleensä käyttää liikaa tekstiä, vaan oleellinen asia pyritään tuomaan esille mahdollisimman vähällä tekstillä, jotta ohikulkijan on helppo saada käsitys mainostettavasta tuotteesta nopeallakin vilkaisulla.
Graafisen suunnittelijan puoleen kannattaa kääntyä, jos tarvitsee omalle tapahtumalleen tai tuotteelleen ym, julisteen. Graafinen suunnittelija voi suunnitella samasta julisteesta niin digitaalisen kuin painettavankin version, tällöin julisteella voi hakea näkyvyyttä sekä verkossa että kaupungissa katujen varsilla. Moni saattaa ajatella, että julisteen kyhääminen itse ei voi olla kovin vaikeaa, ja sellainen voi olla ihan hyvä vaihtoehto, jos kyseessä on jokin pieni paikallinen kylätapahtuma. Mutta silloin kun haluaa oikeasti saada julisteella huomiota, muuallakin kuin vain omassa naapurustossa, ja houkutella runsaasti kävijöitä tai ostajia, kannattaa julisteen suunnitteleminen antaa ehdottomasti graafisen suunnittelijan hoidettavaksi. Hyvin suunnitellulla ja toteutetulla julisteella luot positiivista mielikuvaa tuotteestasi tai tapahtumastasi ja siihen käytetty aika ja raha maksaa itsensä helposti takaisin.