Miten löytää oikea kohdeyleisö

Kohderyhmäsi on ihmisryhmä, jonka ympärille rakennat myynti- ja markkinointistrategiasi. Nämä ihmiset saattavat jakaa joitakin makutottumuksistasi- ovathan he kiinnostuneita tuotteistasi – mutta sinun ei pidä olettaa, että heillä on samat mieltymykset, inhokit ja käyttäytymismallit kuin sinulla. Osa nykyisistä asiakkaistasi kuuluu epäilemättä tähän ryhmään, mutta minkä tahansa kohderyhmän pitäisi tarjota todellinen mahdollisuus laajentua tämän perusjoukon ulkopuolelle. Yleisösi ei välttämättä ole sama kuin nykyiset asiakkaasi, mutta he ovat hyvä paikka aloittaa kohderyhmäanalyysin rakentaminen. Osoitteet voivat auttaa maantieteellisessä ryhmittelyssä, kun taas toistuvien ostajien tarkastelu voi auttaa tunnistamaan ydinyleisösi. Etsi suuntauksia käytössä olevista tiedoista ja kilpailijoiden menestyksekkäistä lähestymistavoista ja kysy itseltäsi, ketkä ovat heidän asiakkaitaan ja miten he markkinoivat heille?

Kilpailijatiedot ovat erityisen tärkeitä, jos sinulla ei ole vielä asiakaskuntaa. Heidän myyntitapojen selvittäminen sekä oman tuotteesi ja kansainvälisille markkinoille pääsyn edellyttämien vaiheiden tarkastelu auttavat sinua tekemään toisen tärkeän päätöksen: keskitytkö toimimaan paikallisesti vai kenties maailmanlaajuisesti?

Jos olet suoraan tekemisissä asiakkaiden kanssa, yksittäiset keskustelut voivat auttaa sinua saamaan tietoa. Laajemmassa mittakaavassa voit tehdä kyselyitä. Asiantuntijayritykset voivat tarkentaa kohderyhmääsi ja saada esiin runsaasti yksityiskohtia ja malleja, joita et ehkä muuten olisi huomannut. Jos yrityksesi on alkuvaiheessa eikä sillä ole vielä asiakkaita, kyselyt ovat elintärkeä väline. Paikallisen analyysin tekeminen voi olla niinkin yksinkertaista kuin lähteä yhteisöösi ja esittää kysymyksiä, kun taas maailmanlaajuisen tutkimuksen voi olla parasta antaa kokeneen kolmannen osapuolen tehtäväksi.

Kerättyjen tietojen analysoinnissa on otettava huomioon muutama avainkysymys. Miten tietojen tunnistama kohderyhmä vastaa nykyistä asiakaskuntaasi? Jos nämä kaksi eivät vastaa toisiaan, miten aiot kohdentaa uuden kohderyhmän ja säilyttää samalla nykyiset asiakkaat?

Kohdeyleisön löytäminen ei ole koskaan kertaluonteinen tehtävä. Ennen kuin teet mitään muuta, sinun on kerrottava tuloksistasi selkeästi koko yrityksessäsi ja varmistettava, että kaikki ovat mukana uudessa strategiassasi. Jos toimituskuntasi kirjoittaa nuorille kaupunkilaisille, mutta suunnittelijasi käyttävät kuvia, jotka puhuttelevat vanhempia markkinoita, brändisi vaikuttaa sekavalta, epäluotettavalta ja epäammattimaiselta. Oikea viesti on hieno asia, mutta vain, jos se viedään eteenpäin oikeiden kanavien kautta; tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tiedät TikTokissa olevan enemmän teinejä kuin Facebookissa.

Kohdeyleisösi analyysin tulisi olla myös jatkuvaa. Yrityksesi ja tuotteesi muuttuvat, teknologia kehittyy ja yhteiskunta muuttuu. Jos luotat kymmenen vuotta vanhoihin tietoihin, jäät jälkeen ennakoivista kilpailijoista, ja jos et tutki markkinoitasi jatkuvasti, kohdeyleisösi jättää sinut jälkeen. Yrityksesi kasvaessa voit mukauttaa yleisöpersoonaasi tai lisätä niitä, kun uusia mahdollisuuksia ilmenee. Näiden vaiheiden noudattaminen voi auttaa sinua löytämään yleisösi ja löytämään parhaan tavan saada tuotteesi heidän käsiinsä. Jatka analysointia, niin saat enemmän tietoa, enemmän tarinoita ja enemmän valtaa määritellä ja muuttaa brändiäsi. Kohdeyleisöanalyysin tulokset voivat auttaa sinua keskittymään oikeisiin kanaviin, perehdyttämään oikeat suunnittelijat ja kehittämään kannattavaa liiketoimintaa.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä vaaditaan pienyrityksen verkkosivuilta?

Haluaisitko luoda verkkosivut pienyrityksellesi? Tuntuuko, että sinulla on paljon ideoita, mutta et oikein tiedä mistä aloittaa tai miten koota niistä yksi yhtenäinen kokonaisuus? Sivuston on

Kirjan kannet ovat kirjan myyntipakkaus

Lukeminen on aina ollut suosittu harrastus, mutta parin viimeisen vuoden aikana sen suosio on kasvanut entisestään. Pandemia oli yksi vaikuttavista tekijöistä, mutta moni muukin asia

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai