Yrityksen logo on mahdollista rekisteröidä tavaramerkiksi samalla tavalla kuin yrityksen nimikin. Rekisteröidyn logon tunnistaa siitä, että sen perässä on Tavaramerkki (Trade Mark) tunnus. Kaikilla suurilla yrityksillä maailmassa heidän logonsa on yrityksen nimen lisäksi rekisteröity, esim. Coca Cola, Pepsi, GM (General Motors) Apple, Samsung ym., joten logon rekisteröiminen tavaramerkiksi on todella yleistä. Mutta pienyrityksessä sitä ei välttämättä tule ajatelleeksi. Suomessa tavaramerkkiä pitää hakea käyttämällä PRH:n, eli Patentti- ja Rekisterihallituksen sähköistä palvelua.
Hakemuksessa on seuraavat vaiheet:
- Tunnistaudu palveluun omilla pankkitunnuksilla
- Täytä tiedot tavaramerkistä, jota haet
- Ilmoita tavarat tai palvelut, joilla käytät merkkiä
- Täytä hakijan (ja asiamiehen) tiedot
- Maksa hakemus verkkopankissa
- Odota vastaanottovahvistusta
Ennen tavaramerkin hakemista tulee selvittää mahdolliset esteet tavaramerkin saamiselle. Niitä voivat olla muuan muassa liiallinen samanlaisuus aikaisempien tavaramerkkien tai toiminimien tai muiden aiempien oikeuksien kanssa. Tätä kutsutaan sekaannusvaaraksi. Sekaannusvaaran voivat aiheuttaa aikaisemmat:
- kotimaiset tavaramerkit ja hakemukset
- EU-tavaramerkit ja -hakemukset
- Suomeen kohdistetut kansainväliset rekisteröinnit (WIPO)
- yritysten nimet eli kotimaiset kaupparekisteriin haetut tai merkityt toiminimet.
Nämä edellä mainitut voivat olla rekisteröinnin esteitä, jos
- merkit ja toiminimi ovat samanlaisia tai samankaltaisia ja
- merkit tai toiminimi kattavat samoja tai samankaltaisia tavaroita tai palveluita.
Joten ennen logon tavaramerkkihakemusta on syytä selvittää kaikki mahdolliset rekisteröinnin esteet varmistaakseen sen, että hakemuksen läpi meneminen ei kaadu ainakaan niihin. Hakemuksen täyttämiseen kannattaa myös käyttää kunnolla aikaa ja vaivaa, sillä huonosti tai puutteellisesti täytetty hakemus tullaan lähes varmasti hylkäämään.
Miksi rekisteröisin yrityksen logon
Yrityksen tai palvelun nimi sekä sen logo voidaan rekisteröidä tavaramerkillä. Yritystoiminnassa on tärkeää, että asiakkaat tunnistavat yrityksen nimen ja brändin. Jos ostajat eivät tiedä, kenen tuotteesta tai palvelusta on kysymys, he eivät voi suosia hyväksi todettuja merkkejä tai palveluntarjoajia. Mahdollisen loukkaustilanteen selvittäminen toiminnan aloittamisen jälkeen voi tulla kalliiksi. Voit suojata omat oikeutesi käyttämiisi nimiin ja logoihin tavaramerkin avulla.
Toiminimellä toimiessa voi tuntua liioitellulta rekisteröidä oman yrityksensä logo, mutta isompien yritysten kohdalla se on todella kannattavaa. Hyvänä esimerkkinä tästä voidaan mainita suomalainen Valtion Rautatiet eli VR, jonka logoa on kopioitu ympäri maailmaa useaan otteeseen. Kun logo on rekisteröity,
tällaisessa tapauksessa on selvää, että logon kopioinut yritys joutuu luopumaan logosta ja mahdollisesti myös korvaamaan alkuperäisen logon omistavalle yritykselle korvauksia logon luvattomasta käytöstä. Joten oman logon rekisteröiminen tuotemerkiksi ei todellakaan ole turhaa. Rekisteröiminen ei myöskään ole kallista, niin kuin moni saattaisi kuvitella. PRH:n sivuilta löytyy hinnasto, jossa tavaramerkin rekisteröimisen perushinta on noin 250 euron paikkeilla. Tämä on edullinen hinta siitä, että oman yrityksen logon saa suojattua kopioimiselta ja kaikenlaiselta luvattomalta käytöltä.