Skandinaavinen tyyli graafisessa suunnittelussa

Kun puhutaan skandinaavisesta tyylistä, monet ajattelevat heti sisustustyyliä ja Ikean kalusteita. Skandinaavinen tyyli on kuitenkin myös yksi suosituimmista graafisessa suunnittelussa käytetyistä tyyleistä. Tämän tyylin tunnistaa minimalistisuudesta sekä käytettävästä värimaailmasta. Tätä suunnittelutyyliä käytetään tietenkin paljon Pohjoismaissa, mutta se on suosittua myös ympäri maailmaa. ’Vähemmän on enemmän’ pätee todella hyvin skandinaavisessa suunnittelutyylissä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tästä muotoilun estetiikasta puuttuisi taiteellisuus tai luovuus. Päin vastoin, skandinaavisen muotoilun ytimessä on tarve saada vähemmästä enemmän hyötyä ja arvoa ja saada aikaan jotakin fyysisesti kaunista.

Perinteiset skandinaaviset mallit sisältävät usein yksinkertaisiin, litteisiin kasvitieteellisiin ja eläinkuviin perustuvia kuvioita, jotka on yleensä sijoitettu symmetrisesti. Voit esimerkiksi nähdä värikkäitä ikivihreiden puiden siluetteja, tyyliteltyjä geometrisia lumihiutaleita tai kukkia, eloisia taalainmaanhevosia tai kirkkaita, iloisia kansantaiteellisia lintuja. Monet Marimekon tunnetut kuviot, kuten unikko ja kivet ovat hyviä esimerkkejä tällaisesta skandinaavisesta tyylistä.

Skandinaavinen muotoilu on yksinkertaisesti modernia. Tämän tyylin mukainen lopputulos muuntaa jopa vanhan koulukunnan tuotteen olennaiset ominaisuudet yksinkertaisemmaksi, silmiinpistävämmäksi ja nykyaikaisemmaksi viestiksi, ei lisäämällä ominaisuuksia vaan vähentämällä sen yleistä monimutkaisuutta. Yksinkertaisuus yhdistää väripaletin, kirjasintyypin, ulkoasun ja muut elementit modernin näköiseksi ja tuntuiseksi lopputuotteeksi. Jos haluat käyttää skandinaavista väripalettia graafisessa suunnittelussa, aloita vaaleammista neutraaleista sävyistä, joita tarvitset pohjaksi, ja lisää sitten joko rikkaampi, hienostunut sävy tai ehkä kontrastinen kirkas sävy, suunnittelutavoitteista riippuen.

Vaikka nämä kaksi käsitettä usein sekoitetaan toisiinsa, yksinkertaisuus ja modernismi eivät ole sama asia, ja skandinaavisessa muotoilussa on niitä molempia. Skandinaavisessa muotoilussa kunkin muotoilun keskeiset elementit esitetään voimakkaasti ja kaikki tarpeettomat yksityiskohdat jätetään pois. Lopputuote on abstraktio varsinaisesta tuotteesta, vahvempi, edustava versio. Tämä minimalismi on toinen osoitus siitä, että muoto seuraa toimintoa, mikä on skandinaavisen muotoilun tunnusmerkki. Puhtaat sommitelmat, muodot ja linjat ovat toinen osa skandinaavisen muotoilun trendipalapeliä. Muodot ja elementit saavat seistä omillaan, ja niille annetaan paljon tilaa.

Skandinaavisessa muotoilussa keskeistä ovat luonnollisesti yksinkertaisemmat ja modernimman näköiset serifittömät fontit. Sans serif -fonteista puuttuvat serifit, ne pienet “jalat”, jotka ovat kirjainten päissä ainakin noin puolessa nykyisistä fonteista. Vaikka serifien poistaminen vaikuttaa pieneltä muutokselta, sillä on valtava ero fontin tuntumaan. Kirjaimet, joiden välillä ja välissä on enemmän negatiivista tilaa, lisäävät tätä vaikutusta. Skandinaavinen typografia näyttää puhtaammalta ja yksinkertaisemmalta ja antaa lukijalle toiminnallisemman ja maanläheisemmän kokemuksen.

Aivan kuten skandinaavisessa sisustussuunnittelussa on keskeistä kyky käsitellä luonnonvaroja ja muuntaa ne toimiviksi ja kauniiksi huonekaluiksi, myös skandinaavisessa graafisessa suunnittelussa taiteellisuudella ja käsityötaidolla on suuri merkitys. Käsin tehdyt kuvitukset, yksilölliset kirjasimet, alkuperäiset kuviot ja taiteilijoiden kaiverrukset vahvistavat skandinaavista graafista suunnittelua, samoin kuin se perusetiikka, jonka mukaan luovuuden avulla kallisarvoisista ja niukoista resursseista saadaan paras mahdollinen hyöty irti.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Kirjan kannet ovat kirjan myyntipakkaus

Lukeminen on aina ollut suosittu harrastus, mutta parin viimeisen vuoden aikana sen suosio on kasvanut entisestään. Pandemia oli yksi vaikuttavista tekijöistä, mutta moni muukin asia

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai