Miten väriyhdistelmillä voi saada aikaiseksi erilaisia mielikuvia

Värillä voi olla valtava vaikutus viestiin ja sen tehokkuuteen, olipa kyseessä sitten uuden brändin rakentaminen tyhjästä tai jännittävän uuden tuotteen luominen. Tietyillä väriyhdistelmillä on voima kiinnittää huomiomme, luoda tunteita ja lopulta antaa pysyvän vaikutelman. Avain onnistuneeseen väriyhdistelmään on ymmärtää, miten eri värit ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Väriympyrän ja väriharmonioiden hallitseminen (mikä toimii, mikä ei toimi ja miten väri viestii) auttaa sinua yhdistelemään värejä, rakentamaan paremman brändin ja kommunikoimaan asiantuntevasti suunnittelijoiden ja painotalojen kanssa.

Väripyörä koostuu kolmesta pääväristä (punainen, keltainen, sininen), kolmesta toissijaisesta väristä (värit, jotka syntyvät, kun päävärejä sekoitetaan: vihreä, oranssi, violetti) ja kuudesta tertiääriväristä (värejä, jotka muodostuvat pää- ja toissijaisista väreistä, kuten sininen-vihreä tai punainen-violetti). Kun piirrät pystysuoran viivan väriympyrän keskikohdan läpi, erotat lämpimät värit (punaiset, oranssit, keltaiset) viileistä väreistä (siniset, vihreät, violetit). Lämpimät värit yhdistetään energiaan, kirkkauteen ja toimintaan, kun taas viileät värit yhdistetään usein rauhallisuuteen, hiljaisuuteen ja seesteisyyteen. Kun tunnistat, että väreillä on olemassa lämpötila, voit ymmärtää sen, miten niiden käyttö voi vaikuttaa eri tavoin esittämääsi viestiin. Kun värit toimivat yhdessä, ne muodostavat värimaailman tai väriyhdistelmän.

Täydentävät värit ovat vastakohtia väriympyrässä. Koska näiden kahden värin välillä on jyrkkä kontrasti, ne voivat todella tehdä kuvista näyttäviä, mutta niiden liiallinen käyttö voi käydä rasittavaksi.

Analogiset värit ovat väriympyrässä vierekkäin. Analogista värimaailmaa luotaessa yksi väri hallitsee, toinen tukee ja kolmas korostaa.

Triadiset värit ovat jakautuneet tasaisesti väriympyrässä, ja ne ovat yleensä hyvin kirkkaita ja dynaamisia. Ne luovat visuaalista kontrastia ja harmoniaa, jolloin kukin kohde erottuu ja kokonaiskuva on näyttävä.

Käyttämällä väriympyrää voit luoda kaikenlaisia hienoja värisuunnitelmia. Kyse on vain oikean väriparin löytämisestä oikeaan tilaisuuteen.

Otetaan tähän esimerkkinä Suomen vuoden 2022 Euroviisuedustajan The Rasmuksen lavashow. Yhtyeen jäsenet ovat pukeutuneet mustaan ja keltaiseen, kitara ja basso ovat mustia ja niissä on keltaiset kielet. Rumpali soittaa mustia rumpuja keltaisilla rumpukapuloilla. Taustalla näkyvässä animaatiossa on käytetty mustaa ja keltaista. Tätä väriyhdistelmää pidetään hyvin maskuliinisena, mutta sillä on myös kulttuurinen merkitys, joka kuvaa vaaraa. Tässä tapauksessa yhtye haluaa tällä väriyhdistelmällä tuoda esille esitettävän kappaleen sanomaa vahvasta, ehkä vähän maskuliinista voimaa omaavasta, itsenäisestä ja päättäväisestä naisesta. Vaikka tämä väriyhdistelmä onkin maskuliininen, on se kuitenkin hyvin helposti lähestyttävä ja se yleensä miellyttää katsojan silmää. Eli tämä väriyhdistelmä on hyvin tehdyn harkinnan tulos.

Aivan samalla tavalla mainoksissa, tuotepakkauksissa ym. nähtävät väriyhdistelmät ovat todella tarkkaan harkittuja, jotta ne luovat tietynlaisen mielikuvan ja mielleyhtymän. Väriyhdistelmillä voidaan ilmaista esimerkiksi vauhtia, energisyyttä, isänmaallisuutta, luonnonläheisyyttä ym. Joskus jotkut väriyhdistelmät saattavat luoda katsojassa ihmetystä, mutta värien maailmaa ymmärtäville ne kertovat aina omaa tarinaansa.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Miten löytää oikea kohdeyleisö

Kohderyhmäsi on ihmisryhmä, jonka ympärille rakennat myynti- ja markkinointistrategiasi. Nämä ihmiset saattavat jakaa joitakin makutottumuksistasi- ovathan he kiinnostuneita tuotteistasi – mutta sinun ei pidä olettaa,

Graafinen suunnittelu on erilaista ympäri maailmaa

On helppoa ajatella, että hyvä muotoilu on yleismaailmallista, mutta se, mikä on “hyvää” graafista suunnittelua Suomessa, ei välttämättä puhuttele japanilaista yleisöä. Alkuperäisen tekstin tarkka kääntäminen