Logon eri versioiden käyttö erilaisissa tilanteissa

Ennen oli tavallista, että yritys suunnitteli logostaan kaksi eri versiota, värillisen ja mustavalkoisen. Tänä päivänä yritykset saattavat suunnitella logoistaan useampia eri versioita käytettäväksi eri tilanteissa ja erilaisten tapahtumien yhteydessä. Viime vuosina on ollut hyvin suosittua etenkin sateenkaaren värein esitettävä versio logosta pride-viikkojen aikoina ja vaaleanpunainen versio logosta tukemassa taistelua rintasyöpää vastaan. Tämä on yrityksille helppo ja näkyvä tapa osoittaa olevansa mukana ja tukevansa tiettyjä liikkeitä ja organisaatioita.

Tästä päästään aasinsiltana siihen, kuinka usein yrityksillä on tapana päivittää logoaan tai ottaa siitä käyttöön erilaisia versioita. Ennen 2000 lukua yritykset pitäytyivät hyvin tiukasti yhdessä logoversioissa. Poikkeuksiakin toki löytyi, esimerkiksi Nike, jonka logo on suunniteltu nii, että sen yksittäisiä osia voidaan käyttää yhdessä tai erikseen ja nimeä voidaan esittää myös erilaisilla fonteilla. Tänä päivänä ei ole yhtään erikoista, että yrityksillä on käytettävissä useampi kuin yksi versio logostaan. Useammalla logoversiolla pyritään luomaan mielikuva muuntautumiskyvystä ja monipuolisuudesta.

Yksi hyvä esimerkki siitä, miten eri tavoin logoa voidaan muuttaa ja esitellä viemättä kuitenkaan pois tunnistettavuutta, on Google. Kun tulet Googlen etusivulle, et välttämättä näe perinteistä Googlen logoa, vaan kyseistä päivää varten muokatun logon. Jouluna esimerkiksi logo on jouluaiheinen, Halloweenina tietenkin halloweenaiheinen ja kiitospäivänä kyseiseen juhlapyhään liittyvä. Ja kyseistä logoa klikkaamalla voi päätyä vaikkapa pelaamaan jouluaiheista peliä tai lukemaan lisää kyseisen juhlapyhän historiasta. Nämä kaikki logot on kuitenkin toteutettu niin, että Googlen nimi näkyy edelleen selvästi kaikissa näissä versioissa. Google on tietenkin niin tunnettu kaikkialla maailmassa, että tällainen toiminta on heille mahdollista. Mutta se voi myös toimia hyvänä esimerkkinä muillekin yrityksille, kuitenkin pienemmässä mittakaavassa.  Yritykset voivat esimerkiksi käyttää vihreää logoa osoittaakseen tukea käynnissä oleville ilmastonmuutosta koskeville keskusteluille.

Logo oli ennen pyhä asia, jonka ulkoasua ei käyty sorkkimassa, ellei kyseessä ollut logon päivittäminen sopivammaksi uudelle vuosikymmenelle. Tänä päivänä yritykset päivittävät logojaan hyvin tiuhaan tahtiin, jopa muutaman vuoden välein. Perättäiset muutokset ovat yleensä niin pieniä, että niitä ei välttämättä edes heti huomaa, mutta jos vertailee joidenkin yritysten tai tuotemerkkien kohdalla tämänhetkistä ja kymmenen vuoden takaista logoa, eron huomaa selvästi. Graafisen suunnittelun hienous piilee siinä, että hyvinkin pienillä asteittaisilla muutoksilla voidaan viedä ja päivittää logoa uuteen suuntaan ilman, että kuluttaja kiinnittää muutokseen suurta huomiota. Logosta voidaan tehdä ehkä vähän pyöreämpi ja pehmeämpi tai päinvastoin kulmikkaampia, väriä saatetaan muuttaa vain pikkiriikkisen.

Jos tarkastellaan suurten, kaikkialla maailmalla tunnettujen yritysten logoja, on niitä kaikkia muutettu ja päivitetty jollain tapaa ja tänä päivänä niillä on käytössä ehkä useampi kuin yksi versio logosta. Tämä pätee tänä päivänä etenkin moniin urheiluvaatemerkkeihin sekä tunnettuihin muotimerkkeihin.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Miten löytää oikea kohdeyleisö

Kohderyhmäsi on ihmisryhmä, jonka ympärille rakennat myynti- ja markkinointistrategiasi. Nämä ihmiset saattavat jakaa joitakin makutottumuksistasi- ovathan he kiinnostuneita tuotteistasi – mutta sinun ei pidä olettaa,

Graafinen suunnittelu on erilaista ympäri maailmaa

On helppoa ajatella, että hyvä muotoilu on yleismaailmallista, mutta se, mikä on “hyvää” graafista suunnittelua Suomessa, ei välttämättä puhuttele japanilaista yleisöä. Alkuperäisen tekstin tarkka kääntäminen