Kotisivut ovat näkyvä osa jokaista yritystä

Kotisivut ovat tänä päivänä hyvin iso ja näkyvä osa niin yrityksiä kuin yksityishenkilöitäkin. Kotisivujen tekemisestä on tehty helppoa erilaisten valmiiden alustojen ansiosta. Tällaiset sopivat hyvin yksityishenkilöiden käyttöön heidän blogeilleen tai verkkopäiväkirjoilleen. Mutta kun kyseessä on yritys, joka haluaa erottua kilpailijoistaan, on kotisivujen suunnitteluun ja toteuttamiseen käytettävä enemmän resursseja. Graafinen ilme on yksi tärkeimmistä osa-alueista kotisivujen suunnittelussa, joten sen osuutta ei kannata jättää sivujen suunnittelussa varjoon.

Kotisivujen tulee noudattaa yrityksen yhtenäistä graafista ilmettä. Uuden yrityksen kohdalla on siis päätettävä tämä graafinen ilme ennen kuin kotisivuja pääsee suunnittelemaan. Tähän graafiseen ilmeeseen kuuluvat yrityksen painotuotteet (kirjekuoret, käyntikortit, esitteet ym), mainokset ja kotisivut. Kun graafinen ilme on tiedossa, voidaan edetä kotisivujen suunnittelussa. Kotisivujen suunnittelussa on otettava ilmeen lisäksi huomioon myös niiden helppolukuisuus ja helppokäyttöisyys. Kotisivuilla vierailijoille on yrityksen tunnistettavuuden lisäksi tärkeää se, että he löytävät tarvitsemansa tiedot helposti ja nopeasti. Verkkosivustosi antaa hyvän ensivaikutelman kahdella tavalla: hyvin toteutetulla suunnittelulla ja harkitulla rakenteella. Rakenteella – eli periaatteessa sillä, missä järjestyksessä verkkosivuston sisältö esitetään – voi olla suuri vaikutus kävijöiden pysyvyyteen. Kuvien ja tekstien määrä ja asettelu esittävät siten myös todella tärkeää roolia kotisivun ulkoasussa.  Liian suuri määrä tekstiä etusivulla karkottaa helposti tietoa hakemaan tulleen vierailijan.

Mieti sitä, miten valitset uuden kirjan. Ensin katsot kirjan kantta. Onko se huomiota herättävä? Sitten katsot mainoslauseen. Kuulostaako kirja kiehtovalta? Jos iskulause vetää sinut puoleensa, luet kirjan takana olevan tiivistelmän. Lopuksi avaat kirjan ja sukellat tarinaan. Kotisivun voi rakentaa niin, että se jäljittelee tätä prosessia.

Miten rakennetaan hyvä kotisivu

Tämä neljän kohdan rakenne varmistaa sen, että kotisivusi on houkuttelevan näköinen ja kävijälle helppolukuinen.

  1. Aloita vahvalla kuvalla, otsikolla ja logolla

Kotisivusi yläosa on kuin kirjan kansi. Tähän osaan valitaan kuva, joka edustaa yritystäsi, ja kuva saa kattaa koko sivun leveyden. Jos haluat sisällyttää useita kuvia tai muotokuvia, kuva asetetaan sarakkeeseen ja lisätään sivulle tekstiä tai toinen kuva tyhjän tilan välttämiseksi.

Sivuston yläosaan sisällytetään logosi ja navigointipalkkiin tärkeimmät välilehdet. Nämä kannattaa karsia niin, että ne näkyvät kaikki yhdellä rivillä. Navigointipalkin tarkoituksena on opastaa kävijää. Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sitä vaikeampi kävijän on tietää, mihin mennä, mikä lisää todennäköisyyttä, että hän luovuttaa ja siirtyy muualle. Lopuksi lisätään kuvan yläpuolelle teksti, jossa on lyhyt tiivistelmä yrityksesi tärkeimmästä tarjonnasta tai rekisteröitymislinkki.

  • Korosta sivustosi tärkeintä tuotetta, palvelua tai kiinnostuksen kohdetta

Kotisivusi seuraava taso on kuin kirjan mainoslause. Täällä voit tuoda esiin tärkeimmät vahvuutesi ja kertoa kävijälle, mitä sinulla on tarjota.

  • Kotisivusi seuraava taso houkuttelee kävijää ryhtymään toimiin

Tämä on kuin kirjan takakansi. Tämä on kohta, jossa houkuttelet kävijän sisään – olipa kyse sitten bändisi musiikin kuuntelemisesta, tapaamisen varaamisesta, alennusmyynnin selaamisesta tai palvelun tilaamisesta. Muista yksinkertaisuus. Tämä osio on teeseri varsinaiseen tarinaan. Säästä yksityiskohdat sivulle, jolle kävijä ohjataan.

  • Yhteenveto sivuston muusta tärkeästä sisällöstä

Kotisivun viimeisellä tasolla on yksityiskohtaisempia tietoja, olivatpa ne sitten hintoja, yhteystietoja tai asiakkaiden kirjoittamia suositteluja. Tämä osio jää alatunnisteen yläpuolella, joka on vähän kuin kirjan sisällysluettelo. Jos sinulla on useita tärkeimpiä palveluja tai tuotteita, tämä osio kannattaa jakaa sarakkeisiin, jotta ulkoasu olisi dynaamisempi. Jos kuvia on tässä kohtaa useita, on hyvä varmistaa, että ne ovat samankokoisia. Sama koskee tekstiä ja muita elementtejä sarakkeiden sisällä.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai