Tänä päivänä verkkokaupan perustaminen on tehty helpoksi erilaisten valmiiden verkkokauppa-alustojen avulla. Mutta jos todella haluaa saada verkkokauppansa erottumaan muiden joukosta, kannattaa siihen panostaa enemmän. Verkkokaupan suunnittelemiseen kuuluu paljon erilaisia osia, joiden tarkoituksena on saada verkkokaupasta toimiva ja houkutteleva kokonaisuus. Ennen kuin yksikään asiakas pääsee tekemään tilausta verkkokaupasta, vaaditaan paljon työtä ja erilaisia osaajia toteuttamaan näitä tehtäviä. Graafisella suunnittelijalla on tärkeä osa verkkokaupan ilmeen luomisessa. Verkkokaupan graafinen ilme lähtee liikkeelle siitä, millainen verkkokauppa on kyseessä, millaisia tuotteita siellä on myynnissä. Jos verkkokaupalla on jo olemassa logo, ohjaa se jonkin verran verkkokaupan ilmettä värityksensä puolesta.
Tärkeimpiä asioita verkkokaupassa ovat tietenkin tuotekuvat ja niiden asettelu sekä tekstien ja tärkeiden toimintojen asettelu niin, että verkkokauppa näyttää hyvältä ja se on asiakkaille helppokäyttöinen, sillä verkkokauppa suunnitellaan ennen kaikkea asiakkaille ja halutulle kohderyhmälle toimivaksi. Mutta verkkokaupan takana olevan yrityksen graafinen ilme on kuitenkin pidettävä mielessä verkkokaupan suunnittelussa, jotta asiakas tunnistaa verkkokaupan tämän toimijan omaksi jo ensisilmäyksellä.
Joten neljä tärkeintä asiaa verkkokaupan suunnittelussa graafisen suunnittelun kannalta ovat brändi, visuaalinen ilme, logo ja ulkoasu. Erilaisilla bannereilla voidaan tuoda esille voimassa olevia kampanjoita, joten niiden tulee erottua ja kiinnittää sivustolla vierailevien potentiaalisten asiakkaiden huomion.
Missä kaikessa graafinen suunnittelija siis voi auttaa verkkokaupan suunnittelussa? Ainakin seuraavissa asioissa kannattaa kääntyä graafisen suunnittelijan puoleen sen sijaan, että tekisi ne itse:
- Verkkokaupan logo
- Ulkoasu, yleinen graafinen ilme
- Visuaalinen ilme
- Bannerit, pysyvät/muuttuvat
- Muut mainokset
- Tekstien ja kuvien asettelu
- Verkkokaupan sähköposti uutiskirjeet
Hyvin usein näkee verkkokauppoja, jotka ovat suunnittelultaan hyvin yksinkertaistettuja. Etusivu saattaa olla hieman visuaalisempi, mutta muuten sivustolla on periaatteessa vain tuotekuvia sivuston valkoisella taustalla. Tämän kaltaisella sivustolla voi olla loppujen lopuksi hyvin tylsää käydä tuotteita läpi ja tällöin potentiaalinen ostaja kyllästyy melko nopeasti. Pelkästään jo sivuston taustavärin muuttaminen tekee ilmeestä mietitymmän oloisen varsinkin kun siihen liitetään tuotekuvat hieman erilaisella kehyksellä. Tuotetiedot ovat tietenkin todella tärkeä osa verkkokauppaa, sillä ostajat eivät tee päätöstään pelkkien kuvien perusteella. Siksi tuotetekstien asettamien tuotekuvien yhteyteen on myös sellainen asia, joka kannattaa miettiä niin, että tekstit ovat helposti luettavissa samalla kun ulkoasu pysyy houkuttelevana.
Verkkokaupan suunnittelussa on siis otettava huomioon paljon erilaisia asioita. Jos olet perustamassa verkkokauppaa ja tarvitset apua sen graafisen ilmeen suunnittelussa, OmaGraafikko auttaa sinua sen toteuttamisessa. Oli kyseessä sitten pienimuotoinen tai laajempi verkkokauppa, me autamme sinua toteuttamaan sen niin, että se houkuttelee haluamaasi kohderyhmää ja asiakaskuntaa. OmaGraafikko sivulla graafisen suunnittelun tilaaminen on tehty helpoksi, vältyt turhalta häslingiltä ja saat toiveidesi mukaisen toteutuksen hyvinkin nopealla aikataululla. Tutustu tarjontaamme ja toteuta verkkokauppasi suunnittelu yhdessä meidän kanssamme.