Onneksi olkoon! Erittäin mahtavan logon hankkiminen on tärkeä virstanpylväs yrityksen omistajan tai yrittäjän tiellä. Graafinen suunnittelija on suunnittelut yrityksellesi logon, ja nyt olette valmiina tuomaan sitä esille. Mutta miten?
Kun näet tyylikkään, värikkään ja hyvin suunnitellun logosi tuijottavan sinua tietokoneen näytöltä, olet luultavasti täynnä mahtavaa ylpeyden tunnetta. Mutta koet luultavasti myös pientä pohdintaa: “Minulla on uusi logo… Mahtavaa, mutta mitä minun pitäisi tehdä sillä?”.
Puhutaanpa siitä, mitä logon omistaminen oikeastaan tarkoittaa. Koska se, että graafinen suunnittelija luo jotain mahtavaa ja lähettää sinulle sitten JPEG-tiedoston, ei riitä. Kun sinulle suunnitellaan logo, sinun on pyydettävä suunnittelijalta useita eri versioita ja muotoja. Tarvitset erityyppisiä tiedostoja yrityksesi eri tarpeisiin. Tarvitset esimerkiksi erilaisen tiedoston painotalolle, joka valmistaa yrityksesi painotuotteet, kuin web-kehittäjälle, joka haluaa laittaa sen verkkosivustollesi.
Kun olet hyväksynyt logosuunnitelmasi, pyydä suunnittelijaltasi:
- Vektoritiedosto (yleensä Adobe Illustrator- tai EPS-tiedosto) sekä CMYK- (painatusta varten) että RGB-väreissä (digitaalisia näyttöjä varten)
- Verkkokatseluversio (JPG tai PNG)
- muokattava tiedosto (jälleen yleensä Adobe Illustrator- tai EPS-tiedosto)
Jos sinulla on graafinen logo, voit myös harkita mahdollisuutta pyytää versiota, jossa ei ole tekstiä.
Kun saat kaikki tarvitsemasi tiedostot ja formaatit heti alkuunsa, säästät paljon aikaa, energiaa ja päänvaivaa myöhemmin; kun pyydät kaikki tiedostot etukäteen, sinulla on aina varmasti juuri se, mitä tarvitset logoa varten, miten tahansa päätätkin käyttää sitä. Hyvä graafinen suunnittelija yleensä jo tietää, mitä eri versioita logosta tarvitset, mutta on aina hyvä varmistaa, että saat juuri ne mitä tarvitset.
Nyt kun sinulla on kaikki tarvitsemasi tiedostot ja formaatit, puhutaanpa siitä, missä voit hyödyntää uutta mahtavaa logoasi. Logo on yrityksesi kasvot. Se on ensimmäinen asia, jonka haluat yleisösi tietävän sinusta, ja haluat, että he näkevät sen yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes logosta tulee synonyymi yrityksellesi ja tuotteillesi tai palveluillesi. Eli mitä useammin käytät logoa, sitä paremmin yleisö alkaa tunnistaa sen.
Ensimmäinen paikka, jossa haluat esitellä hienon uuden logosi, on internet. Koska nykyään useimmat ihmiset ovat vuorovaikutuksessa brändisi kanssa digitaalisessa tilassa. Laita logosi verkkosivuillesi etualalle ja keskelle. Sisällytä logosi otsikkoon, ja jos se sopii yleiseen ulkoasuun, pyydä web-suunnittelijaa luomaan niin sanottu ”sticky” otsikko. Vaikka yleisösi selaa sivustoa alaspäin, logosi seuraa heitä ja pysyy näkyvissä.
Logosi tulisi olla esillä jokaisessa sosiaalisen median profiilissasi. Ihmiset viettävät älyttömän paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, joten haluat olla varma, että joka kerta, kun he selaavat syötteensä läpi, he näkevät logosi vilaukselta. Jos tuotemerkilläsi on sovellus, käytä logoa sovelluksen kuvakkeessa. Näin yleisösi näkee logosi kirjaimellisesti joka kerta, kun he katsovat puhelimeensa.
Haluat logon näkyvän tietenkin myös painotuotteittasi ja käyntikorteissa. Varmista, että suunnittelet käyntikorttisi logolla, jotta se on ensimmäinen asia, jonka näkee, kun käyntikorttisi otetaan esiin yhteyden ottamista varten. Lisäämällä logosi yrityksesi kirjekuoriin, varmistat, että kaikki viestintäsi – myös perinteinen postiviestintä – on brändin mukaista. Julisteet ovat loistavia mainosvälineitä, ja haluat varmistaa, että mainostamasi tuotteet sisältävät logosi. Markkinointiesitteet ovat myös tärkeä osa yritystä, joten lisää logosi näkyvälle paikalle myös niihin.
Onneksi olkoon! Erittäin mahtavan logon hankkiminen on tärkeä virstanpylväs yrityksen omistajan tai yrittäjän tiellä. Graafinen suunnittelija on suunnittelut yrityksellesi logon, ja nyt olette valmiina tuomaan sitä esille. Mutta miten?
Kun näet tyylikkään, värikkään ja hyvin suunnitellun logosi tuijottavan sinua tietokoneen näytöltä, olet luultavasti täynnä mahtavaa ylpeyden tunnetta. Mutta koet luultavasti myös pientä pohdintaa: “Minulla on uusi logo… Mahtavaa, mutta mitä minun pitäisi tehdä sillä?”.
Puhutaanpa siitä, mitä logon omistaminen oikeastaan tarkoittaa. Koska se, että graafinen suunnittelija luo jotain mahtavaa ja lähettää sinulle sitten JPEG-tiedoston, ei riitä. Kun sinulle suunnitellaan logo, sinun on pyydettävä suunnittelijalta useita eri versioita ja muotoja. Tarvitset erityyppisiä tiedostoja yrityksesi eri tarpeisiin. Tarvitset esimerkiksi erilaisen tiedoston painotalolle, joka valmistaa yrityksesi painotuotteet, kuin web-kehittäjälle, joka haluaa laittaa sen verkkosivustollesi.
Kun olet hyväksynyt logosuunnitelmasi, pyydä suunnittelijaltasi:
- Vektoritiedosto (yleensä Adobe Illustrator- tai EPS-tiedosto) sekä CMYK- (painatusta varten) että RGB-väreissä (digitaalisia näyttöjä varten)
- Verkkokatseluversio (JPG tai PNG)
- muokattava tiedosto (jälleen yleensä Adobe Illustrator- tai EPS-tiedosto)
Jos sinulla on graafinen logo, voit myös harkita mahdollisuutta pyytää versiota, jossa ei ole tekstiä.
Kun saat kaikki tarvitsemasi tiedostot ja formaatit heti alkuunsa, säästät paljon aikaa, energiaa ja päänvaivaa myöhemmin; kun pyydät kaikki tiedostot etukäteen, sinulla on aina varmasti juuri se, mitä tarvitset logoa varten, miten tahansa päätätkin käyttää sitä. Hyvä graafinen suunnittelija yleensä jo tietää, mitä eri versioita logosta tarvitset, mutta on aina hyvä varmistaa, että saat juuri ne mitä tarvitset.
Nyt kun sinulla on kaikki tarvitsemasi tiedostot ja formaatit, puhutaanpa siitä, missä voit hyödyntää uutta mahtavaa logoasi. Logo on yrityksesi kasvot. Se on ensimmäinen asia, jonka haluat yleisösi tietävän sinusta, ja haluat, että he näkevät sen yhä uudelleen ja uudelleen, kunnes logosta tulee synonyymi yrityksellesi ja tuotteillesi tai palveluillesi. Eli mitä useammin käytät logoa, sitä paremmin yleisö alkaa tunnistaa sen.
Ensimmäinen paikka, jossa haluat esitellä hienon uuden logosi, on internet. Koska nykyään useimmat ihmiset ovat vuorovaikutuksessa brändisi kanssa digitaalisessa tilassa. Laita logosi verkkosivuillesi etualalle ja keskelle. Sisällytä logosi otsikkoon, ja jos se sopii yleiseen ulkoasuun, pyydä web-suunnittelijaa luomaan niin sanottu ”sticky” otsikko. Vaikka yleisösi selaa sivustoa alaspäin, logosi seuraa heitä ja pysyy näkyvissä.
Logosi tulisi olla esillä jokaisessa sosiaalisen median profiilissasi. Ihmiset viettävät älyttömän paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, joten haluat olla varma, että joka kerta, kun he selaavat syötteensä läpi, he näkevät logosi vilaukselta. Jos tuotemerkilläsi on sovellus, käytä logoa sovelluksen kuvakkeessa. Näin yleisösi näkee logosi kirjaimellisesti joka kerta, kun he katsovat puhelimeensa.
Haluat logon näkyvän tietenkin myös painotuotteittasi ja käyntikorteissa. Varmista, että suunnittelet käyntikorttisi logolla, jotta se on ensimmäinen asia, jonka näkee, kun käyntikorttisi otetaan esiin yhteyden ottamista varten. Lisäämällä logosi yrityksesi kirjekuoriin, varmistat, että kaikki viestintäsi – myös perinteinen postiviestintä – on brändin mukaista. Julisteet ovat loistavia mainosvälineitä, ja haluat varmistaa, että mainostamasi tuotteet sisältävät logosi. Markkinointiesitteet ovat myös tärkeä osa yritystä, joten lisää logosi näkyvälle paikalle myös niihin.