Kaikilla yrityksillä ja liiketoimilla on yleensä logo, sillä se on asia, joka kuluttajilla jää parhaiten mieleen, jos logo on hyvin suunniteltu. Saatat joskus miettiä, mitä kaikkea logon suunnittelussa tulee ottaa huomioon. Kun logoa lähdetään suunnittelemaan, tulee miettiä ainakin seuraavia asioita:
- Ymmärrä, miksi tarvitset logon
- Määrittele brändi-identiteettisi
- Löydä inspiraatiota suunnitteluun
- Tutustu kilpailijoihin
- Valitse tyylisi
- Löydä oikeanlainen logo
- Kiinnitä huomiota väreihin
- Valitse oikea typografia
- Kommunikoi suunnittelijasi kanssa
- Arvioi logovaihtoehtojasi
- Mitä ei pidä tehdä logoa suunniteltaessa
- Integroi logosuunnittelu brändiisi ja muuhun graafiseen materiaaliin
Liiketoiminta on vähän kuin deittailua – yrität houkutella oikeita asiakkaita ja saada heidät rakastumaan brändiisi. Ajattele siis logoa treffiprofiilisi kuvana. Se saa ihmiset kiinnostumaan ja yrittämään oppia sinusta lisää. Tai he päättävät, ettet ole treffien arvoinen. Logollasi on valtava vaikutus ensivaikutelmaan, jonka yrityksesi antaa: Se antaa asiakkaillesi tietoa brändistäsi ja kertoo heille, onko se heille sopiva.
Koska logosi on niin olennainen osa brändiäsi, haluat varmistaa, että se on tehty hyvin. Kaikissa brändimateriaaleissasi on logosi. Se tuijottaa asiakkaitasi verkkosivustollasi, pakkauksissasi ja käyntikorteissasi. Tee siitä siis tärkeä! Hienolla, ammattimaisella logosuunnittelulla ei ole vain valtaa viestiä siitä, mitä edustat. Se tekee myös hyvän ensivaikutelman ja auttaa sinua erottumaan kilpailijoista.
Haluat, että logosi viestii brändisi persoonallisuudesta. Sitä varten sinun on ensin ymmärrettävä, mikä on brändisi ydinpersoonallisuus. Kun sinulla on selkeä käsitys siitä, mikä tekee sinusta ainutlaatuisen ja mistä brändissäsi on kyse, sinun on paljon helpompi tehdä ja esittää graafiselle suunnittelijalle suunnitteluvalintoja, jotka täydentävät tätä kuvaa. Voit esimerkiksi kysyä itseltäsi
Miksi aloitimme tämän yrityksen?
Mitkä ovat meille yrityksenä tärkeitä uskomuksia ja arvoja?
Mitä me teemme paremmin kuin kukaan muu?
Mikä tekee meistä erityisiä?
Jos voisimme kuvata brändiämme kolmella sanalla, mitkä ne olisivat?
Millä kolmella sanalla haluaisimme asiakkaidemme kuvaavan meitä?
Paras paikka lainata ideoita? Kilpailijasi! Tarkista, mitä on jo olemassa, mikä toimii hyvin oman yleisösi kanssa ja mitä kannattaa välttää. Kun tutkit muita yrityksiä, mieti, mikä tekee heistä erilaisia kuin sinä ja miten voit korostaa näitä eroja logosuunnittelussasi. Muista erottautua selvästi kilpailijoistasi. Jos kaikki muut alasi yritykset käyttävät yksiväristä ilmettä, sinun kannattaa ehkä käyttää väriä erottuaksesi muista. Jos kaikki muut ovat perinteisiä, ehkä hauska ja moderni logo herättää huomiota.
Kun mietit logoa, sinun on ensimmäiseksi valittava brändillesi sopiva muotoiluestetiikka. Ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa tyyliä, vaan ainoastaan se, mikä sopii parhaiten sinun brändillesi. Väreillä voi olla paljon erilaisia merkityksiä. Värien psykologia on monimutkaista, mutta lyhyesti sanottuna väreihin liittyy tiettyjä tunteita ja ajatuksia.