Kuten graafisessa suunnittelussa yleensä, niin myös logojen suunnittelussa voidaan puhua erilaisten trendien olevan valloillaan tiettyinä ajanjaksoina. Viime vuosina on esimerkiksi ollut havaittavissa suuntaus, jossa monet suuret yritykset muuttavat logojaan minimalistisempaan ja yksinkertaisempaan suuntaan. Tunnetuimmat yritykset myös jättävät logoistaan pois tekstin ja käyttävät pelkkää yrityksen symbolia. Mutta millaisia uusia trendejä on odotettavissa logojen suunnittelussa vuonna 2022?
Asiantuntijoiden mukaan voimme odottaa näkevän ainakin seuraavanlaisia suuntauksia logojen suunnittelussa:
- Yksinkertainen geometria ja perusmuodot
- Pitkät ja korkeat logot
- Kylläiset värit ja värisävyt
- Symbolismi & minimalismi realismin sijaan
- Piirustukset ja luonnokset
- Rohkeat sanamerkkilogot
- Sans Serif -logot
- Kukkatekniikka ja hienovarainen koristelu
- Mustavalkoiset logot
- 3D vs. litteä tyyli
Monimutkaisia logoja on yleensä hankala muistaa ja asiakkailla voi olla vaikea luoda sellaisissa tapauksissa yhteys tuotemerkkiin. Tästä syystä yrityksillä on tapana suosia yksinkertaisempia, geometrisiä logoja. Geometrisia perusmuotoja ovat erilaiset kolmiot, ympyrät, neliöt, pisteet ja viivat, jotka tuovat logomuotoiluun yksinkertaisen kuvan. Niitä kompensoimaan suunnittelijat suosittelevat eloisan tai erottuvan värimaailman käyttämistä, joka yhdistetään brändiin joskus jopa paremmin kuin itse logo. Tai päinvastoin, vaihda mustavalkoiseen ja tuo tämä minimalistinen vaikutus maksimiinsa. Parasta mustavalkoisissa logoissa, joiden ansiosta ne ovat nousseet uuteen suosioon brändisuunnittelijoiden keskuudessa, on niiden uskomaton tyylillinen joustavuus. Lopuksi on vielä negatiivinen tila, joka on toinen hyvä tapa ottaa käyttöön yksinkertainen geometria ja ylläpitää visuaalista kiinnostavuutta. Tämä temppu voi olla yksi keskeisistä mikrologotrendeistä, joita monet tuotemerkit niin rakastavat.
On tärkeää huomata, että perusgeometriaan ja yksinkertaisiin muotoihin perustuva logotrendi ei tarkoita pelkästään logomerkkejä. Itse asiassa kyse on myös fonteista – mutta sitä tapahtuu harvemmin ja se liittyy enemmän maailmanlaajuisiin typografiatrendeihin ja minimalististen tyyppien yleiseen suosioon.
Vaikka useimmat vuoden 2022 logosuunnittelutrendit muistuttavat kaikkea sitä, mitä on tehty jo kaksi, kolme tai viisi vuotta sitten, pitkät ja korkeat logot ovat kuin tuulahdus raikasta ilmaa ja luovuutta. Kapeat ja pystysuorat logot ovat vastakohtana ylikäytetyille vaaka-, neliö- ja ympyrälogomerkille. Pelkästään rotaatio on innoittanut ainakin satoja suunnittelijoita leikkimään niillä. Korkeat logot saavat inspiraatiotaan osittain Art Decosta, jossa rakastettiin erityisesti tyylikkäitä pystykehyksiä. Olisi kuitenkin virheellistä liittää ne yksinomaan tähän liikkeeseen. Korkeissa logoissa on yhtä lailla Boho-estetiikkaa, joka on nyt erittäin suosittua, ja moderneja geometrisia elementtejä.
Vuonna 2022 raapustukset, luonnokset ja piirrokset palaavat graafisen suunnittelun trendinä, joten niiden ilmestyminen erillisenä logosuunnittelutrendinä ei liene yllätys. Vaikka näyttääkin siltä, että vapaamuotoinen piirtäminen on jo ehtinyt uupua, viimeaikaiset projektit osoittavat aivan päinvastaista. Avain sen elpymiseen on lisääntynyt kiinnostus suunnittelijan henkilökohtaiseen lähestymistapaan brändiä kohtaan. Ja ilmeisesti siihen tuskin on olemassa mitään parempaa kuin nopeat luonnokset, sarjakuvahahmot ja uniikilla tyylillä piirretyt muodot.