Tunnettujen brändien yhteistyöt ovat kovassa nosteessa

H&M oli ensimmäinen, joka aloitti tämän trendin jo parikymmentä vuotta sitten. Yhteistyömallistojen vaatteet on aina myyty loppuun todella nopeasti. H&M:n yhteistyömallistoja kuvaa se, että niihin on niin sanotuilla tavallisillakin ihmisillä varaa, vaikka niiden hinnat ovatkin totuttuja H&M:n hintoja hieman kalliimmat. Mutta se, että H&M on tehnyt yhteistyömallistoja tunnettujen high-street muotimerkkien kanssa, ei ole niin yllättävää kuin esimerkiksi se, että urheilubrändi tekee yhteistyömalliston tussien valmistajan kanssa. Tällaisten brändien yhteen saattaminen ei ole ihan helppoa, vaikka lopullinen tulos saattaakin vaikuttaa siltä. Niiden takana on paljon graafista suunnittelua. Graafisen suunnittelijan silmin tällainen kahden brändin yhteensovittaminen on todella mielenkiintoinen kokemus, kun kahdesta tunnetusta brändistä pitää luoda jotain yhtenäistä, jossa molemmat brändit tulevat esille yhtä paljon.

Viime vuosina olemme nähneet paljon tällaisia epätodennäköisiä yhteistyö mallistoja brändeiltä, joita ei voisikaan kuvitella yhdessä, mutta jotka vain jostain syystä toimivat. Tässä niistä joitakin.

  1. Dolce & Gabbana X Smeg

Nämä kaksi tuotemerkkiä yhdistivät voimansa vuonna 2019 luodakseen ainutlaatuisen malliston pienkoneita, jotka toimivat myös taiteena. Sicily Is My Love -mallistoon kuului tehosekoitin, leivänpaahdin, kahvinkeitin, vedenkeitin ja sitrusmehukone kirkkailla, rohkeilla ja selkeillä Dolce & Gabbana -motiiveilla – ehkä yksi epätavallisimmista tuotemerkkien yhteistyötahoista, mutta se toimi.

  • LEGO X Levi’s

LEGO Group ja Levi’s tekivät yhteistyötä pari vuotta sitten kokonaisen malliston luomiseksi. Lanseeraus sisälsi huppareita, farkkuja, farkkutakkeja, pipoja, t-paitoja ja paljon muuta. Jokaisessa kappaleessa oli paikka, johon oli mahdollista kiinnittää oman legopalansa ja luoda oman mallinsa.

  • Gucci X Disney

Gucci ja Disney paljastivat Mikki Hiiri -aiheisen malliston osana Guccin Cruice 2020 -valmisvaatemallistoa, ja siinä oli yli 70 erilaista tuotetta, kuten t-paitoja, bomber-takkeja ja asusteita. Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun italialainen muotitalo teki yhteistyötä kuuluisan hiiren kanssa; Gucci loi 3D Mickey Mouse Top Handle Bag -laukun Mikki Hiiren 90-vuotissyntymäpäivän kunniaksi.

  • Nike X Sharpie

Uninterrupted, joka on Lebron Jamesin ja Maverick Carterin urheilijoille suunnattu media-alusta, lanseerasi pari vuotta sitten oman Nike Air Force 1:n, jossa oli mukana Sharpie. Kenkien mukana toimitettiin kaksi Sharpie -kynää, yksi musta ja yksi sininen, ja kenkien käyttäjiä kannustettaisiin jakamaan viestejä kengissään. Yhteistyö antoi käyttäjille luvan määritellä luovasti itsensä.

  • X-box X Gucci

Vuonna 2021 Gucci ja X-box tekivät yhteistyötä luoden pelikonsoleita, joita koristi Guccin monogrammi. Pelikonsoli oli pakattu Guccin matkalaukkuun. Ihan jokaiselle pelaajalle ei tätä rajoitettua erää pelikoneita ollut kuitenkaan suunnattu, sillä kyseisen pelikonsolin hinta oli 10 000 dollaria. Moni saattaa ihmetellä, miksi tällaisia edes tehdään, mutta maailmasta löytyy paljon sellaisia, jotka haluavat saada tällaiset ainutlaatuisen tuotteen omiin kokoelmiinsa.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Graafinen suunnittelu on erilaista ympäri maailmaa

On helppoa ajatella, että hyvä muotoilu on yleismaailmallista, mutta se, mikä on “hyvää” graafista suunnittelua Suomessa, ei välttämättä puhuttele japanilaista yleisöä. Alkuperäisen tekstin tarkka kääntäminen