Miten web-suunnittelu ja graafinen suunnittelu eroavat toisistaan – vai eroavatko

Web-suunnitteluun ja graafiseen suunnitteluun sisältyy visuaalisen viestinnän suunnittelua ja niissä on paljon samoja elementtejä, mutta ne myös eroavat kuitenkin toisistaan. Web-suunnittelu ja graafinen suunnittelu käyttävät viestimiseen luovuutta. Molemmat ovat visuaalisia välineitä – molempiin rooleihin liittyy visuaalisen viestinnän suunnittelu, ja ne riippuvat tekstin ja visuaalisten elementtien välisestä harmoniasta tarinan kertomiseksi. Vaikka niiden rajat risteävätkin, molemmat ovat olemassa eri tieteenaloilla, joilla on eri osaamisalueet, ja jotka molemmat ovat tärkeitä web-suunnitteluprosessille.

Graafinen suunnittelu on saanut alkunsa printeissä. Olipa kyseessä aikakauslehden taitto tai lastenkirja, painetut materiaalit ovat yleensä vähemmän interaktiivisia kuin digitaaliset vastineensa. Mutta ne ovat silti riippuvaisia kuvien, tekstin ja muun grafiikan taiteellisesta kokoonpanosta kertoakseen tarinan tai välittääkseen viestin. Painetun materiaalin navigoinnissa on oltava virtausta ja logiikkaa. Graafinen suunnittelu ei kuitenkaan enää keskity pelkästään painettuihin materiaaleihin, vaan se on siirtynyt entistä enemmän myös verkkoon suunnattujen materiaalien suunnitteluun.

Web-suunnittelulla on samat juuret kuin suurelta osin visuaalisella suunnittelualalla, mutta verkko keskittyy siihen, kuinka taiteellisuus voi luoda kokemuksia, joiden kanssa ihmiset voivat olla vuorovaikutuksessa – osallistua – sen sijaan, että ne vain kuluttaisivat. Verkkosuunnittelija voi työskennellä graafisen suunnittelijan kanssa visuaalisten elementtien, kuten kuvitusten ja ikonografian, parissa, mutta verkkosuunnittelija sovittaa kaikki nämä osat yhteen luodakseen täydellisen interaktiivisen suunnitelman – jotain käyttökelpoista. Graafisilla suunnittelijoilla on pitkälti samat taidot kuin web-suunnittelijoilla. He molemmat tuntevat typografian, väripaletit sekä sommittelun ja asettelun säännöt. Mutta hyvät web-suunnittelijat kiinnittävät huomiota myös siihen, kuinka nämä elementit vaikuttavat online-interaktiivisuuteen ja käytettävyyteen.

Graafiset suunnittelijat voivat käyttää melkein mitä tahansa fonttia murehtimatta liikaa siitä, miten se näkyy lopullisessa toimituksessa – kunhan tulostin on nimensä arvoinen. Verkkosuunnittelijoiden on kuitenkin pohdittava, miten teksti näkyy eri näytöillä ja eri selaimissa. Graafiset suunnittelijat työskentelevät konkreettisten vaatimusten mukaisesti – he luovat neliönmuotoisen tapin, joka sopii yhteen nelikulmaiseen reikään. Hyvien web-suunnittelijoiden on työskenneltävä luodakseen tappi, joka sopii jokaiseen reikään koosta tai muodosta riippumatta ilman, että rakenne tukkeutuu tai rikkoutuu. Graafinen suunnittelija keskittyy luovuuteen, kun taas web-suunnittelija on kiinnostunut siitä, kuinka suunnittelun kaikki osat toimivat yhdessä järjestelmänä.

Graafiset suunnittelijat ovat yleensä ainoa taiteilija työnsä takana. He ovat yksin toteuttamassa luovaa visiota. Verkkosuunnittelijat luovuttavat kehyksiä ja prototyyppejä kehittäjille, jotka muunnetaan toiminnalliseksi koodiksi. Kun projektissa on niin monta kättä, on helppo menettää huomio suunnittelun alkuperäisistä tavoitteista.

Tänä päivänä graafisen suunnittelijan ja web-suunnittelijan työ muistuttaa entistä enemmän toisiaan, sillä maailma on digitalisoituneempi ja näkyvyys verkossa on suurempaa kuin perinteisessä printissä. Jos olet suunnittelemassa itsellesi verkkosivua tai verkkokauppaa, tarvitset sen toteuttamiseen sekä graafista suunnittelijaa että web-suunnittelijaa. Meidän avullamme voit suunnitella houkuttelevia ja kiinnostavia verkkosivuja ja toimivia ja selkeitä verkkokauppoja, joista asiakkaat pitävät.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai