Värien merkitys ja käyttö graafisessa suunnittelussa

Graafisessa suunnittelussa yski tärkeimmistä asioista on miettiä sitä, miten paljon värejä käytetään tai jätetään käyttämättä suunnitelmaa tehdessä. Väri on muodon jälkeen toinen asia, johon katsojaa kiinnittää huomionsa. Värioppi onkin tärkeä osa graafisen suunnittelijan koulutusta. Väreillä ja niiden yhdistelmillä voidaan tuoda viestiä esiin monella eri tapaa ja graafisen suunnittelun tehtävänä on valita millä väreillä tämä viesti tuodaan parhaiten esille kussakin tapauksessa. Mikä väri kuvaa parhaiten tuotetta tai yritystä? Väreillä voidaan saada aikaiseksi erilaisia mielleyhtymiä ja tunnetiloja. Siksi onkin tärkeää valita oikeat värit, jotta luodaan katsojalle oikeanlainen mielikuva yrityksestä. Väripsykologia on tärkeä osa värisuunnittelua.

Värivalinnoissa tarvitsee trendien seuraamisen lisäksi miettiä mitä eri värit viestivät. Eri kulttuureissa väreillä voi olla hyvinkin toisistaan eroavia merkityksiä. Se tulee ottaa huomioon etenkin suunnitellessa kansainvälisiä tuotteita ja brändejä. Hyvänä esimerkkinä se, että Kiinassa käytetään valkoista väriä hautajaisissa, kun muualla maailmassa valkoinen yhdistetään häihin, juhliin ja puhtauteen. Intiassa häissä käytetään punaista väriä, sillä se tarkoittaa heidän kulttuurissaan uutta alkua.

Yllä mainittujen asioiden lisäksi myös erilaiset valloillaan ovat väritrendit vaikuttavat siihen, millaisia värejä erilaisissa graafisissa tuotoksissa, esimerkiksi mainoksissa ja julisteissa käytetään. Väri on graafisen suunnittelun välineistä suhteellisin. Värejä voidaan tulkita monella eri tavalla ja usein ne harhauttavat katsojaansa. Periaatteessa mikään väri ei esiinny yksin vaan lainaa aina ominaisuuksia ympäristöstään ja etenkin muilta väreiltä. Siksi onkin tärkeää miettiä, mitä värejä käytetään yhdessä. Värit ja niiden hallinta ovat graafisen suunnittelijan työssä yksi keskeisimmistä asioista. Suunnittelijan on tunnettava värien käyttäytyminen ja vaikutus toisiin väreihin nähden, mutta myös eri painotekniikoiden ja värijärjestelmien rajoittavat vaikutukset lopputulokseen.

Kun yrityksessä aletaan suunnittelemaan logoa ja yrityksen graafista ilmettä, on heillä yleensä ajatus jonkinlaisesta värimaailmasta. Graafisen suunnittelijan avulla voidaan suunnitella kokonaisuus näiden ajatusten pohjalta, mutta suunnittelija voi myös antaa ehdotuksia toisenlaisesta värimaailmasta, joka voisi sopia yritykselle ja antaisi juuri oikeanlaisen sanoman siitä, millaisesta yrityksestä on kyse.

Seuraavia väriyhdistelmiä käytetään paljon, sillä ne luovat kontrastia ja luovat mielleyhtymiä:

  • Vaaleanpunainen ja vihreä
  • Sininen ja vaaleanpunainen
  • Laivastonsininen ja oranssi
  • Keltainen ja oranssi
  • Sininen ja punainen
  • Sininen ja keltainen
  • Haalean vaaleanpunainen ja sinapinkeltainen
  • Pinkki ja keltainen
  • Pinkki ja vihreä
  • Punainen ja kulta
  • Lila ja sininen
  • Tumma violetti ja vaalea violetti
  • Vihreä ja punainen
  • Tummanvihreä ja vaaleanvihreä
  • Violetti ja sininen

Yllä mainittuja väriyhdistelmiä näkee paljon erilaisten pakkausten suunnittelussa, julisteissa ja mainoksissa. Tietyt väriyhdistelmät tuovat heti mieleen tiettyjä asioita, kuten vihreän ja punaisen yhdistelmä saa automaattisesti ajattelemaan joulua ja vihreän eri sävyjen yhdistäminen tuo heti mieleen luonnon ja metsän. Joten ei siis ole ihan sama, millaisia värejä graafisissa tuotuoksissa käytetään.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä vaaditaan pienyrityksen verkkosivuilta?

Haluaisitko luoda verkkosivut pienyrityksellesi? Tuntuuko, että sinulla on paljon ideoita, mutta et oikein tiedä mistä aloittaa tai miten koota niistä yksi yhtenäinen kokonaisuus? Sivuston on

Kirjan kannet ovat kirjan myyntipakkaus

Lukeminen on aina ollut suosittu harrastus, mutta parin viimeisen vuoden aikana sen suosio on kasvanut entisestään. Pandemia oli yksi vaikuttavista tekijöistä, mutta moni muukin asia

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai