Värien merkitys ja käyttö graafisessa suunnittelussa

Graafisessa suunnittelussa yski tärkeimmistä asioista on miettiä sitä, miten paljon värejä käytetään tai jätetään käyttämättä suunnitelmaa tehdessä. Väri on muodon jälkeen toinen asia, johon katsojaa kiinnittää huomionsa. Värioppi onkin tärkeä osa graafisen suunnittelijan koulutusta. Väreillä ja niiden yhdistelmillä voidaan tuoda viestiä esiin monella eri tapaa ja graafisen suunnittelun tehtävänä on valita millä väreillä tämä viesti tuodaan parhaiten esille kussakin tapauksessa. Mikä väri kuvaa parhaiten tuotetta tai yritystä? Väreillä voidaan saada aikaiseksi erilaisia mielleyhtymiä ja tunnetiloja. Siksi onkin tärkeää valita oikeat värit, jotta luodaan katsojalle oikeanlainen mielikuva yrityksestä. Väripsykologia on tärkeä osa värisuunnittelua.

Värivalinnoissa tarvitsee trendien seuraamisen lisäksi miettiä mitä eri värit viestivät. Eri kulttuureissa väreillä voi olla hyvinkin toisistaan eroavia merkityksiä. Se tulee ottaa huomioon etenkin suunnitellessa kansainvälisiä tuotteita ja brändejä. Hyvänä esimerkkinä se, että Kiinassa käytetään valkoista väriä hautajaisissa, kun muualla maailmassa valkoinen yhdistetään häihin, juhliin ja puhtauteen. Intiassa häissä käytetään punaista väriä, sillä se tarkoittaa heidän kulttuurissaan uutta alkua.

Yllä mainittujen asioiden lisäksi myös erilaiset valloillaan ovat väritrendit vaikuttavat siihen, millaisia värejä erilaisissa graafisissa tuotoksissa, esimerkiksi mainoksissa ja julisteissa käytetään. Väri on graafisen suunnittelun välineistä suhteellisin. Värejä voidaan tulkita monella eri tavalla ja usein ne harhauttavat katsojaansa. Periaatteessa mikään väri ei esiinny yksin vaan lainaa aina ominaisuuksia ympäristöstään ja etenkin muilta väreiltä. Siksi onkin tärkeää miettiä, mitä värejä käytetään yhdessä. Värit ja niiden hallinta ovat graafisen suunnittelijan työssä yksi keskeisimmistä asioista. Suunnittelijan on tunnettava värien käyttäytyminen ja vaikutus toisiin väreihin nähden, mutta myös eri painotekniikoiden ja värijärjestelmien rajoittavat vaikutukset lopputulokseen.

Kun yrityksessä aletaan suunnittelemaan logoa ja yrityksen graafista ilmettä, on heillä yleensä ajatus jonkinlaisesta värimaailmasta. Graafisen suunnittelijan avulla voidaan suunnitella kokonaisuus näiden ajatusten pohjalta, mutta suunnittelija voi myös antaa ehdotuksia toisenlaisesta värimaailmasta, joka voisi sopia yritykselle ja antaisi juuri oikeanlaisen sanoman siitä, millaisesta yrityksestä on kyse.

Seuraavia väriyhdistelmiä käytetään paljon, sillä ne luovat kontrastia ja luovat mielleyhtymiä:

  • Vaaleanpunainen ja vihreä
  • Sininen ja vaaleanpunainen
  • Laivastonsininen ja oranssi
  • Keltainen ja oranssi
  • Sininen ja punainen
  • Sininen ja keltainen
  • Haalean vaaleanpunainen ja sinapinkeltainen
  • Pinkki ja keltainen
  • Pinkki ja vihreä
  • Punainen ja kulta
  • Lila ja sininen
  • Tumma violetti ja vaalea violetti
  • Vihreä ja punainen
  • Tummanvihreä ja vaaleanvihreä
  • Violetti ja sininen

Yllä mainittuja väriyhdistelmiä näkee paljon erilaisten pakkausten suunnittelussa, julisteissa ja mainoksissa. Tietyt väriyhdistelmät tuovat heti mieleen tiettyjä asioita, kuten vihreän ja punaisen yhdistelmä saa automaattisesti ajattelemaan joulua ja vihreän eri sävyjen yhdistäminen tuo heti mieleen luonnon ja metsän. Joten ei siis ole ihan sama, millaisia värejä graafisissa tuotuoksissa käytetään.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Skandinaavinen tyyli graafisessa suunnittelussa

Kun puhutaan skandinaavisesta tyylistä, monet ajattelevat heti sisustustyyliä ja Ikean kalusteita. Skandinaavinen tyyli on kuitenkin myös yksi suosituimmista graafisessa suunnittelussa käytetyistä tyyleistä. Tämän tyylin tunnistaa

Miten perustaa oma yritys?

Monet tänä päivänä miettivät oman yrityksen perustamista, mutta jotkut saattavat pelätä sitä, että yrityksen perustaminen on liian vaivalloista ja vaikeaa. Yrityksen perustaminen on itse asiassa