Käyntikortti on tärkeä osa vaikutuksen luomista

Moni varmaan muistaa elokuvasta American Psycho kohtauksen, jossa miehet esittelevät uusia käyntikorttejaan ja vertailevat niiden paremmuutta, värejä, tekstuuria, fontteja. Parikymmentä vuotta sitten käyntikortit olivat melko yksinkertaisia ja vakiomuotoisia, mutta tänä päivänä, niiden graafisen ilmeen luomiseen panostetaan. Käyntikortit ovat osa yrityksen graafista ilmettä, mutta samalla ne voivat kertoa myös jotain käyntikortin omistajasta. Tänä päivänä, kun eletään hyvin digitalisoituneessa maailmassa, moni saattaa ajatella, onko käyntikorteille enää mitään tarvetta. Mutta käyntikortti on edelleen tärkeä verkostoitumisen väline.

Erityisesti uusien yritysten kohdalla käyntikorttien merkitys korostuu. Kun yritys on vielä suhteellisen tuntematon, kontaktien luominen on erittäin tärkeää ja käyntikortit näyttelevät tässä isoa roolia. Henkilö luo ensivaikutelman ja käyntikortti antaa sille loppusilauksen.

Vaikka käyntikortti onkin kooltaan pieni, sisältyy siihen silti paljon erilaisia graafisen suunnittelun elementtejä, jotka ovat tarkkaan harkittuja. Jokainen meistä pystyy tekemään perusmuotoisen valkoisen vakiomuotoisella fontilla olevan käyntikortin, mutta sellainen ei jää vastaanottajalle mieleen. Huomioon otettavia asioita ovat väri, rakenne, muoto ja asettelu. Perinteisesti käyntikortin ajatellaan olevan valkoinen suorakaiteen muotoinen pahvinpalanen, mutta käyntikortti voi olla jotain muutakin. Käyntikortissa voi olla esimerkiksi pyöristetyt reunat tai se voi olla myös pyöreä. Pahvissa voi olla jonkinlainen tekstuuri tai materiaalina voi olla vaikka puu tai nahka, jos sellainen kuvastaa yritystä ja sen toimintaa. On myös tärkeää muista se, että käyntikorttiin ei pidä ympätä liikaa elementtejä, muuten siitä tulee liian sotkuisen näköinen. Käyntikortti voi myös olla kaksipuolinen.

Käyntikortista tulee käydä selkeästi selville se, mistä yrityksestä on kyse. Jos yrityksen nimestä ei käy selville yrityksen toimiala, olisi myös sen hyvä käydä ilmi kortista. Yrityksen logo on tietenkin oleellinen osa myös käyntikorteissa. Tämän jälkeen käyntikortista tulee käydä ilmi henkilön/työntekijän nimi sekä hänen asemansa/tittelinsä yrityksessä. Näiden jälkeen lisätään tarvittavat yhteystiedot, joilla henkilöön voi ottaa yhteyttä. Kun nämä perusasiat löytyvät käyntikortista, sen jälkeen voi miettiä muita graafisia elementtejä, erilaisia niin sanottuja Wow-efektejä. Erityisesti silloin, jos tiedät jakavasi käyntikortteja jossain tapahtumassa, messuilla, yritystapahtumissa ym. jossa henkilöt tulevat saamaan todella paljon käyntikortteja eri tahoilta, on tärkeää erottua muiden joukosta.

Hyvän graafisen suunnittelijan kanssa yritykselle sopivan käyntikortin luominen on helppoa. Jos yrityksellä on olemassa graafinen ohjeistus, seurataan käyntikortteja suunnitellessa siinä kerrottua tyyliä ja värimaailmaa, jotta kaikki yrityksen graafinen materiaalien pysyy yhtenäisenä. Jos olet yksityisyrittäjä, on sinulla käyntikortin suunnittelun suhteen hieman vapaammat kädet, jolloin voit yhdessä suunnittelijan kansa luoda mieleenpainuvan käyntikortin. Jos sinulla on olemassa jonkinlainen ajatus ja idea käyntikortista, jaa se meidän kanssamme ja graafiset suunnittelijamme suunnittelevat sinulle toiveidesi mukaisen käyntikortin, jolla jäät varmasti asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden mieleen ja voit lisätä yrityksesi tunnetuutta.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai