Graafikon avulla ainutlaatuinen ilme yritykselle

Kaikille yrityksille on tärkeää, että sillä on ainutlaatuinen ilme, jonka avulla se erottuu muiden joukosta ja jää ihmisten mieleen. Erityisen tärkeää se on uusille yrityksille, jotka ovat luomassa jalansijaa omalla toimialallaan ja kasvattamassa asiakaskuntaansa. Millaisen kuvan yritys haluaa antaa itsestään? Halutaanko yrityksen näyttävän nuorekkaalta ja nykyaikaiselta tai antavan kuvan osaamisesta ja kokemuksesta? Otetaanko graafiseen ilmeeseen mukaan osia siitä, millä alalla yritys toimii. On todella tärkeää luoda ilme, joka edustaa yritystä, sen visiota, tavoitteita ja olemusta.

Tänä päivänä yritysten tulee ottaa huomioon se, että kuvalliseen viestintään kuulu painotuotteiden lisäksi myös yhä enenevässä määrin digitaalista aineistoa. Tämän graafisen ilmeen luomiseen yritys tarvitsee graafikkoa. Graafikon työtä on selvittää yrityksen viestin sisältö ja tuoda se esille kuvin, muodoin ja sanoin, sellaisella tyylillä, joka vetoaa asiakkaaseen. Monen mielessä yrityksen ilme kilpistyy yrityksen logoon, mutta se on kuitenkin loppujen lopuksi vain yksi osa yrityksen graafista ilmettä, toki todella tärkeä osa. Kaikkea energiaa ei siis pidä laittaa vain sopivan logon saamiseen, sillä myös kaikki muu graafinen, yritystä edustava materiaali, on yhtä tärkeää.

Missä yrityksen graafinen ilme sitten näkyy? Graafinen ilme on käytössä kaikkialla yrityksen viestinnässä. Se näkyy sähköpostin allekirjoituksessa, ikkunoiden teippauksissa, työvaatteissa, toimitilan väreissä, mainoksissa, esitteissä, verkkosivuilla, hintalapuissa tai tarjouksessa, kuitissa, sosiaalisessa mediassa, opasteissa ja käyntikorteissa. Tätä listaa voisi jatkaa vielä pitkälle, mutta tämä riittää jo kertomaan sen, että graafiseen ilmeeseen tulee panostaa, jotta se edustaa yritystä ja antaa hyvän kuvan mahdollisille asiakkaille, yhteistyökumppaneille ym. muille, jotka ovat yrityksen kanssa tekemisissä. Graafisen ilmeen luominen yritykselle on sellainen asia, jossa ei todellakaan kannata oikoa mutkia suoriksi, vaan panostaa heti alusta alkaen kokeneen ja ammattitaitoisen graafikon palkkaamiseen ja luoda yhdessä yritykselle juuri sille sopiva ilme.

Yritykset tilaavat yleensä samalta graafikolta kaiken graafisen materiaalinsa, mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaiken materiaalin pitäisi tilata samalla kertaa. Etenkin uuden yrityksen kohdalla kannattaa ensin keskittyä tärkeimpiin materiaaleihin, joita varmasti tarvitaan heti yrityksen käynnistysvaiheessa. Yleensä käy niin, että kun yritys on toiminut jonkin aikaa, huomataan lisätarvetta erilaisille graafisille tuotteille, joita ei välttämättä edes tullut ajatelleeksi. Kun kaikki materiaalit tilataan samalta graafikolta, saadaan toivotunlaista ja yhtenäistä materiaalia, sillä graafikko tuntee jo hyvin yrityksen tarpeet. Toisinaan voi kuitenkin olla edessä sellainen tilanne, että jo kauemman aikaa toiminnassa ollut yritys haluaa uudistaa ilmettään. Tällaisessa tapauksessa saattaa olla hyvä valita uusille suunnitelmille eri graafikko, kuin se, jonka kanssa on aikaisemmin työskennellyt. Uudelta graafikolta voi saada täysin uusia ideoita ja ajatuksia, joilla graafista ilmettä voi viedä enemmän tähän päivään, ja tulevaisuuteenkin, sopivaksi.

Jaa:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Lue lisää

Mitä käyntikorttisi kertoo sinusta?

Käyntikorttien minimitarkoitus on helpottaa ihmisten yhteydenottoa, mutta ne voivat tehdä paljon muutakin. Käyntikorttisi voi brändityökaluna vaikuttaa pysyvästi siihen, mitä ihmiset ajattelevat sinusta, varsinkin jos se

Kirjaudu sisään

tai