Oikean fontin valitseminen

Oikean fontin valitseminen graafisen suunnittelun työhön on tärkeää. Eri fontit kommunikoivat erilaisilla ominaisuuksilla ja niillä on omat persoonallisuutensa. Tulevat asiakkaasi tekevät olettamuksia yrityksestäsi vain logon fontin perusteella edes ymmärtämättä sitä! Siksi – etenkin logojen kohdalla enemmän kuin melkein minkä tahansa muun suunnitteluprojektin – on tärkeää, että fonttisi resonoi brändisi kanssa.

Vaikka sinulla on mahdollisuus käyttää muita kirjasimia muissa suunnittelumateriaaleissa – verkkosivustoilla, esitteissä ja painetuissa tuotteissa, käyntikorteissa -, logofontti on se, minkä yleisö ennen kaikkea yhdistää brändiin. Siksi on tärkeää miettiä, miten fontti toimii, kun asiakkaat näkevät sen, ei vain ensimmäistä kertaa vaan myös toistuvilla katselukerroilla. Mitä assosiaatioita heille tulee fontista? Mitä oletuksia he tekevät brändin identiteetistä sen perusteella?

Tänä päivänä on saatavilla tuhansia fontteja eri tyyleissä, ja ne ovat helposti saatavilla hiiren napsautuksella. Mutta tämän johdosta on vaikeampaa kuin koskaan tietää, valitsetko projektille oikean fonttityypin.

Kaikki fontit istuvat näkymättömällä tasolla, jota kutsutaan perusviivaksi ja niillä on näkymätön keskilinja, jota kutsutaan keskiviivaksi. Kannen korkeus on ison kirjaimen ylätaso, kuten ison T-kirjaimen päällä oleva suora viiva. Ristipalkki on keskellä oleva viiva, joka ylittää ison kirjaimen kuten iso H tai A. Joillakin kirjaimilla, kuten pieni h tai b on jotain, mitä kutsutaan yläpidennykseksi, viiva, joka ylittää keskilinjan. Toisilla on alapidennys, jotka putoavat perusviivan alapuolelle. Klassisia alapidennyksiä ovat pieni silmukka g:n tai y:n alaosassa. Kaikilla kirjaimilla on nämä perusosat, mutta niiden paksuus (tunnetaan nimellä “paino”), muoto ja korkeus vaikuttavat kaikki siihen, mihin “perheeseen” tai kirjasintyyppiin ne kuuluvat.

Fonttityyppejä on olemassa viisi erilaista, niitä ovat

  • Serif fontit: Serif-fontit ovat kaikkein klassisimpia, alkuperäisiä fontit. Ne ovat saaneet nimensä pienille ’jaloista’, jotka kirjaimissa on ylä- ja alaosassa. Serif-fontit ovat läsnä jokapäiväisessä elämässämme melkein jokaisessa lukemassamme kirjassa tai avaamassamme asiakirjassa (kuulostaako Times New Roman tutulta). Ne ovat yleinen valinta logoissa ja painotuotteissa, ja niitä pidetään yleensä kaikkein luotettavimpina tai konservatiivisimpina fontteina.
  • Laatta Serif fontit: Laatta Serifit ovat fontteja, joilla on vaikuttavimmat ja suurimmat serifit. Laatat tuovat melkein aina vintage-tunnelman suunnitelmaan, ja niissä on urheilullisuutta, jota ei käy kieltäminen. Klassiset muodot toimivat uskomattoman hyvin kaikissa ulkoiluun liittyvissä tuotemerkeissä.
  • Sans Serif fontit: Sans Serifit ovat fontteja, joista puuttuu Serif-fonteissa olevat jalat. Sans Serifeja pidetään taloudellisena, tehokkaana, siistinä ja modernina valinta. Ne ovat myös luettavissa useassa eri kokoluokassa, ja niiden vähemmän yksityiskohtaiset muodot ovat muotoutuneet uskomattoman hyvin digitaalisille näytöille.
  • Kaunokirjoitus fontit: Kaunokirjoitus fontit jäljittelevät kursiivista käsin kirjoitusta. Ne on jaettu kahteen ryhmään: muodolliset ja rennot. Muodolliset ovat erittäin mielikuvituksellisia. Rennoissa on paljon vähemmän ’kynänvetoja’ ja ne ovat luettavampia. Ne sopivat hyvin kaikkeen sellaiseen, joissa on rennompi, kotoisampi tunnelma, mukaan lukien logot, julisteet ja esitteet, ja ne tuntuvat ajattomilta.
  • Käsin kirjoitetut fontit: Käsin kirjoitetuista fonteista puuttuu usein perinteisen käsin kirjoitettujen kirjainmuotojen rakenne ja määritelmä, ne jäljittelevät luonnollisen käsin kirjoitetun tekstin kiemuroita ja kulkua. Ne toimivat todella hyvin kirjojen kansissa ja julisteissa, ja ne ovat väistämättömiä logosuunnittelussa, sillä ne tuovat luovaa, ainutlaatuista ilmettä.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Oikean fontin valitseminen

Oikean fontin valitseminen graafisen suunnittelun työhön on tärkeää. Eri fontit kommunikoivat erilaisilla ominaisuuksilla ja niillä on omat persoonallisuutensa. Tulevat asiakkaasi tekevät olettamuksia yrityksestäsi vain logon

Tuotemerkin luominen ja brändäys

Kun puhutaan tuotemerkeistä ja brändäyksestä, moni ajattelee sen koskevan vain sellaisia tuotteita, jotka voi ostaa kaupan hyllyltä. Mutta tämä ei pidä paikkaansa. On itseasiassa olemassa