Tuotemerkin luominen ja brändäys

Kun puhutaan tuotemerkeistä ja brändäyksestä, moni ajattelee sen koskevan vain sellaisia tuotteita, jotka voi ostaa kaupan hyllyltä. Mutta tämä ei pidä paikkaansa. On itseasiassa olemassa kahdeksan erilaista ’tuotetta’, joille voi luoda tuotemerkin. Näitä ovat

  1. Henkilöbrändäys
  2. Tuotebrändäys
  3. Palvelun brändäys
  4. Vähittäiskaupan brändäys
  5. Kulttuurinen ja maantieteellinen brändäys
  6. Yrityksen brändäys
  7. Online-brändäys
  8. Offline-brändäys

Voi olla, että puolet näistä eivät sano niin sanotulle tavalliselle tallaajalle yhtään mitään. Siksi onkin hyvä käydä läpi, mitä jokainen edellä mainituista tarkoittaa.

Henkilöbrändäys

Brändin luominen henkilölle voi kuulostaa joidenkin mielestä oudolta. Kyseessä ei kuitenkaan ole identiteetin tai persoonallisuuden luomista henkilölle. Henkilöbrändäyksessä luodaan henkilöstä julkinen persoona, eli periaatteessa mielikuva, joka hänestä esitetään julkisuudessa. Henkilöbrändäyksestä voi olla apua esimerkiksi työnhaussa, etenkin jos hakee julkista virkaa. Ota kuitenkin huomioon, että henkilöbrändäyksellä voi olla joko positiivinen tai negatiivinen vaikutus, riippuen siitä miten se tehdään.

Tuotebrändäys

Tämä on kaikista yllä mainituista ihmisille kaikkein tutuin ja selkein. Tuotteissa tuotemerkit ja brändäys muokkaavat sitä, miten maailma kokee tuotteesi harkittujen esteettisten valintojen avulla. Tuotebrändäyksen tavoitteena on saattaa yhteen tuote ja oikea asiakaskunta.

Palvelun brändäys

Toisin kuin tuotteet, jotka on helppo brändätä näkyvillä ja konkreettisilla tavoilla, palvelut ovat tuotemerkkien kannalta hieman haastavampia. Mutta se ei tarkoita, etteikö brändäystä pystyisi tekemään tehokkaasti – on vain oltava valmiita ajattelemaan laatikon ulkopuolella. Palveluiden kohdalla brändäys tarkoittaa yleensä sitä, että tarjotaan jotakin ylimääräistä normaalin palvelun lisäksi. Esimerkiksi hotellien tyynyllä olevat suklaat tai siivoojan jättämä viesti siitä, että hän on valmistellut huoneen juuri sinua varten. Ihmiset haluavat nopeaa, tehokasta ja ystävällistä palvelua, ja joillakin toimialoilla riittää, kun vain tarjoaa jatkuvasti tällaista palvelua. Toiset tuotemerkit joutuvat aktiivisesti tekemään enemmän ja tarjoamaan odottamattomia etuja erottuakseen joukosta. Eli brändäys helppous ja tavat tehdä sitä, riippuvat todella paljon siitä, millaisesta palvelusta on kyse.

Vähittäiskaupan brändäys

Kun kävelet rautakauppaan, sen fyysinen ulkonäkö näyttää ja tuntuu olevan kyseiselle tuotemerkille ominainen. Tällöin kyseessä on vähittäiskaupan brändäys. Kun kävelet saman kauppaketjun ruokakauppaan ihan millä paikkakunnalla tahansa, kauppa näyttää samanlaiselta ja tuotteiden hyllyjärjestyskin on todennäköisesti lähes identtinen. Henkilökunnan työasut ovat identtiset ja noudattavat kaupan tunnusväriä. Vähittäiskaupan brändäyksen tarkoituksen ei ole siis ainoastaan luoda saman ketjun liikkeille yhtenäistä ulkonäköä vaan myös luoda asiakkaille tuttuuden tunne.

Kulttuurinen ja maantieteellinen brändäys

Kulttuurinen ja maantieteellinen brändäys ovat itse asiassa kaksi erillistä asiaa, mutta samanlaista tuotemerkkityyppiä. Molempia käytetään erityisesti matkailualalla. Maantieteellinen tuotemerkki on brändäystä kaupungeille, osavaltioille, alueille ja jopa maille. Mieti esimerkiksi I ♥London slogania, joka edustaa Lontoota ja joka löytyy monenlaisesta Lontoossa myytävästä matkamuistosta. Samalla tavalla London Eye –maailmapyörä on Lontoon symboli, aivan kuten Eiffel -torni on tietenkin Pariisin symboli.

Kulttuurinen brändäys on samanlainen, mutta siinä keskitytään alueen kulttuurisiin näkökohtiin maantieteellisten sijaan. Mieti asioita, joita sinulla ensimmäisenä mieleen jonkin maan kulttuurista. Pariisissa kulttuurista brändäystä edustavat kahvilat tai patonkeja myyvät leipomot. Suomesta tulee ensimmäisenä mieleen sauna.

Yritykset voivat liittää tuotteisiinsa kulttuurista ja maantieteellistä brändäystä silloin, kun he haluavat tuoda esille sen, mistä tuote on lähtöisin tai jos se edustaa jonkin maan tai kaupungin kulttuuria. Hyvänä esimerkkinä voisi ottaa Pauligin kaupunkikahvit, joiden pakkauksista käy ilmi, ei ainoastaan kahvin nimen, vaan myös pakkauksen ulkoasun perusteella se, minkä kaupungin kahvimakua se edustaa.

Yrityksen brändäys

Jos yritys on henkilö, heidän yritysbrändinsä avulla ilmaistaan heidän persoonallisuuttaan. Yritysbrändäys, kuten muutkin tuotemerkit, on sarja suunnitteluvaihtoehtoja ja toimintoja, jotka välittävät brändin tärkeimpiä kohtia. Niitä ovat arvot, tavoitteet, hintaluokka, yksilöllisyys sekä haluttu asiakaskunta.

Yrityksen brändäys ei rajoitu vain verkkosivujen suunnittelun ja mainoksiin. Siihen sisältyy se, miten yritys käyttäytyy sosiaalisesti ja ammattimaisesti, kuten esimerkiksi kumppanuus tiettyjen hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa tai reagoiminen ja vastaaminen ajankohtaisiin tapahtumiin. Yritysbrändäys ulottuu usein myös yrityksen rekrytointeihin ja yrityskulttuuriin, mikä lopulta muokkaa sitä, miten yleisö kokee brändin. Hyvästä yrityksen brändäyksestä kertoo esimerkiksi se, millaisena työpaikkana työntekijät kokevat yrityksen ja se, että he haluavat kertoa siitä muillekin.

Yksi erittäin kuuluisa esimerkki yrityksestä, jolla on vahva yritysbrändäys sekä sisäisesti ja ulkoisesti, on Google, joka tunnetusti tarjoaa työntekijöille kaiken mitä he tarvitsevat – ilmaisen lounaan, paikan päällä tapahtuvaa sairaanhoitoa, ilmaiset kuljetuspalvelut työhön ja takaisin sekä runsaan määrän maksettua vanhempainlomaa, sekä paljon muita etuja – samalla kun se on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä.

Online-brändäys

Kuten nimikin jo viittaa, Online-brändäys on verkossa tapahtuvaa brändäystä. Toisin kuin esimerkiksi henkilöbrändäys tai tuotebrändäys, online-brändäys on laaja luokka, joka viittaa kaiken tyyppiseen brändäykseen, jota tapahtuu Internetissä. Se, miten yksilö tuo esille itseään sosiaalisessa mediassa, sellaiset verkkomainokset, joita palveluntarjoaja näyttää, kaikki suunnitteluvalinnat, joita sisältyy uutiskirjeisiin, aloitussivuihin, automaattisiin viestivastauksiin ja paljon muuta.

Tuotemerkeillä, joilla on sekä aitoa läsnäoloa että digitaalinen läsnäolo, tehokas online-brändäys tuntuu usein yrityksen offline-brändin laajennukselta. Esimerkiksi digitaalisen asiakaspalvelun ohjeissa on usein käytetty samaa sanastoa kuin mitä brändin myymälässä olevat kumppanit käyttävät.

Offline-brändäys

Saatoit jo arvatakin, että Offline-brändäys on Online-brändäyksen vastakohta. Eli se on brändäystä, joka tapahtuu verkon ulkopuolella. Aivan kuten online-brändäys voi kattaa erilaista brändäystä kuten henkilö-, tuote ja yritysbrändäystä, niin voi myös offline-brändäys.  Hyvä esimerkki offline-brändäyksestä ovat fanituotteet, kuten artistin nimen ja logon sisältävät vaatteet, sekä erilaiset painotuotteet, jotka sisältävät yrityksen nimen. Myös se, miten esimerkiksi pukeudut kokoukseen tai haastatteluun ja miten esiinnyt siellä, on eräänlaista henkilöbrändäyksen offline-brändäystä.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Oikean fontin valitseminen

Oikean fontin valitseminen graafisen suunnittelun työhön on tärkeää. Eri fontit kommunikoivat erilaisilla ominaisuuksilla ja niillä on omat persoonallisuutensa. Tulevat asiakkaasi tekevät olettamuksia yrityksestäsi vain logon

Tuotemerkin luominen ja brändäys

Kun puhutaan tuotemerkeistä ja brändäyksestä, moni ajattelee sen koskevan vain sellaisia tuotteita, jotka voi ostaa kaupan hyllyltä. Mutta tämä ei pidä paikkaansa. On itseasiassa olemassa