Paljon puhutaan logoista, mutta mikä logo itseasiassa on ja mikä sen merkitys on logon haltijalle, yritykselle, yhdistykselle ym? Logo on yrityksen graafinen tunnus, joka koostuu logotyypistä ja liikemerkistä, tai vain toisesta niistä. Logo on yrityksen tai tuotteen nimen tietty tarkoin määrätty graafinen esitystapa. Logo eroaa liikemerkistä siinä, että liikemerkki kattaa logon lisäksi myös kuvallisen symbolin. Logoa käytetään yleensä toiminimestä, tavaramerkistä tai brändistä. Toimiva logo on tunnistettava, se on mieleenpainuva sekä kiinnostusta ja luottamusta herättävä. Logo luo ensivaikutelman yrityksestä ja siitä välittyy usein myös välittömästi yrityksen toimiala sekä identiteetti. Logo myös erottaa yrityksen muista toimijoista. Huono logo syö uskottavuutta jokaiselta yrityksen viestiltä, hyvä logo antaa heti ensikättelystä ammattimaisen vaikutelman. Logo on organisaation tärkein tunnus, jota käytetään käyntikorteissa, asiakirjoissa, mainosmateriaaleissa, yrityksen tuotteissa ym.
Kaiken edellä mainitun vuoksi on siis selvää, että yrityksen logon suunnitteleminen ja valinta on erittäin tärkeää yrityksen toiminnan kannalta. Logo on yksi niistä asioista, jotka yrityksen kannattaa miettiä jo heti yrityksen alkuvaiheessa, sillä yrityksen mainostaminen ja tunnettavuuden kasvattaminen on erittäin vaikeaa, jos yrityksellä ei ole olemassa sellaista asiaa, joka saa heidät jäämään vastaanottajien mieleen, olipa kyseessä sitten pieni tai suuri yritys.
Koska logoja käytetään erilaisissa tilanteissa, logosta on oltava saatavilla erilaisia tiedostomuotoja. Niitä ovat
- SVG-logo. Vektoritiedosto, jossa logon kokoa ei mitat pikseleissä. Tämän ansiosta logoa voidaan ’venyttää’ tai vastavuoroisesti ’pienentää’ haluttuun käyttötarkoitukseen sopivan kokoiseksi.
- Mustavalkoinen logo. Käytetystä logosta on hyvä olla aina myös mustavalkoinen versio. Tätä voi käyttää esimerkiksi tulostettavissa asiakirjoissa ja laskuissa ym. Etenkin pienemmissä yrityksissä asiakirjat tulostetaan mustavalkoisina.
- Vesileimalogo. Vesileima logoa käytetään yleensä tekijänoikeus symbolina. Esimerkiksi valokuvaajat voivat lisätä vesileimalogon valokuviinsa.
- Läpinäkyvä logo. Läpinäkyvällä logolla ei ole taustaa ja siksi se voidaan sijoittaa halutulle taustalle.
Kun asiakas tilaa logon graafiselta suunnittelijalta, tilauksen yhteydessä käydään läpi se, mitä kaikkia näistä muodoista asiakas tarvitsee. Suunnittelija toteuttaa ne asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Pienelle yritykselle voi tuntua helpoimmalta suunnitella logo itse, ja jos taitoja sellaiseen on, niin miksipä ei. Mutta joillakin saattaa olla sellainen harhakuvitelma graafisen suunnittelun palveluista, että ne ovat todella kalliitta. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Tietenkin isot projektit ovat hintavia, mutta esimerkiksi logon suunnittelu ei ole niin kallista. Kannattaa siis ottaa selvää, millaisella hinnalla yritykselleen voi saada logon suunniteltua.
Jos haluat tietää lisää meidän hinnoistamme ja muutenkin tarjoamistamme suunnittelupalveluista, voit jättää meille yhteydenottopyynnön, johon vastaamme mahdollisimman nopeasti. Meidän kauttamme saat yrityksellesi logosuunnittelun toiveidesi mukaisesti nopeasti ja todella kilpailukykyiseen hintaan. Tarjoamme graafisen suunnittelun palveluita kaikenlaisille asiakkaille, niin pienille kuin suurille yrityksille. Palvelumme on aina avoinna ja voit lähettää meille viestin milloin tahansa.