Paras logo on ajaton, sellainen, joka ei näytä vanhalta 30 tai 60 vuoden päästäkään. Mutta voiko logoista erottaa joitakin tiettyjen vuosikymmenten trendejä? Logon suunnittelun trendit seuraavat aika hyvin graafisen suunnittelun yleisiä trendejä, mutta ne eivät välttämättä kaikki toimi niin hyvin logon suunnittelussa.
Hyvänä esimerkkinä aikaa kestävästä logosta on Coca Colan logo, joka on iältään jo 135-vuotias. Logoon on toki vuosien saatossa tehty pientä hienosäätöä, mutta sen on kuitenkin pysynyt suunnilleen samana, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.
Coca-Colan tarina alkoi jo vuonna 1886. Juoman kehittänyt apteekkari mietti juomalle sopivaa nimeä, ja hänen liikekumppaninsa keksi nimen Coca-Cola, sillä hän ajatteli kahden C-kirjaimen näyttävän hyvältä mainostaululla. Liikekumppanin hahmotteli logon, joka hyödynsi aikakauden koukeroista kirjoitustyyliä. Logo oli musta teksti valkoisella taustalla.
Vuonna 1890 juomalle suunniteltiin uusi logo, joka poikkesi täysin alkuperäisestä logosta. Tämä logo ei kuitenkaan saanut kovin hyvää vastaanottoa, joten vain yhden vuoden jälkeen palattiin käyttämään alkuperäistä logoa.
Vuonna 1941 logolle tehtiin hieman hienosäätöä, ja jo tuolloin logon teksti sai muodon, jota käytetään vielä tänä päivänäkin. Vasta vuonna 1958 logo sai punaisen taustan ja tekstin väri muuttui valkoiseksi. Logo muistutti muodoltaan kalaa.
Vuonna 1969 logon muoto muuttui laatikoksi ja Coca-Cola tekstin yläpuolelle lisättiin sana Enjoy ja alapuolelle aalto. Logo pysyi tässä muodossaan aina vuoteen 2003 asti, jolloin Coca-Cola tekstiä muutettiin hieman paksummaksi ja logoon lisättiin huurteisia pisaroita sekä lisää aaltoja. Tämä uudistunut logo sai kuitenkin yleisöltä huonon vastaanoton, ja yhtiötä pyydettiin siirtymään takaisin aikaisemmin käytössä olleeseen logon. Yhtiö taipui vuonna 2011.
Vuonna 2013 yhtiö sai idean etiketeistä, joissa Coca-Cola tekstin tilalla luki oma nimi. Näistä nimipulloista tuli todellisia hittejä. Jopa ihmiset, jotka eivät välttämättä muuten ostaneet Coca-Colaa, halusivat saada pullon, jonka etiketissä luki heidän oma nimensä. Erilaisissa tapahtumissa, kuten musiikkifestivaaleilla Coca-Colan kojulla painettiin paikan päällä Coca-Colan minitölkkeihin festivaalikävijöiden nimiä, täysin ilmaiseksi. Yhtiö uusi tämän johdosta kampanjansa ja tällöin käytettiin eri nimiä kuin edellisellä kerralla. Joissakin maissa, esimerkiksi Iso-Britanniassa pullojen kyljissä luki myös TV-sarjoista tuttujen hahmojen nimiä, ja ihmiset halusivat kerätä niistä ’koko sarjan’.
Coca-Colan logon tarina on melko uskomaton, kun miettii sitä, että juoman kehittäjän yhtiökumppani suunnitteli ja piirsi sen käsin. Coca-Colan logon tarina on todella hyvä esimerkki siitä, millä eri tavoin logoa voidaan muokata ja käyttää vastaamaan päivän trendejä. Ja miten yksinkertainen idea voi olla yrityksen paras markkinointikampanja. Se on samalla myös hyvä esimerkki siitä, millainen suhtautuminen ja tunneside ihmisillä voi olla yli 100-vuotiaaseen logoon. Jokainen uusi yritys toivoo varmasti samanlaista tunnettuutta oman yrityksensä logolle. Hyvällä suunnittelulla tällainen on mahdollista, kun yritykselle luodaan logo, joka kestää aikaa ja erilaisia trendejä.