Mitä on graafinen suunnittelu?

Jokainen on varmasti joskus kuullut puhuttavan graafisesta suunnittelusta, mutta monelle saattaa olla epäselvää, mitä kaikkea se sisältää. Graafinen suunnittelu on jo 1950-luvulla käyttöön otettu termi, joka tänä päivänä liitetään kaikkeen painettuun sekä sähköiseen informaatioon. Graafinen suunnittelu käsittää laaja-alaisen toimintaympäristön, johon kuuluvat mm. mainonnan suunnittelu, painotuotteiden suunnittelu, sähköisten medioiden ulkoasujen suunnittelu, kuvitukset, animaatiot, yritysilmeet, pakkausten ulkoasujen suunnittelu, opasteet ja merkit.

Jokainen meistä näkee päivittäin kaikkialla graafisen suunnittelun tuottamia tuloksia, mutta ei kuitenkaan tiedä niiden takana tapahtuneesta graafisen suunnittelijan tekemästä työstä. Kahvipaketin ulkoasu, lehdessä oleva mainos, tapahtumajuliste, laskulla näkyvä yrityksen logo; ne kaikki ovat graafisen suunnittelijan työn tuloksia. Moniko ajattelee aamulla jogurttipurkin ulkoasun olevan graafisen suunnittelun työn tulos? Ei varmaan kukaan muu, kuin graafiset suunnittelijat. Mutta tämä kertoo siitä, miten suuri merkitys graafisella suunnittelulla on kaikkeen siihen, mitä me näemme ympärillämme.

Graafinen suunnittelu on kaksiulotteista muotoilua, visuaalista suunnittelua. Graafisen suunnittelun voidaan myös sanoa olevan taidetta, joka auttaa lukijaa tai katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafisen suunnittelun elementtejä ovat teksti, värit, symbolit, muodot, kuvat ja typografia. Riippumatta siitä, mitä graafisella suunnittelijalla on työn alla, hän yhdistelee kaikkia näitä elementtejä saadakseen aikaan tarkoitukseen sopivan graafisen tuotoksen. Joissakin projekteissa yksinkertaisuus on valttia, toisissa vaaditaan visuaalisempaa ilmettä. Kokeneet graafiset suunnittelijat hallitsevat monia eri tyylejä ja tapoja luoda asiakkaiden tarpeisiin sopivia tuotteita.

Graafisen suunnittelun palveluita on tarjolla monenlaisia. Jotkut ovat keskittyneet tarjoamaan tietynlaista suunnittelua, he ovat keskittyneet esimerkiksi mainoksiin, ja käyttävätkin itsestään nimeä mainostoimisto, toiset pakkausten suunnitteluun, mutta paljon löytyy myös sellaisia, jotka kattavat kaiken graafisen suunnittelun alalla. Jos puhutaan tavallisesta yrityksestä, heillä saattaa olla tarvetta monenlaisille erilaisille graafisen suunnittelun palveluille, joten on kannattavaa valita sellainen toimija, joka pystyy tarjoamaan nämä kaikki. Tällöin yrityksen graafinen ilme pysyy yhtenäisenä kautta linjan. Ja kun graafinen suunnittelija on tutustunut yritykseen luodakseen heille tietynlaisen ilmeen, on hänen helppoa lisätä tähän ilmeeseen sopivia uusia tuotoksia.

Graafisella suunnittelulla on tiettyjä tavoitteita, joista tärkein on tietenkin halutun viestin välittäminen. Olipa kyse sitten mainoksesta, logosta, tuotepakkauksesta, käyntikorteista tai muusta graafisen suunnittelun työn tuloksesta, tavoite on aina sama, välitettävä viesti ja viestin muoto vain on erilainen.

Monet oppilaitokset tarjoavat graafisen suunnittelun opiskelulinjaa, ja ala onkin todella suosittu, eikä mikään ihme, sillä graafisille suunnittelijoille riittää paljon töitä, koska ala on niin laaja ja monipuolinen. Voit lukea lisää graafisen suunnittelijan koulutuksesta sekä siitä, mitä kaikkea graafisen suunnittelijan työhön kuuluu ja miten suunnittelijat lähestyvät erilaisia suunnitteluprojekteja. Graafinen suunnittelu on aina asiakaslähtöistä, asiakkaiden toiveiden täyttämistä, joten kommunikointi ja kyky kuunnella sekä hyvät asiakaspalvelutaidot ovat myös tärkeitä ominaisuuksia visuaalisen silmän lisäksi.

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Graafinen suunnittelu on erilaista ympäri maailmaa

On helppoa ajatella, että hyvä muotoilu on yleismaailmallista, mutta se, mikä on “hyvää” graafista suunnittelua Suomessa, ei välttämättä puhuttele japanilaista yleisöä. Alkuperäisen tekstin tarkka kääntäminen