Jopa graafisten suunnittelijoiden kysymys hyvästä logosta on epävarma. Henkilökohtainen maku on väistämätön vaikuttaja keskusteluun, mikä voi saada keskustelun vaikuttamaan ratkaisemattomalta pulmalta. Mutta tämä ei ole totta. Ymmärtääksesi, mikä tekee logosta hyvän, sinun tulee löytää tapa keskustella siitä objektiivisesti —eli ilman henkilökohtaisia tunteita, mieltymyksiä ja mielipiteitä, koska ne vaikuttavat lopputulokseen. Sinun tulee kysyä, mitä logo kertoo brändistä? Miten se pysyy ajan hermolla ja voivatko ihmiset muistaa sen yhdellä vilkaisulla?
Hyvän logon visuaaliset elementit
Logot koostuvat yleensä typografiasta, grafiikasta ja värimalleista. Nämä ovat yleensä visuaalisen suunnittelun elementtejä ja niiden laatu voi olla subjektiivista. Joka tapauksessa, taitavat logosuunnittelijat tutkivat brändejä ja logon suunnittelun periaatteita optimoidakseen näiden elementtien käytön.
Hyvän logon taustalla olevat ominaisuudet
Erottuvuus
Logosi tulisi olla erottuva, suunniteltu erottumaan muista samantapaisista brändeistä. Käytä suunnitteluelementtejä, jotka eivät ole nykyisten trendien mukaisia luodaksesi voimakkaan visuaalisen vaikutelman. Brändillä tulisi olla ainutlaatuinen tarina, ja tämän tulisi olla valokeila joka ohjaa ainutlaatuisen logon suunnittelua.
Sopivuus
Sopivuus viittaa siihen, miten logon suunnittelu sopii kohderyhmääsi. On tärkeää teettää kohderyhmälle tutkimuksia ymmärtääksesi, kenelle logon puhuu: merkittäviä muuttujia ovat mm. ikä ja koulutus, kun taas pienemmät erot ovat arvot ja harrastukset. Käytä yhteisösi tietotaitoa rakentamaan kohderyhmällesi parhaiten sopivan tyyliin. Tämä sisältää tasapainottelua ylläolevan aiheen kanssa: haluat logon erottuvan, mutta et halua sen olevan niin boxin ulkopuolella, että kohderyhmäsi ei pysty muodostamaan suhdetta siihen.
Yksinkertaisuus
Parhaimmat logot ovat tarpeeksi yksinkertaisia, jotta ne tajuaa yhdellä vilkaisulla. Hyvän logon tulisi “kiinnittää katsojan huomio, kun ajetaan 60 km/h vauhtia mainoksen ohi, täyteen ahdatun kaupan paketissa tai missä vain muussa kulkuneuvossa, jota käytetään mainostukseen, markkinointiin ja kampanjointiin.
Ajattomuus
Ei riitä, että logo on hyvä tänään—sen tulee kestää vuosia. Vaikka logon uudelleensuunnitteleminen on vaihtoehto silloin tällöin, jatkuvat muutokset voivat vaikuttaa asiakkaan kykyyn yhdistää logo yritykseen. Siksi hyvä logo on alusta saakka suunniteltu ajattomaksi.
Mukautuvuus
Mukautuvuus viittaa siihen, miten logosi tyyli mukautuu eri digitaalisiin ja fyysisiin alustoihin.
Mukautuvat logot vaihtelevat koon ja monimutkaisuuden suhteen ja joskus niitä on saaatavilla jopa eri väreinä, jotta ne mukautuvat eri käyttötarkoituksiin.
Jokainen brändi ansaitsee hyvän logon
Nyt kun tiedät, mitä ominaisuuksia varoa, voit lähteä liikkeelle ja luoda logon, jota voit sanoa itsevarmasti hyväksi. Jos tarvitset apua logosi toteutuksessa, harkitse ammattilaisen palkkaamista muuttaaksesi visiosi hienoksi logoksi, josta voit olla ylpeä.