Aivan perustasolla logot ovat symboleja, jotka koostuvat tekstistä ja kuvista, jotka auttavat meitä tunnistamaan merkkejä. Hyvä logo on tärkeä osa brändiäsi. Se auttaa asiakkaita ymmärtämään, mitä teet, kuka olet ja mitä arvostat. Tässä on määritelmä, mikä logo on ja kuinka siitä hyötyä parhaiten.
Mitä logo tekee
Logo erottaa sinut kilpailijoista. Logon tärkein tehtävä on antaa yrityksellesi ainutlaatuinen merkki, joka erottaa sinut muista yrityksistä.
Toisin sanoen logot voivat luoda vahvoja visuaalisia assosiaatioita yrityksen kanssa. Tämä auttaa asiakkaita pitämään brändisi mielessä.
Ajattele merkkejä, kuten Nike tai McDonalds, joiden logot ovat niin yleisiä, että ne voidaan tunnistaa heti liitetyn nimen kanssa tai ilman. Ei ole yllättävää, että logot ovat niin keskeinen osa brändi-identiteettiä.
Mitkä ovat logon elementit?
Typografia
Kun kyseessä on muoto, logo sisältää yleensä jonkinlaisen typografisen elementin. Tämä voi vaihdella monogrammityylisestä yksittäisestä kirjaimesta lyhenteeseen tai yrityksen koko nimeen.
Joskus typografiaan liittyy symboleja tai kuvakkeita. Ne voivat olla edustavia tai koostua abstraktista geometrisistä elementeistä.
Tietyissä tapauksissa logot sisältävät myös koriste-elementtejä, kuten rivityötä tai visuaalisia välimerkkejä – kuten pienet tähdet tai katkoviivat -, jotka eivät välttämättä luo erityistä, itsenäistä kuvaa.
Muodon lisäksi tulee väri. Logot voivat olla mustavalkoisia, yksivärisiä tai monivärisiä. Monivärisissä logoissa on usein paletteja, jotka ovat joko analogisia, tarkoittaen samanvärisiä värejä, tai täydentäviä, tarkoittaen etäisen tai vastakkaisen sävyn värejä.
Kuinka logo eroaa brändäyksestä?
Yksi yleinen sekaannus, jota näemme, tulee ymmärtämään ero logojen ja tuotemerkkien välillä. Se kuulostaa monimutkaiselta, mutta ero on melko yksinkertainen: Brändisi on joukko ihmisten käsityksiä yrityksestäsi. Toisin sanoen sitä voidaan ajatella suuren kuvan vaikutelmana, jonka yrityksesi jättää asiakkaalle. Tämän vaikutelman voivat jättää monet asiat, kuten mainoksesi, mainoksesi, asiakaspalvelu ja kyllä myös logosi.
Se on totta, logosi on osa tuotemerkkiäsi. Esimerkiksi, vaikka Applen logo on ikoninen ja heti tunnistettavissa, se ei ole ainoa asia, joka luo heidän tyylikkään, helppokäyttöisen ja asiakasystävällisen tuotemerkki-identiteetin. Nämä ominaisuudet ilmaistaan suunnitteluvaihtoehtojen kautta mainostauluissa, mainoksissa, verkkosivujen suunnittelussa ja myymälöissä paikan päällä. Logolla on vain visuaalinen assosiaatio noihin asioihin. Lisäksi katsotaanpa, että Apple ei vain olisi sama ilman söpöä, osittain syötyä Applea.