Värit kantavat tuhansittain merkityksiä, ja niiden ymmärtäminen auttaa sinua rakentamaan tuotteesi tai palvelusi imagoa. Tässä artikkelissa käsitellään sitä, kuinka värien psykologia vaikuttaa vahvan tuotemerkin luomiseen.
Mitä väripsykologia tutkii?
Väripsykologia tutkii mielikuviamme väreistä. Kuinka värit muuttavat mielialaamme tai käytöstämme?
Väripsykologian tehtävä on selvittää, kuinka värit vaikuttavat jokapäiväisiin päätöksiimme, eli esimerkiksi siihen mitä tuotteita me ostamme. Onko pakkauksen värillä väliä, kun valitsemme maitopurkkia kaupassa? Saako kuvakkeen väri meidät napsauttamaan sitä jotakin toista väriä todennäköisemmin? Lyhyt vastaus on: Kyllä. Mutta miksi?
Tiedämme jo, että tiettyjä värejä suositaan tietyissä tilanteissa. Myös sukupuolella, iällä, arvoillamme ja edustamallamme kulttuurilla on vaikutusta siihen, kuinka ymmärrämme värejä.
Värit ovat markkinoinnin tehokeino
Värit herättävät tunteita. Siksi juuri oikeiden värien valinta markkinointimateriaaleissasi voi olla se tekijä, joka erottaa sinut kilpailijoistasi. Välittyykö kampanjasi viesti yleisölle oikein? Saatko asiakkaat näkemään sen, minkä tahdot?
Huono värivalinta voi vahingoittaa brändisi imagoa. Jos esimerkiksi valitset logoosi tai banneriisi väärät välit, voi se olla vaikealukuisempi kuin jossakin toisessa värissä. Taitava markkinoija valjastaakin värit avukseen sisältöä luodessaan. Lue alta lisää eri väreistä ja niiden merkityksistä.
Värien psykologia väri kerrallaan
Punainen uhkuu vaaraa ja romantiikkaa
Punainen kiinnittää huomion. Se liittyy intohimoon, jännitykseen, vaaraan, energiaan ja toimintaan. Se onkin väripsykologiassa kaikkein voimakkain väri, joka rohkaisee sinua päätöksentekoon. Juuri siksi esimerkiksi monet ”osta nyt” -painikkeet tai toimintakehotukset ovat punaisia.
Punainen myös provosoi. Se ei välttämättä sovi hillittyyn tuotemerkkiin eikä kaikkiin tilanteisiin, joten käytä sitä säästeliäästi. Valitse punainen kun haluat korostaa onnellisuutta, jännitystä ja toimintaa. Esimerkiksi monet alennuskampanjat käyttävät punaista hyväkseen.
Oi oranssia!
Väripsykologiassa oranssi edustaa luovuutta, seikkailua, innostusta, menestystä ja tasapainoa. Se on hauska väri, joka herättää huomiota, mutta ei kuitenkaan ole niin käskevä kuin punainen.
Oranssi on myös luovuuden ja henkisyyden väri. Monipuolisuutensa vuoksi sitä näkeekin monissa logoissa ja tuotepakkauksissa.
Ihana vaaleanpunainen
Ihana pinkki on erityisesti naisyleisön väri. Väripsykologiassa se edustaakin juuri naiseutta, leikkisyyttä sekä rakkautta.
Esimerkiksi Victoria’s Secret on onnistuneesti käyttänyt vaaleanpunaista markkinoinnissaan. Pinkki voi olla voimakas tai hienovaraisen hento, sävystä riippuen.
Vehreä vihreä on luonnonystävän valinta
Vihreä on punaisen tapaan voimakas väri. Se liitetään erityisesti luontoon, rahaan, hedelmällisyyteen ja terveyteen. Se edustaa myös kasvua, anteliaisuutta ja kateutta.
Monet luontaistuotekaupat sekä terveydenhuolto, maatalous-, ulkoilma- ja ekomerkit suosivat vihreää. Esimerkiksi monilla eräily- ja luontoharrastusliikkeillä on vihreät logot. Lisäksi pankit ja vakuutusyhtiöt käyttävät vihreää väriä.
Seesteinen sininen vakuuttaa
Sininen on harmonian väri. Se liittyy läheisesti mereen, taivaaseen, rauhaan, luottamukseen ja seesteisyyteen. Lisäksi sillä on joitakin negatiivisiakin merkityksiä, kuten masentuneisuus ja kylmyys.
Sininen liittyy myös teknologiaan ja kehitykseen. Facebook, Skype ja Twitter ovat kaikki sinisiä tuotemerkkejä. Sinistä käytetään myös päivittäistavarakaupassa herättämään mielikuvaa laadusta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta.
Voit hyödyntää sinistä esimerkiksi verkkosivusi takuusertifikaatissa tai toimitusehtojen kuvauksessa. Käytä sitä silloin, kun haluat viestiä luottamusta.
Iloinen keltainen
Keltainen on huomiota herättävä väri. Se edustaa älykkyyttä, innovaatiota, valaistumista, uskollisuutta ja optimismia. Toisaalta siihen on liitetty myös ajatus pelkuruudesta.
Keltaisen vaikutus markkinoinnissa on lähes päinvastainen kuin sinisen värin. Rauhoittavan sinisen sijasta se on lämmin ja kupliva väri, jolla pyritään herättelemään onnellisuuden tunteita. Se on myös monien elintarvikemerkkien väri.
Keltainen on korostusväri, jolla sanotaan myös olevan muistia tehostavia ominaisuuksia. Huomiota herättävänä värinä näet sen myös esimerkiksi tiettyjen maiden takseissa.
Ylellinen violetti
Violetti on vahva väri, joka edustaa voimaa, ylellisyyttä, viisautta ja henkisyyttä. Toisaalta sen on sanottu myös aiheuttavan turhautumista, joten sen ylenpalttista käyttöä tulisi välttää. Violetti toimiikin hyvin korostusvärinä.
Monet jooga- ja New Age -tuotemerkit käyttävät violettia markkinoinnissaan, koska se assosioituu korkeampaan tietoisuuteen. Toisaalta myös maallisemmat brändit kuten esimerkiksi jotkut suklaamerkit tunnetaan violetista väristä.
Viaton valkoinen
Valkoinen edustaa väripsykologiassa viattomuutta, hyvyyttä, puhtautta ja nöyryyttä. Joissakin kulttuureissa se on myös surun väri, ja siihen on lisäksi liitetty kylmyyden ja steriiliuden mielikuvia.
Valkoinen sopii hyvin yhteen mustan kanssa. Nämä klassiset värit ovat helposti luettavia ja selkeitä, sekä luovat kontrastia. Tyylikäs mustavalkoinen on myös muotimaailmassa suosittu väriyhdistelmä. Samoin valkoinen on hääpalveluiden ja morsiuspukuliikkeiden väri.
Monipuolinen valkoinen sopii kaikkialle, mutta jos haluat erottua joukosta, voit harkita jotakin sykähdyttävämpää väriä.
Klassinen musta hurmaa kaikkialla
Viimeiseksi esittelemme mustan, tuon värien kuninkaan. Se on suosittu kaikkialla, ja kenties väreistä kaikkein ikonisin. Musta merkitsee salaperäisyyttä, voimaa, eleganssia, hienostuneisuutta ja johdonmukaisuutta. Länsimaisessa kulttuurissa siihen liitetään myös suru ja viha.
Helppolukuinen musta sopii hyvin teksteihin ja logoihin. Oikeassa paikassa se ei kiinnitä huomiota itseensä – Kun taas toisalla se voi olla korostusväri. Monet suositut merkit kuten Nike ja Chanel ovat käyttäneet mustaa markkinoinnissaan. Se onkin varma valinta silloin, kun et halua herättää vääränlaista huomiota liian räikeällä värillä.
Onko väripsykologia oikea tieteenala?
Värejä on tutkittu ja analysoitu jo vuosikausia. Silti niiden vaikutuksesta ihmisen psykologiaan kiistellään. Aihe herättää paljon keskustelua, koska värien psykologia ei tietenkään ole eksakti tiede, eikä värejä ymmärretä kaikissa kulttuureissa samoin. Värien havainnointi muuttuu myös yksilötasolla – Onhan meillä kaikilla esimerkiksi lempivärit, joita suosimme.
Aiemmat kokemukset, sukupuoli, kulttuurierot ja omat mieltymyksesi vaikuttavat siihen, kuinka ymmärrät värejä. Toisaalta se, kuinka esimerkiksi länsimaisessa viihteessä ja markkinoinnissa käytetään värejä vahvistaa niiden ikonisia merkityksiä.
Lopuksi
Kun tunnet värien merkitykset, voit valjastaa ne tuotemerkkisi palvelukseen. Vahvistatko perinteistä merkitystä, vai päätätkö mennä vastakarvaan? Valinta on sinun.
Oikein valittu väri edesauttaa brändisi imagon muodostumista ja kiinnittää huomion. Mikäli et ole varma siitä, millaisia värejä sinun tulisi käyttää, ei hätää! Omagraafikko tarjoaa nopeasti ja edullisesti graafisen suunnittelun palveluita. Ota meihin yhteyttä jo tänään!