Henkilökohtaisen brändin luominen

Mitä henkilökohtaisen brändin luominen tarkoittaa ja mihin brändiä tarvitaan? Miten sitä rakennetaan? Tässä artikkelissa vastaamme näihin kysymyksiin.

Esimerkiksi Wikipedia ymmärtää henkilöbrändäyksen henkilön maineen ja imagon rakentamiseksi – Siis samaan tapaan kuin perinteisesti olemme tottuneet kehittämään yritysten ja tuotemerkkien imagoa. Henkilökohtaista brändiä luodaan tietoisesti erityisesti sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnissa. Siitä onkin tullut viime vuosina entistäkin tärkeämpi businesstyökalu, ja sitä käytetään hyödyksi myös luovilla aloilla. Esimerkiksi freelancerit, kouluttajat ja julkisuuden henkilöt tarvitsevat henkilöbrändäystä imagonsa tueksi.

Henkilöbrändäys voi vaikuttaa pelottavalta ja hämmentävältä tehtävältä. Mutta teitpä henkilökohtaisen brändisi eteen jotakin tai et, muodostetaan sinusta mielikuvia myös ilman, että itse aktiivisesti osallistut tähän prosessiin. Henkilöbrändi syntyykin lähes kaikesta toiminnastasi ja vuorovaikutuksestasi.

Voit itse oppia hallitsemaan sinusta syntyviä mielikuvia. Seuraavilla vinkeillä pääset henkilöbrändäyksen alkuun.

Keskity vahvuuksiisi

Henkilöbrändäyksen kulmakiviä on ymmärtää, että et voi miellyttää ja kiinnostaa kaikkia. Mieti siksi, mikä on toimintasi keskeinen sanoma, ja keskity tuomaan sitä vahvasti esille. Ikimuistoinen brändi syntyy juuri fokuksesta: Mikä on sinun vahvuutesi? Millaisia ratkaisuja voit tarjota asiakkaillesi?

Tähtää vuorovaikutukseen sellaisten yhteisöjen ja yleisöjen kanssa, joille tuotteesi tai palvelusi on suunnattu. Kuinka lähestyt heitä? Miten heitä puhuttelet? Ja ennen kaikkea, millaista osaamista tuot näiden ihmisten tietoisuuteen?

Ole aito

Kun henkilöbrändäys on aitoa, sitä on myös helppo rakentaa. Ihmiset näkevät valheiden ja teeskentelyn läpi, mikä syö nopeasti uskottavuutta sinulta ja asialtasi, ellet seiso 100% sanomasi takana.

Lisäksi aidon brändin luominen ja ylläpitäminen on vaivattomampaa kuin keksitty persoona.

Ulkoinen olemuksesi on tärkeä osa henkilöbrändäystä

Sijoittaja ja personal trainer pukeutuvat toki eri tavoin. Mutta olipa alasi mikä tahansa, on huoliteltu olemus tärkeä. Edustat brändiäsi aina, niin sosiaalisessa mediassa kuin asiakastapaamisissa.

Ulkoiseen olemukseen panostaminen ei suinkaan tarkoita sitä, että sinun tulisi viettää tuntikausia peilin edessä tai radikaalisti muuttaa pukeutumistapaasi. Mutta jos asiakkaasi pääsääntöisesti pukeutuvat pukuun, tulisi sinunkin tehdä niin. Etenkin jos haluat myydä heille jotakin.

Huoliteltu olemus tarkoittaa sitä, että olet puhdas ja siististi pukeutunut. Olipa tyylisi sitten mikä hyvänsä.

Henkilökohtaisen brändin luomisessa myös pukeutuminen on tärkeää.

Kerro tarina

Tarinat myyvät. Ne kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin tuotteesi ominaisuudet tai palvelusi ylivertaisuus.

Kerro, miksi teet mitä teet. Mistä tulet ja miten päädyit alallesi? Kenelle tuotteesi on suunnattu ja minkä ongelman se ratkaisee?

Voit parhaiten jakaa tarinasi joko tekstin, äänitteen tai videon muodossa. Teksti tai puhe paljastaa sinun yksilöllisen äänesi ja herättää luottamusta sen lukijoissa, kuulijoissa ja katselijoissa.

Esikuvat kunniaan

Jos henkilöbrändäys tuntuu vieraalta, voit lähteä rakentamaan omaasi aluksi esikuviesi kautta. Mieti henkilöitä, joilla mielestäsi on vahva ja onnistunut brändi. Esimerkiksi Oprah Winfrey, The Rock, Anna Wintour ja Karl Lagerfeld ovat kaikki vahvoja henkilöbrändejä. He erottuvat joukosta.

Millaisia vahvoja henkilöbrändejä sinun alallasi on? Tutustu heihin. Mitä voit oppia heiltä? Mitä tekisit eri tavoin? Kun löydät itseäsi miellyttävän henkilöbrändin, pura se osiin ja tarkastele jokaista osaa erikseen. Millaisista palasista onnistunut henkilöbrändi koostuu?

Ota mallia vaikuttajamarkkinoinnista

Influencerit eli vaikuttajamarkkinoijat ovat henkilöbrändäyksen ammattilaisia, joiden koko liiketoiminta perustuu oman persoonan tuotteistamiselle. Tällaisia henkilöitä voit seurata esimerkiksi blogin, YouTuben tai Instagramin kautta.

Vaikka vaikuttajamarkkinointi ei olisikaan juttusi, tutustu näihin henkilöihin. Millaista sisältöä he luovat? Voisitko hyödyntää jotakin samantapaista omassa markkinoinnissasi?

Henkilökohtaisen brändin luominen pähkinankuoressa: Ole johdonmukainen

Luo jatkuvasti tarinaasi ja missioosi liittyvää sisältöä. Paras sisältö tunnistetaan nopeasti sinun luomaksesi, koska siinä on jotakin sinulle ja brändillesi tyypillistä. Johdonmukaisuus liittyy myös siihen, että brändisi on kokonainen kautta linjan: Niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolella, ja alustasta toiseen.

Pohdi myös brändisi ulkoista ilmettä. Miten voit tuoda sanomaasi esiin visuaalisin keinoin esimerkiksi bannereissa, käyntikorteissa ja logoissa. Vahva visuaalinen ilme helpottaa brändisi tunnistettavuutta.

Omagraafikko tarjoaa nopeasti ja edullisesti graafisen suunnittelun palveluita. Ota meihin yhteyttä jo tänään!

Jaa:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Lue lisää

Graafinen suunnittelu on erilaista ympäri maailmaa

On helppoa ajatella, että hyvä muotoilu on yleismaailmallista, mutta se, mikä on “hyvää” graafista suunnittelua Suomessa, ei välttämättä puhuttele japanilaista yleisöä. Alkuperäisen tekstin tarkka kääntäminen