Voisi kuvitella, että värien käytöllä logon suunnittelussa ei ole niin paljon merkitystä. Mutta väreillä voi olla paljon erilaisia merkityksiä. Värien psykologia on melko monimutkaista, mutta lyhyesti sanottuna väreihin liittyy tietynlaisia tunteita, ajatuksia ja mielikuvia.
- Punainen: Punainen merkitsee kiihkoa, intohimoa ja vihaa. Se on hyvä valinta, jos brändisi on äänekäs, nuorekas ja haluaa erottua.
- Oranssi: Oranssia käytetään paljon vähemmän kuin punaista, mutta se on yhtä energinen. Tämä on elinvoimainen, piristävä ja leikkisä väri.
- Keltainen: Jos haluat näyttää helposti lähestyttävältä ja ystävälliseltä, keltainen on oikea valinta. Se huokuu iloista, edullista ja nuorekasta energiaa.
- Vihreä: Vihreä on erittäin monipuolinen ja sopii oikeastaan mihin tahansa brändiin. Se sopii erityisesti kaikille, jotka haluavat luoda yhteyden luontoon.
- Sininen: Sininen on hyvin klassinen ja yleinen valinta. Se on rauhoittava ja viileä ja symboloi luotettavuutta ja kypsyyttä.
- Violetti: Violetti voi olla lippusi näyttää ylelliseltä. Sävystä riippuen violetti voi olla salaperäinen, eklektinen tai naisellinen.
- Vaaleanpunainen: Jos haluat olla tyttömäinen, mikään ei toimi paremmin kuin vaaleanpunainen. Mutta ei siinä vielä kaikki! Vaaleanpunainen voi antaa logollesi aikuisen ja viileän, mutta silti nuorekkaan ja naisellisen ilmeen, kun käytössäsi on sävyjä, kuten pastelliroosa, tuhatvuotinen vaaleanpunainen tai neonmagenta.
- Ruskea: Ruskea saattaa kuulostaa aluksi oudolta värivalinnalta, mutta se sopii täydellisesti karuihin ja maskuliinisiin vintage-logoihin. Se voi antaa brändillesi käsintehdyn, ainutlaatuisen ja ikääntyneen ilmeen.
- Musta: Jos etsit tyylikästä, modernia ja ylellistä ilmettä, musta on loistava valinta. Minimalistinen mustavalkoinen logo on oikea tapa, jos haluat pitää logon yksinkertaisena.
- Valkoinen: Haluatko logosi näyttävän puhtaalta, modernilta ja minimalistiselta? Käytä logossasi paljon valkoista. Neutraalina värinä se toimii yhdessä kaikkien muiden värien kanssa, mutta se lisää puhtautta, nuorekkuutta ja taloudellisuutta.
- Harmaa: Harmaa on ehdoton väri, jos haluat saavuttaa kypsän, klassisen ja vakavan ilmeen. Tummat sävyt näyttävät salaperäisemmiltä, kun taas vaaleammat sävyt ovat helpommin lähestyttäviä.
Sinun ei tietenkään tarvitse pitäytyä yksivärisessä logossa, jossa käytetään vain yhtä väriä, vaan voit yhdistää useita logon värejä kertoaksesi täydellisesti brändin väritarinan. Jos haluat valita hyvin yhteen sopivat värit, tutustu väriympyrään.
- Täydentävät värit sijaitsevat suoraan vastakkain väriympyrässä. Ne tuovat esiin molempien värien parhaat puolet ja luovat erittäin dynaamisen ilmeen.
- Analogiset värit ovat lähellä toisiaan väriympyrässä. Jos haluat logosi värien olevan harmonisia, nämä toimivat hyvin yhdessä.
- Triadiset värit ammentavat kolmesta samanarvoisesta osasta väriympyrässä. Valitse nämä, jos haluat stimuloivan ja rohkean vaikutelman.
Toisinaan myös yllättävien väriyhdistelmien käyttö logossa voi toimia, riippuen hyvin paljon siitä, millaisen yrityksen logosta on kyse. Kannattaa siis rohkeasti kokeilla erilaisia vaihtoehtoja löytääksesi juuri sinun yrityksellesi sopivan logoilmeen, joka sopii muuhun yrit