Yrityksen koko määrittelee paljolti sen, kuinka laaja graafisen ohjeistuksen tulisi olla. Pienemmälle yritykselle riittää, kun ohjeistuksessa on määritelty logo ja sen erilaiset versiot, käytettävät värit ja typografia. Suuremmalla yrityksellä graafisessa ohjeistuksessa voidaan määritellä seuraavat asiat:
- Määritellään ohjeistuksen tarkoitus
- Logo
- Millainen yrityksen logo on ja mitä se tarkoittaa
- Logojen eri versiot ja mitkä niistä ovat käytössä (esim. eri väriversiot, mustavalkoinen)
- Miten logoa tulee käyttää ja miten ei
- Logon minimi koko, jotta se erottuu vielä selvästi ja on luettavissa
- Logon elementtien suhteet toisiinsa
- Logo ja mahdollinen slogan yhdessä
- Logoa ympäröivä suoja-alue
- Käytettävät värit
- Brändin värit ja niiden käyttö
- Käytettävät päävärit ja apuvärit tai aksenttivärit
- Väriarvot määriteltynä printtiväreissä (CMYK) sekä vastaava Pantone-väri ja digitaalisesti käytettävät RGB- ja HEX-väriarvot
- Typografia
- Mitä fontteja käytetään ja mistä ne ovat ladattavissa
- Typografian hierarkia
- Mikä on ensisijainen fontti ja missä tarkoituksissa sitä käytetään
- Mahdollinen toissijainen fontti ja milloin sitä käytetään
- Kuvat
- Kuvakonsepti
- Millaisia kuvia käytetään ja mitä niillä viestitään
- Mitä kuvissa tulee näkyä ja mitä ei
- Miten kuvia käytetään
- Grafiikka
- Millaista grafiikkaa käytetään ja miten sitä luodaan lisää
- Ikonit
- Symbolit ja niiden käyttö
- Datan visualisointi
- Video ja liikkuvan kuvan grafiikat
- Kuvakonsepti
- Ilmeen soveltaminen eri tarkoituksissa
- Asiakirjamalli tai tarjousmalli
- Laskupohja
- Mainokset
- Julisteet
- Esitteet
- Raportit
- Käyntikorttipohja
- Tarrat
- Kyltit
- Teippaukset
- Työvaatteet, eri yhdistelmät (esim. T-paita, pitkähihainen, housut, lippikset)
- Messuosasto, roll-upit ja standit
- Yrityslahjat
- Ostoskassit, paperi ja muovi
- Esityspohja / ppt-pohja
- Verkkosivu tai verkkokauppa, esimerkki aloitussivusta
- Sähköpostin allekirjoituksen malli
- Nimikylttien malli
- Sosiaalinen media
- Kutsupohja
- Pakkausten suunnittelu
Tämä listaus osoittaa konkreettisesti sen, kuinka paljon graafista suunnittelua yrityksessä voidaan tarvita. Kaikki alkaa yhtenäisen graafisen ilmeen luomisesta, jota voidaan käyttää kaikissa käytettävässä materiaalissa. Kaikkia yllä mainittuja osia ei tarvitse heti lisätä graafiseen ohjeistukseen, vaan niitä voidaan lisätä sitä mukaa, kun tarve kyseiselle mallille tulee ajankohtaiseksi. Graafiseen ohjeistukseen pitää jättää myös tilaa sille, jos graafiseen ilmeeseen tehdään lisäyksiä tai muutoksia. Siksi on erityisen tärkeää, että graafinen ohjeistus luodaan yhteistyössä graafisen suunnittelijan kanssa ja kaikkien yrityksessä viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden tulee tuntea graafinen ohjeistus ja sen tarkoitus.
Jos yrityksellänne ei ole vielä graafista ohjeistusta, ota meihin yhteyttä ja voimme tarkastella yhdessä, millaista ohjeistusta yrityksessänne tarvitaan. Oli tarve sitten sisällöltään pienelle tai suurelle ohjeistukselle, autamme kokoamaan sellaisen yhteen teidän yrityksellenne.