Ilmastonmuutos ja tavoite jätteiden vähentämisestä on saanut monet yritykset miettimään uudelleen pakkaustensa rakennetta ja mahdollista uudelleenkäytettävyyttä. Verkkokaupat ovat esimerkiksi siirtyneet käyttämään pienemmissä toimituksissa paperipusseja muovisten pussien sijaan tai sen sijaan, että lähettäisivät vain pari paitaa turhan suuressa pahvilaatikossa. Toinen tapa on suunnitella tuotteen myyntipakkaus niin, että sen voi lähettää kyseisessä pakkauksessa ja pakkaus toimii myös tuotteen säilytysratkaisuna. Hyvä esimerkki tästä on Nike, joka on vienyt tuotepakkaustensa muotoa ja käyttötarkoitusta uuteen suuntaan. Kehitys on vielä kesken, mutta jo nyt on nähtävissä uusia ja toimivia ratkaisuja. Jos tilaat esimerkiksi itsellesi Niken omasta verkkokaupasta kustomoidut Nike Air 90 -kengät, ne lähetetään sinulle omassa myyntipakkauksessaan, jota ei ole pakattu erilliseen postipakettiin. Tämä myyntipakkaus ei aukea päältä perinteisen pahvisen kenkälaatikon tapaan. Pakkaus on hieman paksumpaa pahvia ja pakkauksen sisälaatikko toimii kuin vetolaatikko, joka vedetään ulos ulkolaatikon sivusta. Laatikko itsessään on valkoinen ja varustettu mustareunaisella tekstillä ja logolla, joten laatikon voi halutessaan värittää oman mieltymyksensä mukaisesti ja sitä ei tarvitse välttämättä piilottaa kaappiin.
Monet yritykset ovatkin muuttaneet postipakettejaan niin, että niistä on helppo muokata itselleen erilaisia säilytyslaatikoita. Tämä trendi mahdollistaakin uusien innovaatioiden kehittämisen tuotepakkauksille sekä postipaketeille. Graafisen suunnittelijan avulla tähän tehtävään on helppo tarttua, sillä graafisen suunnittelijan tehtävänä ei ole ainoastaan miettiä pakkauksen ulkonäköä vaan myös sen toimivuutta. Monelle saattaa tulla mieleen, että tällainen pakkausten uudelleen suunnittelu ja toteutus voi tulla yritykselle kalliiksi. Mutta oikeasti, pitkällä tähtäimellä, tämä voi säästää yritykseltä jatkossa rahaa toimituskuluista, kun toimituspakkaukset on optimoitu juuri oikean kokoisiksi, eikä paketeissa enää lähetetä niin sanotusti ilmaa. Postipakettien hinta ei määräydy ainoastaan painon mukaan, myös paketin mitat vaikuttavat siihen. Tällöin yritykselle voi myös olla edullisempaa, jos sillä on kolmen erikokoisen toimituspaketin (small, medium, large) sijaan esimerkiksi kahdeksan eri kokoista toimituspakettia, tällöin jokaiselle toimitukselle löytyy aina juuri sopivan kokoinen pakkaus.
Etenkin uutta verkkokauppaa suunnitellessa kannattaa heti ottaa tällaiset asiat huomioon. Toimituspakkausten lähettäminen on verkkokaupoille suuri kuluerä, joten oikean kokoisten pakkausten suunnittelu on ensiarvoisen tärkeää. Asiakkaalle on myös mukavampaa saada hyvin pakattu paketti, joka ei ole puoliksi tyhjä tai täynnä silputtua pakkauspaperia, jolla on täytetty laatikossa oleva tyhjä tila. Tätä asiaa tulisi miettiä niin, että paketin loppukäyttäjälle olisi helppoa joko kierrättää se tai ottaa se uusiokäyttöön.
Jos sinulla on verkkokauppa ja haluat saada omannäköisesi toimituspakkaukset, jotka on suunniteltu ekologisuus ja uudelleenkäytettävyys mielessä, ota meihin yhteyttä. Yhdessä voimme suunnitella juuri sinun tarpeisiisi ja yrityksesi ympäristöarvoihin sopivat paketit, joissa lähetät tuotteet asiakkaillesi. Meillä on kokemusta erilaisten pakkausten suunnittelusta, joten voit olla varma, että meidän kanssamme saat juuri sellaiset pakkaukset kuin tarvit.