Aina vuoden vaihtuessa on tapana katsella sitä, mitä uusi vuosi tuo tullessaan. Näin on myös graafisen suunnittelun osalta, jossa vuoden alussa tarkastellaan niitä trendejä, joiden odotetaan erityisesti näkyvän graafisen suunnittelun tuotoksissa tämän vuoden aikana. On kuitenkin muistettava, että graafisen suunnittelun trendit eivät ala tai lopu kalenterin mukaan ja joihinkin trendeihin voi myös suhtautua hieman kevyemmin. Mutta jokaisen graafisen suunnittelijan on kuitenkin hyvä tietää, mitä alalla tapahtuu ja mihin suuntaa ollaan menossa.
Graafisen suunnittelun trendeihin vaikuttavat monet tekijät, kuten muuttuvat makutottumukset ja muodit sekä sosiaaliset ja teknologiset muutokset, sillä suunnittelussa otetaan huomioon tapa, jolla elämme, ja tuotteet, joiden kanssa olemme vuorovaikutuksessa.
Tässä ovat neljä trendiä, joiden odotetaan näkyvän tänä vuonna enemmän graafisessa suunnittelussa.
- Yksinkertaistetut logot
Brändit jatkavat logojensa karsimista ja monissa tapauksissa litistämistä tehdäkseen niistä joustavampia pienempiin digitaalisiin käyttötarkoituksiin, kun yritykset nyt ymmärtävät sen, mitä suunnittelijat ovat sanoneet heille aikojen alusta asti: yksinkertainen on helpommin mieleenpainuva. Monet tunnetut yritykset ovat yksinkertaistaneet logojaan jo aikoja sitten ja nyt yhä useammat ovat alkaneet seuraamaan tätä trendiä.
- Anti-design
Vastakkaisessa ääripäässä on graafisen suunnittelun suuntaus vuonna 2022, jossa minimalismia vältellään kokonaan. Johtuuko se sitten Covid-19-pandemiasta vai yksinkertaisesta kyllästymisestä, jotkut ihmiset eivät vain hyväksy siistiä, harmonista homogeenisuutta, joka on syntynyt sovellussuunnittelun konventioista, joissa painotetaan käytettävyyttä. Sen sijaan he ovat kääntyneet uuden antidesigniksi kutsutun ilmiön vaikutuksen puoleen: räikeiden värien, tyyppien, epäsäännöllisten muotojen ja räikeiden kollaasien riehakkaan sekamelskan puoleen. Tämä graafisen suunnittelun trendi palaa internetin huumaaviin alkuaikoihin digitaalisten alkuasukkaiden silmin, jotka pyrkivät murtamaan keksinmuotin muotoon leikattujen mallien muotin, vaikka se tarkoittaakin tarkoituksella hämmentävää suunnittelua.
- 90-luvun nostalgia
Trendeistä sanotaan aina, että ne palaavat jossain vaiheessa takaisin, ja joskus siinä ei edes kestä niin kauan. Anti-designin nostaessa päätään emme voi olla ajattelematta 90-lukua. Yhdeksänkymmentäluku kesti tietenkin kokonaiset 10 vuotta, eikä siinä ollut mukana vain yhdenlaista estetiikkaa. Yhdeksänkymmentäluvun nostalgia ilmenee Memphis-suunnittelumalleina, yksinkertaisina hymiöinä, primitiivisenä internet-ilmeenä, kirkkaina väreinä, rakeisina tekstuureina ja pikselöitynä taiteena – elementteinä, jotka tuntuvat joillekin meistä hyvin tutuilta.
- Epätodennäköiset yhteistyöt
Brändit ovat parin viime vuoden aikana ymmärtäneet, että epätodennäköiset yhteistyöt voivat pitää ne uutisissa – ja mitä epätodennäköisempää, sitä uutisarvoisempaa. Vuonna 2021 oli X-box x Gucci, IKEA ja LEGO, Diplon psykedeeliset Crocsit. Mitä ihmettä näemme vuonna 2022? Ainakin Louis Vuitton x Nike. Näiden kampanjoiden nojalla luodaan rajattu määrä yhteistyö tuotetta, joihin tavallisella tallaajalla ei ole välttämättä varaa. Mutta näkyvyys tällaiselle yhteistyölle on taattu. Tämä suuntaus on näkynyt eniten tuotesuunnittelussa. Mutta myös graafiset suunnittelijat joutuvat mukaan hulluuteen, varsinkin nyt, kun tuotemerkit ovat ymmärtäneet, että epätodennäköinen yhteistyö voi kasvattaa myyntiä.