10 vinkkiä pienyrityksen markkinointiin

Tuntuuko yrityksen markkinointi joskus haasteelliselta? Olet ehkä upouusi yrittäjä tai vasta mietit omillesi lähtöä. Sinulla on ehkä tuote tai tuoteidea, jonka haluaisit toteuttaa, mutta asiakkaiden hankinta herättää kysymyksiä.

Tai ehkä olet jo toiminut yrittäjänä jonkun aikaa, mutta tarvitset pontta yrityksesi markkinointiin. Eipä hätää. OmaGraafikko laati tiiviin tietopaketin nykyaikaisista yrityksen markkinointitaktiikoista. Vinkeillämme onnistut varmasti kasvattamaan yleisöäsi.

Visuaalisen ilmeen rakentaminen ja brändi-identiteetti

Yksi tärkeimmistä yrityksen markkinointiin liittyvistä seikoista on brändisi, ja sen visuaalisen ilmeen rakentaminen. Yrityksesi kuvallisen viestinnän tulee olla ennen muuta selkeää, mieleenpainuvaa ja yrityksesi arvomaailmaan sekä tuotteeseesi tai palveluusi sopivaa.

Brändi-identiteettiin kuuluu kaikki, mitä yrityksesi tekee aina sen ideologiasta nimeen, logoon, symboleihin ja tuotteisiin.

Oman visuaalisen ilmeesi löytämiseksi mieti seuraavia:

  • Mikä on kohderyhmäsi?
  • Mikä tuotteessasi tai palvelussasi on ainutlaatuista?
  • Mikä on kantava voima yrityksesi taustalla? Mikä on sen ”miksi”?
  • Millä tavoin haluat vedota asiakkaidesi tunteisiin?

Esimerkiksi Amazonin perustaja Jeff Bezos on sanonut, että brändäys on se, ”mitä ihmiset sanovat sinusta sillon kun et itse ole paikalla.” Se on se vaikutelma, jonka teet asiakkaisiisi. Ja mikä parasta, voit itse hyvinkin tietoisesti vaikuttaa siihen, millainen mielikuva brändistäsi muodostuu.

Hyvään brändiin liittyy useimmiten jokin tarina. Hyvä tarina liittyy yrityksesi ”miksi” -kysymykseen. Miksi ihmisten tulisi hankkia tuotteesi tai palvelusi? Mikä on visiosi: Miksi sinä teet tätä työtä? Onnistunut yrityksen markkinointi perustuu siihen, kuinka vastaat näihin kysymyksiin.

Yrityksen markkinointi netissä: Ota sosiaaliset mediat haltuun

Yrityksen markkinointi sosiaalisissa medioissa on tätä päivää. On vaikea keksiä mitään syytä olla rakentamatta yrityksesi sosiaalista profiilia, onhan somemarkkinointi reilusti perinteisiä tapoja eli esimerkiksi TV- ja radiomainontaa halvempaa. Lisäksi somessa asiakkaat voivat osallistua brändisi leviämiseen jakamalla omaa sisältöä tai kommentoimalla sinun sisältöäsi.

Uuden sometilin rakentaminen vie kuitenkin aikaa ja voi olla alkuun työlästä. Siksi onkin hyvä keskittyä aluksi vain yhteen tai kahteen kanavaan. Hyvä ja aito sisältö, sekä sitkeä rakentaminen palkitaan ajan mittaan kestävällä näkyvyydellä. Alla on esitelty muutama eri kanava, joista voit valita omasi kohdeyleisösi mukaan.

Facebook

Facebook mahdollistaa monenlaisen markkinoinnin ja sisällön jakamisen. Voit perustaa yrityksellesi oman ryhmän tai sivun, sekä ladata sinne esimerkiksi videoita, kuvia, ja kirjoittaa tekstiä. Facebook tavoittaa päivittäin lähes 1,58 miljardia ihmistä sekä kuukausittain peräti 2,41 miljardia ihmistä. Se onkin maailman suurin sosiaalisen median alusta.

Facebook on erityisesti työikäisten suosiossa. Niinpä sen kautta tavoitat runsaasti yleisöä, jolla on myös potentiaalista ostovoimaa.

Instagram

Trendikäs Instagram siirtyi hiljattain Facebookin omistukseen. Instagramissa tärkeintä ovat kauniit ja houkuttelevat kuvat, joiden alle voit myös kirjoittaa lyhyehköjä tekstejä.

Instagramissa on tavallista ryhtyä ”seuraamaan” muita tilejä, sekä ”tykätä” muiden kuvista. Tätä sosiaalisen median alustaa käyttää kuukausittain noin miljardi ihmistä, joista puolet on aktiivisia päivittäin.

Instagram on tärkeä media erityisesti visuaalisen alan toimijoille, bloggaajille, sekä erilaisten tuotteiden ja palveluiden myyjille. Upeiden kuvien tuottaminen palvelun omilla kuvanmuokkausominaisuuksilla on suhteellisen vaivatonta, ja nykyisin palvelun kautta voi myös jakaa lyhyitä videoita.

Instagramissa käytetään erilaisia hashtageja, eli eräänlaisia tunnistimia, joiden avulla käyttäjät hakevat itseään kiinnostavaa sisältöä. Näiden tagien avulla kuvasi myös leviävät. Esimerkiksi kirjoittamalla kuvaasi hasghtagin #painonpudotus, voit potentiaalisesti tavoittaa kaikki henkilöt, jotka seuraavat kyseistä aihetta. Kuvia voi myös selata hashtag kerrallaan, mikä tuo kuvallesi uusia katselijoita.

Pinterest

Pinterest kerää kuukausittain yli 250 miljoonaa aktiivista kävijää. Instagramin tavoin Pinterest on kuvien jakamispalvelu, jossa kuitenkaan ei välttämättä tuoteta omaa sisältöä. Itseä miellyttäviä kuvia eli ”pinejä” kootaan hyvännäköisiksi kokonaisuuksiksi tai kollaaseiksi, joita voi nimetä ja teemoitella eri tavoin.

Pinterestin etu on se, että myös muut käyttäjät voivat jakaa sinun kuvasi omalla sivullaan. Näin ne leviävät parhaimmillaan miljoonille käyttäjille. Huomionarvoista on, että Pinterestissä ei kannata jakaa ainoastaan omia kuviaan, vaan keskittyä tekemään laadukkaita kollaaseja, joita muut käyttäjät voivat seurata. Osa kollaaseista koostuu omista kuvistasi, joissa on linkki esimerkiksi verkkokauppaasi tai blogiisi. Pinterestin käyttöä opetellessa kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen. Hyvänkin ”pinin” leviämiseen voi mennä aikaa. Puhutaan kuukausista, ei viikoista.

Vastavuoroisuuden periaate sosiaalisissa medioissa

Kaikissa sosiaalisissa medioissa toimii vastavuoroisuuden periaate. Älä vain odota muiden seuraavan, tykkäävän ja kommentoivan sinun julkaisujasi. Ole itsekin aktiivinen ja osoita kiinnostusta muita kohtaan. Vastaa asiakkaidesi kysymyksiin ja tykkää myös heidän julkaisuistaan esimerkiksi Instagramissa. Aktiivinen kommentointi ja osallistuminen kasvattavat seuraajakuntaasi kaikkein tehokkaimmin.

Useimmissa sosiaalisissa medioissa voi nykyisin myös mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan. Mainostusbudjetit ovat perinteisiin kanaviin verrattuna pieniä, mutta samalla kilpailet mainostilasta muiden alan toimijoiden kanssa. Esimerkiksi Facebook -mainontaan on syytä perehtyä huolellisesti ennen kun siihen käyttää rahaa.

Laadukas sisältö vie pitkälle

Toki tiedätkin sen jo. Laadukas sisältö on brändisi markkinoinnin A ja O. Kiinnitä huomiota kuvien laatuun, logoihin, tekstiin ja teemoihin. Jaatko kiinnostavaa sisältöä? Miten sitä voisi parantaa?

Yksi toimivimmista keinoista on luoda asiakkaalle merkityksellistä ja hyödyllistä sisältöä myös ilmaiseksi. Myyt esimerkiksi verkkokurssia, jolla ei ole ostajia siitä huolimatta, että olet alasi asiantuntija. Oletko jakanut tarpeeksi ilmaista, hyödyllistä sisältöä, joka antaa osviittaa verkkokurssisi laadusta? Osoita asiakkaillesi, että tiedät mistä puhut. Luo heille tunne, että he voivat luottaa sinuun ja että sinulla on heille jotakin annettavaa.

Yrityksen markkinointi ja vinkit pienyrityksen markkinointiin.
Yrityksen markkinointi koostuu pienistä palasista.

Opettele hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimointi on yksi tämän hetken tärkeimmistä markkinointikeinoista. Se edesauttaa sitä, että sinut löydetään netissä. Hakukoneista tunnetuin on Google, jota seuraavat Bing ja Yahoo. Myös muilla palveluilla kuten esimerkiksi Amazonilla ja Etsyllä on omat hakukoneensa, joiden toimintaan on hyvä perehtyä mikäli haluat myydä tuotteita näillä alustoilla.

Hakukoneoptimointi saattaa äkkiseltään kuulostaa vaikealta ja hämmentävältä alalta. Se on myös kovin kilpailtu ala, joka muuttuu nopeasti. Silti hakukoneoptimoinnin perusteet on helppo oppia.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sellaisia toimenpiteitä, joilla nettisivusi sijoitusta nostetaan tietyssä hakupalvelussa. Siinä keskitytään hakusanoihin, joiden avulla asiakkaat etsivät netistä haluamaansa tietoa tai palvelua. Lisäksi hakukoneoptimoinnilla nettisivusi hakutulosta tehdään houkuttelevammaksi, jotta mahdollisimman moni klikkaisi sitä.

Tämän hetken hakukoneet nostavat sisältöä riippuen sille asettamastaan arvosta, ja hakukoneet ovatkin kehittyneet kaiken aikaa älykkäämmiksi. Niinpä esimerkiksi spämmäävä käyttäytyminen ei netissä enää toimi. Laadukas hakukoneoptimointi vie aikaa, ja sitä on hyvä rakentaa pitkäkestoisesti kuukaudesta toiseen. Joskus hakukoneilla voi mennä hetki ennen kun ne poimivat nettisivusi tuloksiinsa. Mutta kun se tapahtuu, alkaa hakukone parhaimmillaan lähettää sivuillesi kävijöitä joka päivä. Alle on koottu joitakin hakukoneoptimoinnin vinkkejä.

Hakusanat

Lyhyillä hakusanoilla on tänä päivänä vaikea sijoittua hakutuloksissa – varsinkin pienellä budjetilla ja lyhyessä ajassa. Lyhyet hakusanat ovat äärimmäisen kilpailtuja, ja vastassasi saattaa olla suuria yrityksiä, joilla on mahdollisuus käyttää mainontaansa suuria summia rahaa, sekä tuottaa laajoja sisältökokonaisuuksia, joilla on paljon yleisöä. Tällaisia lyhyitä hakusanoja ovat esimerkiksi ”uutispalvelu” tai ”lomamatkat.” Näiden hakusanojen hakutuloksiin on käytännössä mahdotonta sijoittua korkealle sijalle ilman maanlaajuista, tunnettua bisnestä.

Myös useat kaksisanaiset hakusanat ovat kilpailtuja. Siksi hakukoneoptimointi kannattaa aloittaa niin kutsutuista pitkän hännän hakusanoista (engl. long tail keywords), jotka rajaavat haettua asiaa jo tarkemmin. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi ”Rauman paras kampaamo” tai ”miten tehdä itse jäätelöä.”

Kuinka moni henkilö hakee hakusanaa?

Millainen yleisö hakusanallasi on? Optimointi ei kannata, jos hakutermillä ei ole yleisöä. Voit selvittää hakumäärät erilaisten hakusanapalvelujen avulla. Tällaiset palvelut myös antavat osviittaa siitä, kuinka kilpailtu kyseinen hakusana on.

Linkit

Linkit toimivat hakukoneen näkökulmasta kahteen suuntaan. Linkki voi joko viitata sinun sivullesi, tai sinun sivullasi voi olla muualle viittaava linkki. Näitä kutsutaan inbound- ja outbound-linkeiksi.

Muista jakaa sisältöäsi esimerkiksi sosiaaliseen mediaan. Tee sen jakaminen myös muille helpoksi. Mitä enemmän ihmiset sisältöäsi jakavat ja mitä enemmän se herättää kiinnostusta, sitä parempi. Kun sinun sivuusi viittaavia, laadukkaita inbound-linkkejä on tarpeeksi, alkaa hakukonesijoituksesi nousta.

Voit myös sisällyttää omalle sivullesi linkkejä arvostettuihin lähteisiin, joilla on hyvä hakukonesijoitus. Kun vaikkapa kirjoitat artikkelia tietystä aiheesta, linkitä artikkelisi johonkin suureen mediaan tai vaikkapa Wikipediaan sen arvovallan kasvattamiseksi.

Kaikkein parhaita linkkejä ovat arvovaltaisten nettisivujen linkit, jotka viittaavat sinun sivuusi. Ne tuovat sinulle sekä orgaanisia vierailijoita että myös nostavat sivusi hyödyllisyyttä hakukoneiden mielestä.

Sisältö

Hakukoneet arvostavat laadukasta sisältöä. Keskity tuottamaan sitä pitkällä tähtäimellä, niin alat varmasti saada tuloksia. Muita tärkeitä seikkoja ovat esimerkiksi kotisivusi latausaika sekä sisällöntuottamisen pitkäjänteisyys. Päivitä nettisivuasi usein ja kerro asiakkaillesi esimerkiksi uusista tuotteistasi ja projekteistasi.

Aloita yrityksen markkinointi ruohonjuuritasolta

Monenmoinen liiketoiminta siirtyy entistä enemmän nettiin. Ethän silti unohda markkinoida itseäsi myös paikallisella tasolla. Digitalisoituvassa maailmassa joskus aliarvioimme sitä, että myös tosielämän kohtaamiset ovat tärkeä osa onnistunutta markkinointistrategiaa.

Flyerit ja ilmoitukset vaikkapa ruokakaupan ilmoitustaululla voivat olla hyvä tapa herättää kiinnostusta ja saada nimeäsi kuuluviin. Tarjoatko paikallista palvelua? Puhu siitä rohkeasti ihmisille. Uskalla tuoda itsesi esiin.

Entä voisitko järjestää jonkun tempauksen tai ilmoittautua sellaiseen mukaan? Missä voisit tavata tulevia asiakkaitasi?

Kilpailut ja arvonnat ovat oivallinen tapa markkinoida yritystäsi

Kilpailut ja arvonnat ovat hyvä tapa saada lisää näkyvyyttä palvelullesi tai tuotteellesi, ja ne leviävät erityisen hyvin sosiaalisen median kautta. Houkuttelevasti rakennettu arvonta tuo sinulle paitsi lisää seuraajia, myös herättää kiinnostuksen tarjoamaasi hyödykkeeseen.

Pyydä arvontaan osallistujia esimerkiksi kommentoimaan kilpailupostaustasi Facebookissa tai Instagramissa. Hyvä tapa motivoida osallistujia kutsumaan kilpailuun myös ystäviään on tarjota heille lisäarpoja jokaisesta kutsutusta henkilöstä.

Mikäli haluat osallistujien todella tutkivan tuotettasi, pyydä heitä esimerkiksi kertomaan minkä tuotteistasi he haluaisivat mieluiten voittaa. Kilpailuvastauksia voi myös motivoida muilla tavoin, esimerkiksi herättämällä miellyttäviä assosiaatioita: ”Osallistu kilpailuun ja kerro meille, kenen kanssa haluaisit tämän tuotteen jakaa” tai vaikkapa ”Kerro, miksi juuri sinun pitäisi voittaa tämä tuote.”

Ole yrityksesi käyntikortti

Yrittäjäksi ryhtyessäsi olet aina vastuussa brändistäsi. Kuinka kohtelet muita? Puskaradio laulaa usein varsinkin siinä vaiheessa, kun jotakin menee vikaan. Sinä olet yrityksesi kasvot, ja edustat yritystäsi myös vapaalla ollessasi.

Brändi syntyy kaikista niistä mielikuvista, joita yritystoimintaasi tai tuotteeseesi assosioidaan. Oletko luotettava? Pukeudutko yrityksesi imagoon sopivalla tavalla?

Sosiaalisten taitojen kehittäminen on loistava tapa markkinoida myös yritystäsi. Se avaa ovia, jotka aikaisemmin olivat suljetut. Verkostoidu ja osallistu erilaisiin tapahtumiin. Kukapa tietää, missä tapaat seuraavan bisneskumppanisi.

Opiskele myynnin psykologiaa ja laadi hyvä myyntipuhe

Apua! Joku kysyy sinulta yllättäen, että mitä oikein myyt. Menetkö paniikkiin?

Myynnin psykologian opiskelu ja hyvän myyntipuheen laatiminen on tärkeää, vaikka harjoittaisitkin liiketoimintaa pääasiassa netissä. Se myös tuo sinulle itsevarmuutta ja auttaa sinua ymmärtämään ostamisen takana vaikuttavia psykologisia seikkoja ja tarpeita. Kuka asiakkaasi on, ja mitä hän haluaa elämäänsä lisää? Kuinka sinun tuotteesi vastaa tähän tarpeeseen?

Myynnin tekniikoita on tietysti lukemattomia. Niistä on myös kirjoitettu tuhansittain teoksia ja laadittu kursseja ja koulutuksia. Mikä on sinun tapasi myydä?

Meille suomalaisille voi joskus olla vaikea markkinoida itseämme. Yrityksen markkinointi ja tuotteen myyminen tuntuvat vierailta, vaikka palo omaan tekemiseen ja yritystoimintaan olisikin suuri. Mikäli myynti on sinun heikkoutesi, ota härkää sarvista. Paraskaan tuote ei myy itse itseään.

Tee yhteistyötä

Verkostoituminen on yrittäjälle tärkeää. Kukapa tietää millaisia yhteistyömahdollisuuksia eteesi avautuu kun tutustut uusiin ihmisiin.

Yksi verkostoitumisen avaimista on olla kiinnostunut muista ihmisistä. Kysy heiltä kysymyksiä. Positiivisuus ja auttamishalu vievät pitkälle. Mitä sinä voit ihmisille antaa? Kuuntele muita ja tuo vahvuuksiasi esille itsevarmasti.

Toki yhteistyön tulee olla sellaista, että siitä hyötyvät molemmat osapuolet. Mikäli yhteistyön palkaksi tarjotaan sitä kuuluisaa ”näkyvyyttä”, kannattaa suostumista miettiä kaksi kertaa. Onko yhteistyökumppanilla mahdollisuus markkinoida sinua – Kuinka suuren yleisön hän tavoittaa? Joskus ilmainen työ todellakin tuottaa hyvää näkyvyyttä, mutta ei aina. Älä myy osaamistasi liian halvalla.

Älä unohda sähköpostilistaa

Viimeinen vinkkimme ei suinkaan ole se vähäpätöisin. On sanottu, että mahdollisen asiakkaan tulee altistua brändillesi 5-7 kertaa ennen ostopäätöksen syntymistä. Niinpä kiinnostuneista ihmisisistä kannattaa koota sähköpostilista, jolle voit kohdentaa tarkennettua mainontaa.

Älä kuitenkaan spämmää. Tarjoa esimerkiksi uutiskirjeessäsi potentiaalista asiakasta kiinnostavaa sisältöä – Ei pelkkiä myyntipuheita. Mieti tarkkaan, mitä tahdot milläkin uutiskirjeellä saavuttaa – Vain osan tulisi keskittyä myymiseen. Kun asiakas tutustuu sisältöösi tarkemmin, luottamus sinuun ja yritystoimintaasi kasvaa pikkuhiljaa.

Mikäli kokoat sähköpostilistan, muista ottaa selvää tietosuojalaista.

Yhteenveto

Tässä artikkelissa olemme hieman raapaisseet erilaisia yritysmarkkinoinnin osa-alueita ja tapoja. Niihin kuuluvat niin yrityksesi visuaalinen ilme ja sisältömarkkinointi kuin myös hyvien yhteistyökumppaneiden ja toimintaasi sopivien sosiaalisen median alustojen löytäminen.

Brädin rakentaminen on hauskaa puuhaa, jossa tekeminen ei varmasti lopu kesken – Vaikka olisitkin jo konkari alallasi. Juuri sinulle ja asiakkaillesi sopivan markkinointistrategian kehittäminen onkin jatkuva osa onnistunutta ja kasvavaa yritystoimintaa.

Tarvitsetko apua yrityksesi visuaalisen ilmeen suunnitteluun ja brändäämiseen? OmaGraafikko tarjoaa nopeasti ja edullisesti graafisen suunnittelun palveluita. Ota meihin rohkeasti yhteyttä!