Yrityksen brändäys – Opas pienyrityksen brändäykseen

Mitä yrityksen brändäys tarkoittaa ja kuinka se tehdään onnistuneesti? Entä kuinka pienyrittäjä tai freelancer voi rakentaa brändiään?

Suurilla yrityksillä on tietenkin käytössään kokonainen arsenaali markkinoinnin ammattilaisia sekä valtava budjetti, jonka turvin brändiä vahvistetaan. Siinä rinnalla pienyrittäjä voi joskus kokea olonsa voimattomaksi. Mutta eipä hätää. Myös pienellä rahalla ja itse tekemällä voi silti saada paljon aikaan! Lue alta, mistä voit aloittaa.

Erotu joukosta

Brändäyksessä keskitytään siihen, mikä on yrityksesi juttu. Onnistuneen brändin tai tuotemerkin luomisessa pyritäänkin mahdollisimman nopeasti saamaan mahdollinen asiakas ymmärtämään mistä tuotteessa tai palvelussa on kysymys. Mitkä seikat erottavat sinut kilpailijoistasi? Korosta niitä.

Mitkä ovat ne tuotteesi ainutlaatuiset ominaisuudet, jotka lisäävät asiakkaan hyvinvointia ja tyytyväisyyttä. Näitä tukeville mielikuville rakentuu myös brändisi. Entä mikä on sinun ja yrityksesi ainutlaatuinen tarina?

Toisaalta joukosta erottuminen voi olla myös markkinointikampanja, jolla pyritään herättämään kiinnostusta. Mitä voit tehdä brändäyksessä eri tavalla, jotta sinut huomattaisiin kilpailijoiden joukosta. Jotakin rohkeaa? Jotakin hassua tai älykästä? Jopa jotakin ärsyttävää?

Kasvata yhteisöäsi

Yrityksen brändäys ja sen yhteisön kasvattaminen sosiaalisessa mediassa voi olla huomattavasti perinteisiä mainostusmetodeja halvempaa – ja lisäksi se parhaillaan tuottaa perinteiseen yleisöön verrattuna sitoutuneempia asiakkaita. Somessa brändisi ”fanit” tai seuraajat myös tuottavat yritykseesi liittyvää sisältöä, eli kommentoivat ja jakavat postauksiasi.

Sosiaalisen yhteisön kasvattamiseksi on olemassa monia kanavia. Valitse parhaat kohdeyleisösi mukaisesti. Esimerkiksi Facebook ja Twitter tavoittavat hieman vanhempaa kohdeyleisöä siinä missä Instagram ja Snapchat sopivat nuorempien asiakkaiden kanssa kommunikointiin. Myös Pinterestin kautta tavoittaa hyvin esimerkiksi naisyleisöä.

Myös hyvä blogi on oivallinen brändin rakentamiskanava. Mitä arvoja yrityksesi edustaa? Millaiset ongelmat tuotteesi tai palvelusi ratkaisee asiakkaan puolesta? Kirjoita niistä!

Hyvä nimi ja logo

Hyvä, naseva nimi ja mieleenpainuva logo ovat brändäyksen A ja O! Nimesi tulee erottua muista, mutta se ei saisi olla liian monimutkainen. Vaikeita nimiä on hankala muistaa.

Myös yrityksen logo on tärkeä, sillä se on brändisi kasvot. Ja olipa se sitten kuva, tai vaikkapa yrityksesi nimi t, on oikean löytymiseen viisasta käyttää hieman aikaa. Voit lukea lisää hyvän logon rakentamisesta tästä artikkelista.

Löydä oma äänesi

Sanomasi on tärkeä. Mutta vähintään yhtä tärkeää on, kuinka sen sanot. Millä tavalla haluat puhutella asiakkaitasi? Miten vetoat heihin? Yrityksen brändäys perustuu aina myös siihen tapaan, jolla asiakkaita lähestytään.

Oma äänesi on tärkeä osa brändiäsi, sillä se entisestään korostaa yrityksestäsi syntyvää mielikuvaa. Lähestytkö yleisöäsi humoristisella otteella? Avoimesti? Vai haluatko herättää luottamusta ja puhua faktoista, tutkimustietoon perustuen?

Kun äänesi on sopusoinnussa yrityksen yleisen ilmeen ja esimerkiksi logosta syntyvän mielikuvan kanssa, on brändi kokonainen.

Pidä lupauksesi

Olet ehkä kuullutkin sanottavan, että ihmiset ostavat mielikuvia. Mielikuvan siitä, millaisia he toivoisivat olevansa, tai mitä he haluaisivat elämäänsä lisää. Mutta mielikuvat kantavat vain pienen osan matkasta.

Mikäli tuotteesi ei lunasta lupauksiaan ei asiakkaasi koskaan palaa. Pahimmassa tapauksessa huono tuote saa niin huonon maineen, että yritys kuihtuu sen mukana. Paraskaan yrityksen brändäys ei tällaisessa tilanteessa auta.

Kuten tiedätkin, ovat ensiluokkaiset tuotteet ja palvelut koko yritystoimintasi perusta. Puskaradio laulamaan! Kun tuotteesi on kunnossa, ihmiset haluavat puhua siitä ja suositella sitä myös tuttavapiirilleen. Mikään brändäys ei riitä jos tuotteet ovat keskinkertaiset, koska myynti ei silloin saa tulta alleen.

Toisaalta lupauksien lunastamiseen kuuluvat myös tuotteen ulkopuoliset seikat, kuten asiakaspalvelu. Mielikuva luotettavasta yrityksestä syntyy kaikesta sen kommunikoinnista – Myös asiakkaan ostopäätöksen jälkeen.

Yrityksen brändäys ja pienyrityksen brändäys.
Myös henkilöbrändäys on osa onnistunutta yritysimagoa.

Vaikuttajamarkkinointi ja sponsorointi brändisi osana

Vaikuttajat auttavat brändiäsi löytämään oman paikkansa tuotteesi tai palveluidesi markkinoilla. He voivat myös herättää kohdeyleisösi kiinnostuksen. Siksi ne vaikuttajat tai influencerit, joiden kanssa haluat tehdä yhteistyötä, kannattaa valita tarkoin.

Voit myös sponsoroida tapahtumia tai henkilöitä, jotka liittyvät läheisesti tuotteeseesi. Tällaisten ulkopuolisten kanavien käyttö voi parhaimmillaan lisätä kohdeyleisösi tietoisuutta brändistäsi enemmän ja nopeammin kuin oma sosiaalinen mediasi. Tärkeintä on valita sellaisia henkilöitä ja tapahtumia, joihin yleisösi luottaa ja joita se ihailee.

Osta brändäyspalvelut ammattilaiselta

Brändäämisen ei tarvitse olla suunnattoman kallista eikä se ole ainoastaan suuryritysten etuoikeus. Esimerkiksi logon ja bannerin voi teettää myös kohtuullisella budjetilla.

Yrityksen visuaalisen ilmeen teetättäminen graafisella suunnittelijalla maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin, koska suunnittelija on myös brändäyksen ammattilainen. OmaGraafikko tarjoaa suunnittelupalveluita nopeasti ja edullisesti. Ota meihin rohkeasti yhteyttä!