Oman sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan

Miten mainoskampanjoiden tehoa kasvatetaan sosiaalisessa mediassa? Entä miten oman sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan käytännössä tapahtuu? Tässä artikkelissa tarjotaan muutama perusvinkki somesisällön rakentamiseen.

Viime aikoina itse tuotettu luova sisältö on tullut yritysten markkinoinnissa entistäkin tärkeämmäksi ja sillä on monia etuja. Se tarkoittaa sitä, että omien kuvien ja videoiden tekeminen ja käyttäminen yrityksesi mainonnassa toimii nykyään tahokkaammin kuin esimerkiksi stokkikuvien käyttö.

Stokkikuvien käyttö ei enää somessa saa niin suurta vastakaikua, koska sosiaalisen median alustat kuten Facebook ja Instagram suosivat orgaanista eli käyttäjien itse laatimaa, ainutlaatuista sisältöä. Niinpä sisältö, joka eniten vastaa alustan käyttäjien sinne lataamaa sisältöä, toimii parhaiten.

Uniikki sisältö tulee myös mainostajalle halvemmaksi. Koska somemainostyökalujen algoritmit ovat kehittyneet, ne myös suosivat sellaista sisältöä, joiden arvelevat oikeasti kiinnostavan ihmisiä. Niinpä kotikutoista, omaa sisältöä pääsee mainostamaan pienemmällä budjetilla. Kun mainospaikoista kilpailu käy yhä kovemmaksi, on huomion kiinnittäminen budjettiin ja sen optimointiin ainoastaan järkevää.

Kohdeyleisön kyllästyminen

Sosiaalisen median käyttäjät ovat jo turtuneet mainoksiin ja välttelevät niitä. Kuinka monta kertaa olet itse huomannut somessa mainoksen, jonka olet vain ohittanut automaattisesti, koska haluat mielummin lukea ja katsoa kontaktiesi luomaa, viihdyttävämpää sisältöä?

Liian sliipattu eli ”mainosmainen” mainos ei välttämättä kiinnosta käyttäjää somessa. Sen sijaan tuore ja idearikas mainos voi saada käyttäjän kiinnostumaan. Mainos ikään kuin naamioituu tavalliseksi postaukseksi – Silti huijaamatta. Uudenlainen mainos on sellainen, joka tarjoaa potentiaaliselle asiakkaalle kiinnostavaa katsottavaa esimerkiksi lyhyen videon muodossa.

sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan

Uuden sisällön nälkä

Älä pyöritä viikosta ja kuukaudesta toiseen samoja mainoksia. Ne menettävät tehonsa pian. Kokeile rohkeasti uusia mainoksia ja valitse niistä parhaiten toimivat, eli sellaiset, joilla on paras mainostuotto.

Testaa, millaiset sisällöt kiinnostavat asiakkaitasi eniten. Esimerkiksi Instagramin businesstilillä voit julkaista sisällön ensin, ja vasta sitten päättää haluatko mainostaa sitä. Valitse mainokseen sellaiset sisällöt, jotka ovat jo tuottaneet sinulle eniten tykkäyksiä ja kommentteja. Mikäli valitset tämän strategian, kiinnitä kuitenkin jo sisällön julkaisuvaiheessa huomiota siihen, tulisiko kyseisestä sisällöstä hyvä mainos. Mikä on kyseisen postauksen tarkoitus? Toimiiko se mainoksena – ja mikä sen ”call to action” olisi?

Vinkkejä luovan sisällön tuottamiseen

Kuten sanottua, nykyisin somessa toimivat myös kotikutoisen näköiset ja amatöörimäiset sisällöt. Tämä ei kuitenkaan tarkoita laadun unohtamista tai sitä, että mikä tahansa puolihuolimattomasti kuvattu video toimisi. Päin vastoin.

Hyvä kuvanlaatu, kuvan kiinnostava sisältö, ja se mitä sanotaan, ovat edelleen ihmisten tavoittamisen tärkeimpiä elementtejä. Mikä on sisällön pääasia ja miksi se julkaistaan? Mitä sillä halutaan saavuttaa? Kun nämä seikat ovat kirkkaina mielessäsi, on kiinnostavan kuvan tai videon tuottaminen paljon helpompaa.

Mieti myös, millä tavoin voisit erottua kilpailijoistasi. Onko brändisi kenties provokatiivinen vai luotettava? Millaista tuotetta edustat ja mitä mielikuvia haluat ihmisissä herättää?

Hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää myös sitä, että nykyajan somessa on esillä muutakin kuin vain tuotteita. Pelkät aneemiset tuotekuvat tuskin kiinnostavat ketään ellei brändisi ole jo saavuttanut muodikasta tai haluttavaa asemaa, jolloin se itsessään on jo statussymboli.

Tuo esiin muutakin kuin tuotettasi. Rakenna yhteisöä. Synnytä mielikuvia. Mitä kaikkea tapahtuu tuotteesi ympärillä? Voisitko vaikka tehdä videon yritystoimintasi kulissien takaa?

Monet sosiaalisen median vaikuttajat jakavat nykyisin nettiin monenlaista sisältöä elämästään. Ja vaikka sinun ei tarvitsekaan tehdä niin, olet silti yrityksesi kasvot. Kuinka voisit tuoda yritystäsi ja asiantuntemustasi esiin helposti lähestyttävällä ja lämpimällä tavalla?

Yhteenveto

Hyvän sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan on entistä kilpailumpi ala, johon kannattaa panostaa jatkuvasti. Mikäli kaipaat apua yrityksesi graafiseen viestintään, olemme täällä sinua varten! Omagraafikko tarjoaa nopeasti ja edullisesti graafisen suunnittelun palveluita. Ota meihin yhteyttä jo tänään!